مشکلات ازدواج در سن بالا


مشکلات ازدواج در سن بالا از جمله مسائلی هست که میتونه تاثیرات عمیقی روی زندگی شخصی و اجتماعی انسان داشته باشه. ازدواج یکی از تصمیمات مهم زندگی هر کسی هست، سن مناسب ازدواج برای افراد بین 20 تا 25 سال هست، با اینکه بعضی افراد فکر میکنن که سن مناسب ازدواج میتونه برای هر فرد متفاوت باشه، و به عوامل مختلفی مثل شرایط فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی بستگی داره. در سال های اخیر بررسی ها نشون میده که سن ازدواج در جهان و ایران افزایش داشته. علت های مختلفی مهم برای این موضوع وجود داره، مثل افزایش اشتغال زنان، افزایش تحصیلات جهان، شرایط اقتصادی، تغییر سبک زندگی، کار. بعضی افراد هم به دلیل طلاق، فوت همسر و یا بدست اوردن سلامتی جسمی مجبور میشن در سن های بالا ازدواج کنن.

تصمیم گرفتن درباره ی اینکه ازدواج در سنین بالا مناسب هست یا نه ، یک انتخاب و تصمیم شخصی هست ، زوج ها باید به شرایط و اهداف خودشون دقت کنن و بر این اساس تصمیم بگیرن که ازدواج در چه سنی برای انها مناسب هست.

مقاله پیشنهادی : با مرد کوچکتر از خود ازدواج کنیم؟

 

اما ازدواج در سنین بالا میتونه مشکلات و چالش ها برای زوج ها بوجود بیاره، و در این مقاله ما بعضی از این مشکلات را در زیر برای شما اوردیم:

مشکلات ازدواج در سنین بالا

  • تفاوت در انتظارات: توقع و انتظارات زوج ها از زندگی مشترک در سن های مختلف میتونه متفاوت باشه و این تفاوت ها میتونه باعث اختلاف و درگیری بین زوج ها بشه.
  • اختلاف سنی: اختلاف سنی بین زوج ها اگه زیاد باشه میتونه باعث مشکلاتی در ارتباط و در تفاهم بین زوجین بشه.
  • افزایش یافتن خطر بیماری های مزمن: با افزایش سن ، خطر ایجاد بیماری های مزمن مثل بیماری های قلبی و عروقی، دیابت، سرطان افزایش پیدا میکنه، و این بیماری ها بر روی زندگی مشترک زوج ها هم میتونه تاثیرات منفی به همراه داشته باشه.
  • مشکلات جسمی: یکی از مهم ترین مشکلاتی که ازدواج در سن های بالاتر برای اشخاص ایجاد میکنه، مشکلات جسمی هست،بدن انسان با افزایش سن دچار تغییراتی میشه که میتونه برای زندگی مشترک، مشکلاتی ایجاد کنه، مثل ضعف جسمی، مشکلات باروری و غیره، که از جمله مشکلاتی هستن که میتونه در ازدواج در سنین بالا بوجود بیان.
  • مشکلات روانی: جدا از مشکلات جسمی، مشکلات روانی هم در ازدواج در سنین بالا میتونه دیده بشه، مانند اظطراب، افسردگی، وسواس فکری و غیره که از جمله مشکلات روانی هستن که میتونن روی زندگی مشترک تاثیر بگذارن.
  • مشکلات اجتماعی: ازدواج در سن های بالا مشکلات اجتماعی هم به همراه داره، مثل فشارخانواده و دوستان که از قبیل مشکلات اجتماعی هستن که در ازدواج در سنین بالا دیده میشن.

 

درسته که ازدواج در سن بالا مشکلاتی داره،اما با این حال مزایای متعددی هم داره، بعضی از این فواید را برای شما در زیر اوردیم:

مزایای ازدواج در سنین بالا

  • تجربه و بلوغ بیشتر: زوج ها در سن های بالاتر به نسبت سن کم، از تجربه و بلوغ بیشتری برخوردارن و همین باعث داشتن رابطه ای پایدارتر و سالم تر میشه.
  • استقلال مالی بهتر و بیشتر: زوج ها در سن های بالاتر ، معمولا از یک استقلال مالی بهتر و بیشتر برخوردارن، و همین باعث کاهش مشکلات مالی در زندگی مشترک میشه.
  • امادگی بیشتر برای فرزند داشتن: زوج ها در سن های بالاتر، برای داشتن فرزند معمولا اماده تر هستن ، و همین علت کمک به داشتن خانواده ای سالم تر میشه.

