هنر درمانی چیست و چه کاربردی دارد

هنر درمانی

برای همه ما پیش آمده است که بدون این که بدانیم در برهه های مختلف زندگیمان از هنر درمانی بهره برده باشیم حتی اگر ندانیم چیست برای مثال هنگامی که بسیار عصبی یا ناراحت بوده ایم اما تمامی کار ها را رها کرده ایم و به سمت نقاشی کشیدن یا رنگ آمیزی ییا خطاطی رفته ایم یا بسیار پیش میاید که برای ارام کردن خود و از بین بردن ناراحتی ها به موزیک گوش میکنیم بی ان که دقت کنیم به هنر پناه میبریم برای رسیدن به ارامیش .بهترین روانشناس ها در این زمینه تحقیق کرده اند و به هنر درمانی و بازی درمانی پی برده اند در ادامه شما را با هنر درمانی و کاربردش اشنا میکنیم.

هنر درمانی
هنر درمانی چیست
کارگاه هنر درمانی

روش درمان با هنر

هدف تکنیک هنر درمانی درمان و پیشگیری از مشکلات روانی و حفظ سلامت و شادابی روان است.این تکنیک  کاری مکند که با استفاده از خلاقیت  و هنر به روش های مختلف تسکین ذهنی را برای بیماران به ارمغان می آورد. اگر شما تمایل به شرکت در کلاس های هنر درمانی دارید به یک روانشناس خوب یا یک روان پزشک عالی مراجعه کنید.همچنین هنر درمانی تکنیکی است برای بیان احساسات و افکار و تجربیات توسط بیماران مضطرب و افسرده همچنین هنر درمانی به پزشکان نیز کمک میکند تا به عواطف و روان و افکار بیماران تسلط پیدا کنند و روند درمان را عالی پیش ببرند.گاهی اوقالت بیماران به قدری وضعشان وخیم و نگران کننده است که رفتار درمانی و گفتار درمانی برایشان کافی نیست بنابرین برای چنین بیمارانی روانشناسان و روانپزشکان هنردرمانی تجویز میکنند و شاید هنر بهترین ابزار برای خالی کردن ذهن و تفکرات آنها باشد.

تفاوت هنر درمانی و کلاس هنر

تفاوت های زیادی وجود دارد بین هنر درمانی و  کلاس هنر که به آن اشاره میکنیم :

  1. در کلاس هنر هدف این است که شما هنر را بیاموزید و لی در کارگاه های هنر درمانی شما قرار نیست هنری را بیاموزید بلکه هدف این است که شما توانایی هایتان را کشف کنید 
  2. در کلاس هنر از شما انتظار میرود تا اثار هنری خلق کنیداما در کارگاه هنری شما نیازی نیست تا اثار هنری را کشف کنید بلکه در این کلاس ها قرار است محتویات ذهنیتان و شخصیت و روان شما کشف شود.
  3. در کلاس هنر سعی بر درمان شما نیست اما در کارگاه هنر درمانی سعی بر ارام کردن ذهنتان و درمان مشکلات روانی شما میباشد.

کلاس ها برای درمان شما متفاوت است زیرا از هنر های مختلفی برای تکنیک ها استفاده میشود با این وجود یک سری کار های مشابه است که در ادامه به آنها نیز میپردازیم:

  1. در ابتدا با بیمار درمورد مشکل صحبت میشود روانشناس در مورد بیمار وقتی اطلاعات را کشف کرد با توجه به وضعیت روحی بیمار انگیزه او را برای شرکت در کلاس ها  متوجه میشود.
  2. روانشناس با توجه به حال بیمار تکنیک های مختلف هنری را به او پیشنهاد میدهد و بیمار یکی از انها را انتخاب میکنند.
  3. صحبت ها معمولا درمورد احساسات و دلیل این احساسات است برای مثال بیمار نقاشی یک حیوان میکشد مثلا کانگورو و کانگورو برای روانشناس نشان میدهد که تفکرات بیمار چگونه است.

انواع روش های درمان

ویژگی های هنر درمانی
کاربرد هنر درمانی

ایا هنر درمانی به تنهایی نتیجه بخش است

مدت زمان فرایند درمانی هنر درمانی به شدت و نوع بیماری بستگی دارد گاهی اوقالت هنر درمانی به تنهایی پاسخگوی نیاز بیمار است و گاهی اوقات پزشک تشخیص میدهد که هنر درمانی یک مکمل درمانی باشد برخی بیماران با شرکت در چند جلسه کلاس مشکلشان حل میشود اما برخی دیگر باید در کنار درمان اصلی به هنر درمانی روی بیاورند

این کارگاه برای چه بیماری هایی مفید است

  1. افسردگی
  2. اضطراب
  3. مشکلات یادگیری
  4. کسانی که شکست روحی یا عاطفی و روانی خورده اند.
  5. استرس شدید.
  6. بیماری های سخت . طاقت فرسا
  7. افرادی که الوده به مواد شده اند.

تفاوتی که بین هنر درمانی و کلاس هنر وجود دارد این است که در کلاس هنر شما برای یادگیری میروید و به شما اموزش هنر داده میشود اما در هنر درمانی  شما با استفاده از هنر درمان میشوید و اموزش نمیبینید تا هنری را ترسیم کنید

هنر درمانی یکی از روش های درمانی میباشد که گاهی اوقالت برای یک بیماری تجویز میشود و گاهی اوقال به عنوان راه درمانی مکمل برای دیگر راه های درمان های روحی و روانی مورد اتسفاده قرار میگیرد.

در هنر درمانی از هنر های مختلفی برای درمان استفاده میکنند هنر هایی مانند نقاشی و رنگ امیزی و مجسمه سازی و کلاژ سازی و تئاتر د رمانی  و در طول این کار ها شما درمان میشود

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *