روانشناس خوب برای درمان وسواس


وسواس یکی از بیماری‌های شایع روانی است که در حال حاضر طیف گسترده‌ای از افراد جامعه را درگیر نموده است. وسواس نه تنها در رفتار و عملکرد افراد موج می‌زند، بلکه از نظر فکری نیز آن‌ها را بیش از پیش درگیر می‌کند. اگر شما به دنبال پیدا کردن راه حل درمان وسواس وارد سایت ما شده‌اید، به شما تبریک می‌گوییم؛ چرا که اولین قدم را برای درمان خود برداشته‌اید و مطمئن باشید که این راه رو به سوی نور، حقیقت و آزادی پیش می‌رود. فراموش نکنید که یک روانشناس خوب برای درمان و سواس، بهترین کسی است که می‌تواند در این مسیر به شما کمک کند. می پرسید چگونه؟ در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا به شما بگوییم.

تماس با زندگی شیرین

وسواس چیست و چرا باید برای درمان آن به روانشناس مراجعه کرد؟

شاید شما نیز بارها و بارها نام کلمه وسواس را شنیده باشید و یا در میان اطرافیانتان انسان‌هایی را دیده باشید که به و سواس دچار هستند. وسواس یکی از شایع‌ترین اختلالات روانی است که بشر امروزه آن را تجربه می‌کند. افرادی که چنین مشکلی دارند، همواره نا آرام هستند و دلهره، ترس و نگرانی زیادی درون آنها موج می‌زند. این بیماری سبب تکرار بسیاری از رفتارها و افکار شخص می‌شود. این گروه از افراد بارها و بارها یک عمل را تکرار می‌کنند، اما همواره نگران هستند که آیا آن را به درستی انجام داده‌اند یا خیر؟ در صورتی که برای درمان این بیماری اقدام نکنید، هر روز که می‌گذرد بدتر و بدتر می‌شود. خوشبختانه روانشناسان بسیار خوبی در کشورمان وجود دارند که با مراجعه به هر کدام از آن‌ها، می‌توانید وسواس خود را درمان کرده و دوباره به زندگی عادی و معمولی خود باز گردید.

نکته هایی برای درمان وسواس که باید به آن توجه کنید

فراموش نکنید که درمان وسواس، تنها با کمک یک روانشناس حاذق و با تجربه امکان پذیر است. زمانی که به چنین شخصی مراجعه می‌کنید، او ابتدا سعی می‌کند ریشه این مشکل را در عمق وجود شما پیدا کرده و سپس راهکارهای درمانی موثر را برای آن ارائه دهد. همچنین این نکته را مد نظر قرار دهید که درمان بیماری وسواس نیاز به زمان دارد؛ پس اگر در این مسیر قدم گذاشتید، صبور باشید. با گذشت زمان و پیروی از دستورات روانشناس، حال شما روز به روز بهتر خواهد شد.

بدون شک تراپیست شما، برای جنبههای مختلف وسواس که در افکار و رفتارهای شما وجود دارد، راه حل‌های موثری خواهد داشت. پس مو به مو نکاتی که به شما می‌گوید را اجرا کنید. درست است که روانشناس شما دانش و مهارت بالایی برای درمان این بیماری دارد، اما بر عهده شما نیز مسئولیت‌هایی وجود دارد. تا زمانی که شما نخواهید و با درمانگر خود همکاری نکنید، هیچ درمانی اتفاق نخواهد افتاد.

 

نکته‌هایی پیرامون خود یاری در زمینه درمان و سواس

هر چند روانشناسان بسیار خوب و ماهری در کشورمان وجود دارند که شما می‌توانید برای درمان وسواس خود، بر روی دانش و تجربه آن ها حساب کنید، اما خود شما نیز می‌توانید با انجام امور بسیار ساده‌ای به خود کمک کنید. با ما در ادامه مطلب همراه باشید تا برخی از مهم‌ترین نکات خودیاری در زمینه بیماری وسواس را با شما عزیزان در میان بگذاریم:

ü      برای درمان وسواس وقت بگذارید

این نکته را از یاد نبرید که وسواس، بیماری نیست که یک شبه به وجود آمده باشد و یک شبه نیز از بین برود. ممکن است روانشناس از شما بخواهد، جلسات متعددی را به صورت مستمر به نزد او بروید تا بیماری وسواس شما را ریشه‌یابی و سپس درمان نماید. بنابراین به این موضوع اهمیت داده و هرگز جلسات درمانی را پشت گوش نیندازید و بی خیال آن‌ها نشوید.

ü      ورزش کنید

وسواس و اضطراب، ارتباط تنگاتنگی با همدیگر دارند و آرامش را از شما سلب می‌کنند. اما شما می‌توانید با انجام ورزش‌های آرام و ملایم اضطراب خود را از بین ببرید. ورزش قدرت تمرکز شما را افزایش داده و به شما کمک می‌کند تا با قدرت و توان بیشتری در مسیر درمان حرکت کنید. ورزش‌هایی مانند پیاده روی، شنا، یوگا، پیلاتس، ایروبیک، دوچرخه سواری و… بهترین انتخاب‌هایی هستند که پیش روی شما وجود دارند.

ü      با خانواده و دوستان خود در اتباط پاشید

وسواس فکری گاهی آن قدر شما را درگیر می‌کند، که به آرامی تبدیل به یک انسان منزوی و گوشه‌گیر می‌شوید. فراموش نکنید که هر چقدر از اجتماع و انسان‌ها دوری کنید، بیماری وسواس شما نیز تشدید می‌شود. بنابراین سعی کنید با خانواده و دوستانی که شما برای آن‌ها ارزشمند هستید، در طول روز وقت بگذرانید.

ü      در طول شبانه روز به اندازه کافی بخوابید

روانشناسان عقیده دارند که کم خوابی، سبب از بین رفتن تعادل جسم و روان شده و بیماری وسواس را تشدید می‌کند. بنابراین در طول دوره درمان خود، به گونه‌ای برنامه ریزی کنید که در طول شبانه روز، یک خواب آرام و استاندارد داشته باشید. خواب به نوعی تجدید قواست و انرژی لازم را در طول روز برای جسم و روان شما فراهم می‌کند.

ü      تکنیک‌های آرام سازی را فراموش نکنید

اگر احساس می‌کنید که به سبب بیماری وسواس، به اضطراب و استرس نیز دچار شده‌اید، از تکنیک‌های آرام سازی برای آرامش روح و روان خود استفاده کنید. شما می‌توانید مدیتیشن انجام دهید، به یوگا بپردازید، با یک دوست خوب صحبت نموده و یا مطالعه کنید.

سخن پایانی

در نهایت باید به این موضوع اشاره کنیم افرادی که دچار وسواس هستند، کام زندگی را برای خود و اطرافیان تلخ می‌کنند. آن‌ها هیچ گاه به احساس رضایت از زندگی نمی‌رسند و تمامی لحظات زندگی آن‌ها با رنج و عذاب همراه است. آن‌ها باورهای غطلی دارند که از ریشه اشتباه است و یک درمان عمیق و کامل را می‌طلبد. افرادی که دچار وسواس هستند، همیشه از اطرافیان خود طعنه و کنایه می‌شنوند و این موضوع، اعتماد به نفس آن‌ها را بیش از پیش کاهش می‌دهد. اما هرگز امید خود را از دست ندهید، چرا که روانشناسان بسیار زیادی وجود دارند که با تکیه بر دانش و تجربه خود، می‌توانند در این زمینه به شما یاری برسانند. پس ناامیدی و نگرانی را از خود دور نموده و خود را برای تجربه یک زندگی شاد و آزاد آماده کنید.

 

مقالات پیشنهادی :

تاثیر وسواس(OCD) بر روابط جنسی زن و مرد!

اختلال وسواس فکریOCD و راه های درمان آن

تاثیر استرس بر بدن[ علائم+عوارض+راهکارها]

24 نکته برای بالا بردن اعتماد به‌ نفس