قدرت “همدلی “روانشناس(همدلی چیست؟/اهمیت آن برای روانشناس)


به طور شماتیک و ساده گفته شد، همدلی روانشناس درک احساسات خود و دیگران و اعتبار بخشیدن به عواطف آنهاست، حتی اگر ما شرایط مشابهی را تجربه نکرده باشیم.همدلی را می توان از طریق آموزش با روانشناس آموخت و بهبود بخشید.

همدلی باعث می شود که روابط قوی تری داشته باشیم و بهتر بفهمیم چه اتفاقی برای ما و دنیای اطرافمان می افتد. علاوه بر این، همدلی یک مؤلفه بسیار مثبت دارد، و آن این است که وقتی اشتباه می کنیم، خود را به این شدت تنبیه نمی کنیم، زیرا همدلی به ما کنترل احساسات را می دهد.

روانشناس خوب که دارای خصوصیت همدلی است بهتر میتواند به شما در حل مسائل و مشکلاتتان کمک کند و این خصوصیات میتواند برای روانشناس و یا سایر افراد ویژگی های زیر را به دنبال داشته باشد:

تماس با زندگی شیرین

1.همدلی و رشد شخصی

همدلی روانشناس می تواند درک بیشتر خود و دیگران را تقویت کند. و این بسیار برای فرد مراجعه کننده مهم است، زیرا رشد شخصی باید با رشد عاطفی همراه باشد. بنابراین، همدلی به ما کمک می کند تا عضله عاطفی به دست آوریم، زیرا می دانیم چگونه خود را به جای دیگران بگذاریم و احساسات و افکار او را درک کنیم. که برقراری روابط با کیفیت با مراجعان را آسان تر می کند.

اگر خواهان رشد شخصی هستیم، باید نسبت به تغییراتی که همدلی را تسهیل می‌کند، پذیرا باشیم. به این معنا که می‌توانید به تنهایی به جنگ بپردازید و فقط به خودتان فکر کنید، اما این جایگزین همدلانه نخواهد بود، چه رسد به رشد شخصی واقعی و مستحکم متناسب با محیط اطراف ما. همانطور که می بینید، همدلی و رشد شخصی دو پایه یک میز هستند.

2.همدلی به عنوان ابزاری برای تقویت روابط بین فردی

وقتی با اطرافیانتان همدل هستید، درک بیشتر دنیای عاطفی آن افراد را برای ما آسان‌تر می‌کند و همچنین ارتباط باکیفیتی بین شما و فرد مراجعه کننده ایجاد می‌شود. همدل بودن به معنای اهمیت دادن به دیگران است، این واقعاً نشان می دهد که به آنها اهمیت می دهیم و می خواهیم به هر نحوی که می توانیم به آنها کمک کنیم.

صادقانه بگویم، اگر همدلی ایجاد نشود، برقراری ارتباط عمیق با کسی برای شما بسیار دشوار خواهد بود. یک فرد همدل به مراقبت از دیگران علاقه نشان می دهد، در زمان های متفاوت خود را به جای طرف مقابل می گذارد و به مراقبت از رابطه اهمیت می دهد.

3.همدلی در حل تعارض

همدلی در حل تعارض به ما این امکان را می دهد که دیدگاه دیگران را درک کنیم و سعی کنیم راه حل هایی پیدا کنیم که همه افراد را راضی کند.

همانطور که دیده اید، در زندگی برای رسیدن به توافقات لازم است تسلیم شوید. وقتی فردی همدل باشد، حتی اگر مشکل را مانند طرف مقابل نبیند، همیشه متمدنانه و صادقانه به دنبال رسیدن به توافق، تفاهم است. بنابراین، همدلی به شما کمک می کند تا در هنگام درگیری به راحتی ناراحت نشوید و از مشکل دست نکشید، بلکه به دنبال راه حلی فعال برای رویدادی باشید که رخ داده است.

چرا همدلی برای روانشناس یک مهارت محسوب میشود؟

همدلی یعنی اینکه به درون فرد برویم و  از طرف اون فرد درونش را جستجو کنیم و بتوانیم به خوبی آن فرد را بفهمیم.برخی افراد فکر میکنند که همدلی یعنی اینکه با فرد روبرویمان همدرد باشیم و یا پا به پای آن گریه کنیم!

همدلی یعنی حس کردن سردرگمی ، خشم و ترس افراد مراجعه کننده به ما بدون اینکه هریک از خصوصیات گفته شده در ما نمایان شود.پس یک روانشناس خوب باید طوری به دنیای اطراف نگاه کند که انگار از چشم فرد مراجعه کننده نگاه میکند و درک عاطفی از احساسات دیگران داشته باشد.

استراتژی ها و تکنیک هایی برای همدل بودن

  • گوش دادن فعال: همیشه گفته اند که ما به دلیلی دو گوش و یک دهان داریم، یعنی بیشتر گوش کنیم تا صحبت کنیم. گوش دادن فعال ابزاری است که می توان آن را یاد گرفت و شامل نشان دادن علاقه به چیزی است که طرف مقابل در حال برقراری ارتباط است. گوش دادن فعال باعث می شود که ما قابل اعتمادتر به نظر برسیم و تأثیر خوبی در دیگران ایجاد کنیم، زیرا آنها متوجه خواهند شد که ما به آنچه به ما می گویند اهمیت می دهیم.

 

  • پرورش آگاهی عاطفی: چقدر احساسات داریم؟ آیا من بر احساساتم کنترل دارم؟ آیا باید روی هوش هیجانی خود کار کنم؟ اینها سوالاتی هستند که یک فرد آگاه از نظر عاطفی می تواند برای بهبود آنها از خود بپرسد. آگاهی عاطفی برای رشد یک فرد بسیار مهم است، زیرا اگر ندانیم احساساتمان چگونه هستند و چگونه آنها را کنترل کنیم، عروسکی عاطفی در دستان دیگران خواهیم بود.

همدلی در جامعه :

ایجاد درک بیشتر و جوامع حمایت کننده

همدلی برای جامعه ما بسیار مهم است، زیرا باعث تقویت همکاری و درک متقابل و همچنین ایجاد روابط پایدار با دیگران می شود. هنگامی که ما همدل هستیم، از نظر عاطفی نیز به افرادی اعتبار می‌دهیم که اگرچه برای ما شناخته شده نیستند، اما می‌توانیم لحظه‌ای از زندگی آن ها را به خوبی گوش دهیم و به آن ها راه حل بدهیم.

همدلی در سطح اجتماعی به معنای کمک به افرادی در اطراف ما است که به آن نیاز دارند، نه فقط آشنایانمان. وقتی آن جنبه همدلی با جامعه را در خود ایجاد می کنیم، درک و حمایت بیشتری می کنیم، زیرا به دنبال کمک و اعتبار بخشیدن به افرادی هستیم که ممکن است روزگار سختی داشته باشند.

 

چه زمانی به دنبال کمک باشیم؟

نقش درمان در ایجاد همدلی

همدلی را می توان آموخت و افرادی هستند که تمایل به همدلی دارند اما به طور طبیعی، ممکن است افرادی نیز وجود داشته باشند که متوجه شوند که در مهارت های همدلانه خود شکاف هایی دارند و می توانند یاد بگیرند که آنها را بهتر توسعه دهند.

بنابراین، اگر نیاز به بهبود دارید، با روانشناس مورد اعتماد و همدلی قرار ملاقات بگذارید تا به همراه آنها بتوانید برنامه عملی متناسب با خود را انجام دهید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *