0 تا 100 مشاوره تحصیلی[ویژگی ها+انواع+وظایف و قیمت]

پشتیبان تحصیلی

یک مشاوره تحصیلی خوب چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

در گذشته سیستم مشاوره به این گونه بود که مشاور به دانش آموزان میگفت درس بخون، تمرکز کن و تلاش کن! اما مشاوره تحصیلی نوین به این گونه است که با استفاده از ابزارهایی به دانش آموز و یا دانشجو کمک میکند که به اهداف خود برسند.

در این مقاله می‌خواهیم به ویژگی‌هایی که باید بهترین مشاوره تحصیلی داشته باشد اشاره کنیم.

تماس با زندگی شیرین

برنامه‌ریزی 

یکی از مهمترین ابزار مشاوره تحصیلی برنامه‌ریزی است زیرا موجب ایجاد شدن تعادل در بین درس‌ها می‌شود و در طی ساعاتی که به مطالعه کردن پرداخته‌اید متوجه میشوید که چه اتفاقاتی رخ داده است. مشاور تحصیلی روز، ساعت و نوع درس را مشخص می‌کند تا بتوانید با بهترین شیوه دروس خود را مطالعه کنید.

با برنامه‌ریزی کردن مشاوره تحصیلی بسیاری از دانش آموزان از سردرگمی نجات پیدا میکنند. مشاور می‌تواند تمام نقاط قوت و ضعف آنها را پیدا کند و با برنامه‌ریزی دقیق متوجه شود که کجای سیستم مطالعه افراد ایراد دارد و درصدد رفع آن برمی‌آید.

 

پیگیری و پایش

این به این معنا است که تمرین‌ها صحیح و با نظارت مستقیم مشاور به سرانجام برسد. پس یکی از مهمترین کارهایی که مشاوره تحصیلی انجام می‌دهد پیگیری و پایش است زیرا با آزمون‌های شخصی از تمام برنامه‌ها و نظارت کامل بر دفتر برنامه‌ریزی و هفته‌ای دانش آموز مشاور متوجه می‌شود که چگونه برنامه‌ریزی درستی را برای دانش آموز و یا دانشجو داشته باشد.

رشد سن عقلی دانشجو و یا دانش آموز

یکی از مهمترین کارهایی که یک مشاور تحصیلی می‌تواند انجام دهد این مسئله است که بتواند قدرت فهم، درک و تعقل را افزایش دهد  و آن شخصی که نزد مشاوره تحصیلی میرود، در طی جلسات مختلف می‌تواند با عقلی بهتر تصمیم بگیرد تاشاهد نتایج بهتری باشد. گاهی اوقات برخی از والدین از فرزند خود توقعات خیلی زیادی دارند اما بهتر است که فرزند خودش تصمیم بگیرد، تلاش کند و درس بخواند و با پشتکار تمام موانع را کنار بزند.

آموزش

هر مشاوره تحصیلی باید بتواند به خوبی روش مطالعاتی درس، افزایش قدرت حافظه و تمرکز، بهبود تمرکز، روش‌های افزایش سرعت، مدیریت استرس و مدیریت آزمون را به دانش آموز و به دانشجو آموزش دهد.

 

آیا مشاوره تحصیلی باید به روز باشد؟

بله! به روز بودن مشاوره تحصیلی می‌تواند تاثیر بسیار زیادی در مشاوره داشته باشد زیرا یک مشاوره تحصیلی معمولی به دانش آموز و یا دانشجو می‌گوید که استرس نداشته باش و یا تمرکزت را بیشتر کن و کلیه سخنان این چنینی!

تمامی این مسائل را حتی یک انسان معمولی نیز می‌تواند بگوید اما مشاوره تحصیلی که تکنیک‌های کاربردی و عملی را بداند می‌تواند افراد جویای علم را راهنمایی کند.

آیا دانشجوی خوب می‌تواند مشاوره تحصیلی خوبی باشد؟

در این روزها این کار خیلی رواج پیدا کرده است که مثلاً دانشجویان پزشکی پس از قبول شدن در این رشته به کار مشاوره تحصیلی روی می‌آورند. اما صرفاً به علت اینکه فرد توانسته است در رشته پزشکی قبول بشود دلیل بر این نیست که حتما مشاور خوبی باشد. پس در جواب به این سوال باید بگوییم که لزوماً دانشجویی که نمراتش بسیار عالی است شاید نتواند یک مشاور تحصیلی خوب باشد و تنها در صورتی این عمل محقق خواهد شد که یک پروسه کاملا علمی را گذرانده باشد تا به بهترین مشاوره تحصیلی تبدیل شده باشد.

 

مشاوران تحصیلی متعددی وجود دارند که وظایف هر یک از آنها با توجه به نوع مشاوره و همچنین زمینه‌ای که در آن دارای فعالیت هستند تغییر می‌کند. در ادامه قصد داریم وظایف انواع مشاوران تحصیلی را بازگو کنیم .

مشاوران تحصیلی دبیرستان

وظایف این نوع از مشاوران انتخاب کردن رشته تحصیلی تدوین برنامه مطالعاتی و آمادگی دانش آموزان دبیرستانی برای کنکور است .

مشاوران تحصیلی دانشگاهی

این مشاوران به تمام دانشجویانی که در دانشگاه در انتخاب رشته تحصیلی مواجه شدن با مسائل تحصیلی و برنامه‌ریزی دروس کمک می‌کند همچنین آنها در تغییر رشته ترانسفر و کلیه امور تحصیلی دانشجویان را راهنمایی میکنند.

مشاوران کنکور

وظایف این نوع مشاوران این است که به داوطلبان کنکور برای تهیه برنامه مطالعاتی، حل تمرین‌ها و تست کنکور، انتخاب منابع آموزشی و تقویت مهارت‌های آزمون کمک بسیاری می‌کند و کلیه وظایف آن ها به شرح زیر است:

  • راهنمایی کردن افراد در انتخاب رشته
  • تدوین برنامه تحصیلی
  • راهنمایی در تکنیک‌های مطالعه
  • مشاوره دادن در حل مسائل
  • ایجاد انگیزه
  • تخصص در رشته‌های مختلف
  • ارزیابی پیشرفت
  • تقویت مهارت‌های آزمون
  • پشتیبانی روانشناختی
  • مشاوره در انتخاب دانشگاه
  • تدوین برنامه کنکور
  • راهنمایی کردن در انتخاب رشته دانشگاهی
  • مشاوره دادن در آمادگی برای آزمون‌ها
  • راهنمایی در مسائل کنکور
  • ارائه اطلاعات به روز
  • ترکیب تحصیل و زندگی شخصی
  • راهنمایی در ترتیب اولویت‌ها
  • مشاوره در انتخاب دوره‌های تکمیل
  • توسعه مهارت‌های ارتباط

مشاوران حرفه‌ای

به افراد در انتخاب کردن رشته درسی و مسیری که پیش رو دارند کمک بسیار زیادی می‌کنند و ممکن است در زمینه‌هایی مانند رشته‌های هنر، مهندسی پزشکی و کسب و کار فعالیت داشته باشند .

مشاوران آموزش آنلاین  

با زیادتر شدن آموزش آنلاین مشاوران تحصیلی وجود دارند که مشاوره آنلاین می‌دهند و به داوطلبان و دانشجویان در بسیاری از مسائل مربوط به تحصیل مشاوره میدهند.

 

تکنیک های مشاوره تحصیلی

تکنیک‌های مشاوره تحصیلی شامل شناسایی عادات نامناسب دانش آموز، برنامه ریزی، شیوه مطالعه صحیح، تغذیه، خواب و تفریح است.

 

چه زمانی دانش آموز به مشاوره درسی نیاز دارد؟

مشاوره تحصیلی برای کلیه دانش آموزان لازم و ضروری است زیرا دانش آموز باید به جز استعداد و توانایی‌ها، دارای انگیزه باشد و مشاوره تحصیلی می‌تواند برنامه‌ریزی و روش مطالعه را یاد بدهد و در زمینه انتخاب شغل آینده نقش مهمی داشته باشد. علاوه بر موارد گفته شده اگر دانش آموز دچار افت تحصیلی شده است مشاوره می‌تواند به راحتی آن را بررسی و رفع کند.

 

قیمت مشاوره تحصیلی

نمی‌شود نرخ ثابت و مشخصی را برای آن اعلام کرد. زیرا به عواملی مانند پایه تحصیلی دانش آموز، زمان مشاوره تحصیلی، تجربه مشاور، نحوه برگزاری جلسات مشاوره و شرح خدمات مشاوره تحصیلی بستگی دارد.

 

آیا مشاور برای کنکور لازم است؟

داشتن مشاور صد در صد لازم نیست! اما همه این‌ها کاملاً بستگی به دانش آموز و رتبه‌ای که انتظار دارد بستگی دارد زیرا با کمک گرفتن از مشاور می‌تواند راحت‌ترین مسیر را طی کنند و با انگیزه بیشتر به راه خود ادامه دهد.

تاثیر مشاور در قبولی کنکور چقدر است؟

مشاوره با تعیین کردن اهداف کوتاه مدت موجب می‌شود تا بعد از هر بار موفقیت پیدا کردن در برنامه خود، با تلاش و انگیزه بیشتری به سمت مطالعه بروید و با اعتماد به نفس و خودباوری، مطالعه خود را آغاز کنید. کنکور هم یکی از شرایط سخت است که در آن فرد باید مهارت‌های مختلفی مانند تست زنی، نحوه مطالعه دروس مختلف، مدیریت استرس، مدیریت زمان و … را داشته باشد. رسیدن به تمام مهارتهای گفته شده نیازمند داشتن زمان زیادی است که شما می‌توانید با کمک گرفتن از مشاوره تحصیلی حرفه‌ای تمام این مشکلات را پشت سر بگذارید و به مسیر تحصیلی خود ادامه دهید .

 

کلام آخر

در پایان نمی‌شود از مشاوره تحصیلی سخنی نگفت زیرا این مشاوران وظیفه راهنمایی داوطلبان و نقشی بسیار بارز در مسیر پذیرش و آمادگی دانشجو را دارند. بنابراین دریافت راهنمایی از مشاوره تحصیلی خوب، یک گام بسیار مهم برای دستیابی به موفقیت و آرزوهای تحصیلی پیش روی شما است .

مقالات پیشنهادی :

چکار کنم فرزندم لوس نشود؟ 9 روش طلایی!

24 نکته برای بالا بردن اعتماد به‌ نفس

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *