خود کنترلی عاطفی “روان شناس”در مقابل فرد مراجعه کننده!


اکثر روانشناسان در طول روز معمولا با افرادی که در مدیریت کردن احساسات خود ضعف دارند و یا دارای مشکلات عاطفی جدی هستند سروکار دارند پس باید خود کنترلی عاطفی داشته باشند و باتوجه به اینکه روانشناسی شغل حساسی است دکتر روانشناس نه تنها باید در زمینه تکنیک‌های تشخیص و یا درمان، بلکه در مورد مدیریت کردن احساسات و عواطف خود و همچنین بیماران نیز باید آمادگی بسیاری داشته باشد. به همین علت، ویژگی‌های رفتاری و همچنین شخصیتی روانشناس خوب باید مورد بررسی قرار بگیرد و معمولا در این خصوص آزمون‌های گوناگونی برای ارزیابی کردن فرد متقاضی برای فعالیت کردن در این حوزه برگزار می‌شود.

در این مقاله قصد داریم به بررسی کردن مهم‌ترین ویژگی یک روانشناس که خود کنترلی عاطفی در مقابل شخص مراجعه کننده میباشد بپردازیم.

تماس با زندگی شیرین

خودکنترلی روانشناس در مقابل مراجعه کننده

یکی از مهم‌ترین  و اصلی ترین ویژگی های یک روانشناس خوب و کاربلد، داشتن خودکنترلی عاطفی در مقابل مراجعه کننده است. این ویژگی باعث می‌شود تا روانشناس به خوبی بتواند احساسات خود را مستقل و کاملا آگاهانه از آنچه که برای بیمار اتفاق می‌افتد به خوبی کنترل کند.

خودکنترلی عاطفی اصلا به این معنا نیست که تمامی آنچه که توسط مراجعه کننده بازگو میشود و یا برخی از رویدادها و حوادث تعریف شده بر روی روانشناس هیچ تاثیری نداشته باشند، زیرا روانشناس نیز فردی دارای احساسات و عواطف است، بلکه این ویژگی باید به گونه ای باشد تا احساسات خودش را در هنگام رویارویی با مراجعان کاملا کنترل کند. همچنین این ویژگی باعث ایجاد شدن حس اعتماد در بیمار می‌شود زیرا در این حالت فرد درمانگر به عنوان فردی شناخته میشود که کاملا با ثبات و قابل اتکا است.

 

پس خودکنترلی عاطفی توانایی است که به روانشناس این امکان را می دهد که احساسات خود را به درستی مدیریت کند . خودکنترلی عاطفی جزء اصلی هوش هیجانی است. نکته مهم این است که وقتی به خودکنترلی اشاره می کنیم، فقط در مورد تسلط و کنترل احساسات صحبت نمی کنیم، بلکه در مورد ابراز یا مهار آنها به روش صحیح نیز صحبت می کنیم.

خودکنترلی عاطفی با رفتار قاطعانه نیز مرتبط است. قاطعیت نه تنها به روانشناسان بلکه به تمامی افراد این امکان را می دهد که از حقوق، عقاید و احساسات خود بدون آسیب رساندن به دیگران دفاع کنند.

 

آیا از فواید خودکنترلی روانشناس می دانید؟

مزایای زیادی را به همراه دارد، مانند موارد زیر:

 

  • به طور موثرتری با موقعیت های دشوار روبرو میشود
  • به حفظ آرامشتان کمک می کند
  • شفافیت فکری بیشتری دارد
  • از رابطه با دیگران سود می برد
  • به شما این امکان را می دهد تا زمانی که تحت فشار هستید استرس را کنترل کنید
  • به تصمیم گیری خیلی بهتر کمک می کند
  • تمرکز بیشتری بر روی حرف های شما دارد
  • عزت نفس بهتری دارد

 

خودکنترلی عاطفی بسیار مهم است و برخی از مطالعات ادعا می‌کنند که افرادی که خودکنترلی بیشتری دارند دوستان بیشتری پیدا می‌کنند، نمرات بهتری می‌گیرند یا زندگی سالم‌تری دارند زیرا اضافه وزن کمتری دارند، سیگار نمیکشند و کمتر الکل می‌نوشند پس خیلی خوب است که روانشناسی را انتخاب کنید که از چنین ویژگی هایی برخوردار باشد.

 

خوب، اگر شما بعد از خواند این مقاله دوست دارید که خودتان هم خود کنترل باشید لازم است بدانید که ظرفیت خودکنترلی قابل ارتقا است. ما لیستی از نکات را به شما ارائه می دهیم:

1.باید بدانید که خودکنترلی قابل بهبود است

اگر در کنترل رفتار خود مشکل دارید، باید بدانید که می توانید توانایی خود را در کنترل خود بهبود بخشید، زیرا در غیر این صورت به سختی قادر به انجام برخی از کارها خواهید بود. پس نگرش مثبت داشته باشید و خود را برای تنظیم بهتر احساسات و رفتار خود آماده کنید.

 

2.آگاه باشید و آنچه را که می خواهید کنترل کنید تعریف کنید

ضروری است که از آنچه می خواهید کنترل کنید آگاه باشید و بدانید که چه چیزی را می خواهید اصلاح کنید، زیرا اگر از رفتارها و روال فعلی خود آگاه نباشید، تمرین خودکنترلی دشوار است.

 

ابتدا باید بدانید چه اشتباهی انجام می‌دهید و باید عادات منفی خود را بشناسید، عاداتی که مانع از کارآمدی بیشتر شما می‌شوند را کنار بگذارید. علاوه بر این، آگاهی به شما کمک می‌کند موقعیت‌های مشکل‌ساز را شناسایی کنید، که به شما امکان می‌دهد به موقع واکنش نشان دهید.

 

3.با خود مبارزه نکنید

شرایط سختی وجود دارد که کنترل آنها همیشه آسان نیست. مردم حد دارند و خودکنترلی به این معنا نیست که باید با هر جریان مبارزه کنید.

 

4.از نظر عاطفی باهوش باشید

هوش هیجانی (EI)، مفهومی که توسط دانیل گولمن رایج شده است، توانایی شناسایی، درک و تنظیم احساسات خود و دیگران است. خودکنترلی یا خودتنظیمی هیجانات یکی از مهارت هایی است که افراد باهوش هیجانی بر آن مسلط هستند، اما بدون تسلط بر سایر عناصر تشکیل دهنده این نوع هوش، به عنوان مثال، خودشناسی یا همدلی، نمی توان آن را درک کرد. یادگیری و کسب مهارت های هوش هیجانی شما را به فردی با خودکنترلی بیشتر تبدیل می کند.

علاوه بر این ظرفیت خودکنترلی پیش بینی می کند که آیا فرد می تواند به موفقیت دست یابد، چه از نظر تحصیلی، چه از نظر عاطفی و چه از نظر اجتماعی.

 

5.محیط را اصلاح کنید

اصلاح محیط یک استراتژی خوب برای خودکنترلی است.

 

6.ذهن آگاهی

ذهن آگاهی امروزه به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرد و تمرکز حواس بر کار، توجه و نگرشی است که به دنبال حضور عمدی در اینجا و اکنون، مطابق با اصول اساسی و تفکر است که با عدم قضاوت، پذیرش، شفقت و صبر مشخص می شود و چه خوب است که روان شناس دارای چنین خصوصیاتی باشد!

 

نتیجه گیری

خودکنترلی یکی از مهم‌ترین توانایی‌های روان‌شناختی است. این ویژگی به روانشناس این امکان را می دهد که اهداف بلندمدتی را برای مراجعه کننده در نظر گرفته، اولویت بندی کرده و افراد را برای توانایی زندگی در جامعه با صبر بیشتر رهنمود کند. بنابراین، فرد می تواند احساسات خود را تشخیص دهد و می تواند شیوه عمل خود را تنظیم کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *