کارگاه یا دوره های روانشناسی چیست؟

برگزاری کارگاه‌های روانشناسی قدمی بزرگ و موثر در علم روانشناسی بوده است. در کارگاه‌های روانشناسی افراد به صورت گروهی گرد هم آمده و با یکدیگر با توجه به هدفی واحد به تعامل می‌پردازند، و در این مسیر مهارت‌های لازم را با تمرین و تکرار مداوم به دست می‌آورند.

  • کارگاه روانشناسی تخصصی

همان‌طور که از نام این کارگاه روانشناسی پیداست، این کارگاه ها بستری جهت آموزش کاربردی زمینه های متفاوت روانشناسی را فراهم می سازند. این کارگاه ها به صورت تخصصی برای افرادی مانند روانشناسان، دانشجویان، مشاوران بالینی و… برگزار می شوند.

به طور کلی این کارگاه ها در موضوعات و زمینه های متفاوت برای عموم به صورت مجزا برگزار می شود.

در نتیجه متخصصان روانشناسی که در کار خود تبحر لازم را دارند می‌توانند مجوز‌های مورد نیاز را گرفته و اینگونه کارگاه‌ها را برگزار کنند. کارگاه‌های روانشناسی تخصصی می‌توانند موضوعات متعددی مانند موضوعات زیر را داشته باشند که در ارتقا سطح آنان موثر است:

  کارگاه روانشناسی با حضور متخصص دوره به عنوان مربی

در این کارگاه ها روانشناس متخصص به عنوان مربی در ارتباط با حوزه و موضوعی مشخص می تواند کارگاه را به صورت تعاملی، عملی و یا … برگزار کند و با توجه به بازخورد کارگاه آن را به صورت دوره ای یا تک جلسه ای ارائه دهد.

تفاوت کارگاه روانشناسی با کلاس‌های روانشناسی در دانشگاه چیست؟

مطالبی که دانشجو در دانشگاه می‌آموزد تئوری بوده و جنبه عملی ندارد. اما در کارگاه روانشناسی دانشجو مهارت کسب کرده و بسیار عملی‌تر و کاربردی‌تر از کلاس‌های دانشگاه آموزش می بینند. البته این موضوع را نیز در نظر داشته باشید که کارگاه‌های روانشناسی دانشگاه نیز در برخی موارد بسیار مفید و موثر واقع می‌شود. برخی از تفاوت‌های کلاس‌های دانشگاه و کارگاه‌های نظام روانشناسی به شرح زیر است:

  • انتخاب موضوع کارگاه و مدرس آن بر عهده خودتان است
    در کارگاه روانشناسی می‌توانید در کارگاهی شرکت کنید که به موضوع آن علاقه دارید مانند کارگاه اختلالات شخصیتی یا کارگاه‌های آموزشی روانشناسی کودک. در کارگاه‌های روانشناسی انتخاب اساتید با شرکت‌کنندگان است و چه از این بهتر؟!
  • تعداد شرکت کنندگان کمتر و در نتیجه یادگیری بیشتر است
    در کلاس‌های دانشگاه افرادی هستند که هدفشان درس نیست و فرصت یادگیری را نیز از بقیه می‌گیرند. در نتیجه کسانی که داوطلبانه در کارگاه روانشناسی شرکت می‌کنند آنقدر علاقه‌مند و مشتاق هستند که نخواهند جو آن را بر هم بزنند.
  • کارگاه های روانشناسی به صورت تعاملی برگزار می شود
    در کارگاه های روانشناسی شرکت کنندگان در راستای هدفی واحد گردهم آمده اند، و می توانند با تعاملاتی که سر یک موضوع انجام می گیرد از تجربیات یکدیگر نیز بهره ببرند.

  چرا باید کارگاه روانشناسی شرکت کنیم؟

در میان رشته های دانشگاهی، آنهایی که با سلامت افراد در ارتباط هستند مانند رشته های پزشکی ، پیراپزشکی و روانشناسی از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند. در دانشگاه های کشور آنچنان که باید به موضوع مهارت افزایی توجه نشده است. همچنین معاون آموزشی وزارت علوم هم در دومین نشست معاونان آموزشی دانشگاه‌های سطح ۱ و ۲ کشور اشاره کردند که دانشگاه ها برنامه خاصی برای مهارت افزایی دانش آموختگان ندارند.

در رشته های علوم انسانی مانند روانشناسی نیز، دانشگاه ها صرفا به بحث در مورد تعدادی نظریه اکتفا می کنند و دانشجویان را درگیر فعالیت عملی و مهارت آموزی نمی کنند.

دانش آموختگان رشته های روانشناسی و مشاوره نیز مانند دیگر دانشجویان در دوران تحصیلات چه در مقطع کارشناسی و چه در مقطع کارشناسی ارشد مباحث کاربردی را آنچنان که بتوان در اتاق درمان پیاده کرد نمی آموزند.

به واسطه همین عدم مهارت افزایی در دانشگاه ها سالهاست که بخش های خصوصی و نیمه خصوصی مانند مرکز مشاوره و روانشناسی خانه شیرین و بعضا با همکاری انجمن های علمی، رسالت آموزش رویکردها و تکنیک های درمانی را در حوزه روانشناسی به عهده گرفته اند. این موسسه ها سعی می کنند با استفاده از اساتیدی که هم تجربه تدریس و هم تجربه درمان دارند، مهارت های درمان را به دانش آموختگان بیاموزند.

در واقع کارگاه های روانشناسی تخصصی برای آموزش نظریه ها، رویکرد ها و تکنیک های روانشناسی و آماده سازی روانشناسان برای ورود به حوزه درمان هستند.

بهترین مراکز برگزار کننده کارگاه های روانشناسی:

  • انجمن روانشناسی ایران
  • موسسه آموزش عالی مدت
  • مرکز مشاوره و روانشناسی خانه شیرین
  • مرکز مشاوره دانشگاه شهید بهشتی
  • موسسه روانشناسی دانشگاه تهران
  • آکادمی آموزشی خانه شیرین

ویژگی کارگاه های روانشناسی خوب

از جمله ویژگی کارگاه های روانشناسی خوب عبارتند از:

از ویژگی های مهم کارگاه های روانشناسی وجود روانشناسان و اساتید با تجریه و متخصص است، مدرسین باید تجربه مشاوره های مربوطه را داشته باشند، و مسائل و موضوعاتی که در کارگاه ها مورد بررسی قرار می گیرند باید کارآمد باشند. شرکت در کارگاه های روانشناسی برای افزایش تجربه و تخصص در موضوعاتی فراتر از دروس دانشگاهی و مشاوره های فردی است و کارگاه های روانشناسی باید بستر را برای این موضوع فراهم آورند.

هزینه کارگاه ها و دوره های روانشناسی چقدر است؟

یکی از مهمترین دغدغه های داوطلبان شرکت در این دوره ها و کارگاه ها، هزینه کارگاه های روانشناسی است . اما شما عزیزانی که برای کارگاه ها و دوره های روانشناسی به مرکز مشاوره و روانشناسی خانه شیرین مراجعه می کنید، لازم نیست نگران باشید.

هزینه های دوره ها و کارگاه های روانشناسی از قبل توسط سازمان روانشناسی و مشاوره تعیین شده است و دریافت هزینه های بیشتر تخلف محسوب می شود. همچنین هزینه مربوط به هر کارگاه روانشناسی با توجه به زمان، طول دوره ها و نوع کارگاه ها متفاوت می باشد.