 

دکتر شیرین ولی زاده برای کاهش مشکلات ازدواج شما در سنین بالا، اماده ی مشاوره و راهنمایی به شما عزیزان میباشد، به دلیل اینکه مشکلات ازدواج در سنین بالا مربوط به روانشناسی خانواده نیز میباشد، دکتر ولی زاده با ارائه ی راهکار هایی به شما کمک میکند تا به درک درستی از مشکلاتتون برسین تا از مشکلاتتون کاسته بشه.

در زیر ما برای شما مواردی از راهکار ها را برای کاهش مشکلات ازدواج در سن های بالا را اورده ایم:

راهکار های کاهش مشکلات ازدواج در سنین بالا

  • انتخاب همسر: انتخاب همسر مناسب، یکی از مهم ترین علت های ازدواج موفق هست، زوج ها باید بر اساس شناخت، شرایط و اهداف خودشون همسری انتخاب کنن که با هم تفاهم بیشتری داشته باشن، هرچقدر تشابهات بین زوج ها بیشتر باشه، احتمال موفقیت در زندگی مشترک هم بیشتر میشه، تشابهاتی مثل سن، نگرش، علایق، ارزشها، اهداف زندگی.
  • امادگی داشتن برای ازدواج: زوج ها باید قبل از ازدواج امادگی هایی که برای یک زندگی مشترک لازم هست را یادبگیرن، این امادگی ها شامل اموزش های قبل ازدواج، اشنا شدن با مسئولیت ها و حقوق همسری، و مشاوره های روانشناسی هستن.
  • افزایش صمیمیت: صمیمیت مهم ترین پایه ی زندگی مشترک هست. زوج ها باید برای حفظ و افزایش صمیمیت بین هم دیگه تلاش صادقانه کنن، مثل انجام دادن فعالیت های مشترک باهم دیگه، صحبت های عاشقانه، لحن صحبت و رفتار های گرم، و بیان احساسات به همدگیه.
  • مشاوره قبل از ازدواج: مشاوره قبل از ازدواج، میتونه به زوجین این کمک را کنه تا با اگاهی بیشتر و درستتری از مشکلات ازدواج در سنین بالا، تصمیم بگیرن و با در نظر گرفتن راهکار های درست و مناسبی ، بروز این مشکلات را کمتر یا رفع کنن.
  • مراقبت از سلامت روانی و جسمی: زوجین باید با مراقبت از سلامت جسمی روانی خوشون، از شکل گرفتن مشکلات روانی و جسمی هم پیشگیری کنن.
  • حمایت خانواده و دوستان: حمایت های خانواده ها و دوستان میتونه به زوجین در پشت سر گذاشتن مشکلات احتمالی ازدواج در سنین بالا کمک کنه.

زوج هایی که در سن های بالا ازدواج کردند یا میخوان ازدواج کنن، باید با احترام، صداقت، محبت و توجه با همدیگه رفتار کنن، تا سازگاری بیشتری باهم داشته باشن، و در صورت ایجاد مشکلی، بهتر بتونن با یکدیگر برای حل کردن آن مشکل تلاش کنن.

درمورد اهدافشون برای اینده ی زندگی مشترکشون، باهم دیگه صحبت کنن، و در مورد مسائل اقتصادی و مالی زندگی مشترکشون با همدیگه به توافق برسن، و درباره ی انتظاراتشون از همدگیه با هم صحبت کنن.

با توجه به موارد گفته شده، میشه گفت ازدواج در سنین بالا میتونه برای زوج ها چالش هایی بوجود بیاره، با این وجود ، با اگاهی درست و بالا و با در نظر گرفتن راه حل های درستی، مانند انتخاب همسری مناسب، افزایش صمیمیت بین همدیگه، افزایش دادن مهارت های ارتباطی، امادگی داشتن برای ازدواج، مشاوره قبل ازدواج، میشه این چالش ها و مشکلات را پیشگیری، حل و یا کاهش داد.

مقالات پیشنهادی :

ویژگی‌های برجسته زنان موفق

0 تا 100 سوالات مهم در خواستگاری[روانشناسی+مذهبی+اقتصادی و…]

چرا زنان بیشتر درخواست طلاق می دهند؟

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *