ماجرای قتل داریوش مهرجویی و تاثیر آن بر سلامت روانی جامعه


صبح روز 27 مهر سال 1402 با خبر غم انگیزی آغاز شد . قتل داریوش مهرجویی و همسرشان وحیده محمودی فر در منزل شخصی آنها !!!!!

به نقل از خبرگزاری فارس و به گفته حسین فاضلی هریکندی رئیس کل دادگستری استان البرز علت این اتفاق خصومت شخصی بین مقتول و قاتلین میباشد . در راستای دستورات رئیس قوه قضائیه تمامی ظرفیت ها برای یافتن قاتلین ادامه دارد .

خب دوستان چنین خبری تاثیر مستقیم در روحیه افراد یک جامعه داره و اگر دقت کنید در خیلی از محافل بحث در این مورد ادامه داره ، تاثیرات این اخبار به روش های مختلفی بصورت کوتاه مدت و بلند مدت در جامعه قابل بررسی میباشد . این وقایع میتواند احساس نا امنی ، استرس ، و همچنین افزارش نگرانی در جامعه را به همراه داشته باشد . همچنین از دییگر اثرات این نوع اخبار میتوان به احساس عدم اعتماد به دیگران اشاره کرد .

روش انتقال اخبار بد

روش انتقال اخبار بد نیز تاثیر زیادی بر امنیت روانی جامعه دارد ، مخصوصا در کشور عزیزمان با توجه به انواع رسانه های داخلی و خارجی و اینکه گروه های مختلف سعی در استفاده نا متعارف از اخبار بد دارند . مسلما تاثیر نا مناسب بیشتری بر روان جامعه دارد . توصیه میشود در انتخاب منبع خبر دقت کنید ، خود خبر را پیگیری کنید و به موارد حاشیه ای توجه نکنید همچنین تفسیر خبر را از منابع معتبر پیگیری کنید .

نقش شبکه های اجتماعی در انتشار این نوع اخبار نیز موثر است با توجه به استفاده زیاد هموطنان از اینستاگرام و متاسفانه موج منفی افرادی که برای بدست آوردن بازدیدکننده بیشتر اقدام به هر عملی میکنند . و تاثیرات مخرب آن بر سلامت روان جامعه را در نظر نمیگیرند . در همین راستا شما عزیزان باید اینچنین اخبار را از منابع معتبر پیدا کنید .

راه حل های مقابله با تاثیرات روانی اخبار بد

همانطور که قبلا گفتم پیگیری اخبار از رسانه های معتبر ، ایجاد آگاهی در جامعه در مورد روش های تشخیص اخبار جعلی و درست از یکدیگر و همچنین ترویج مهارت های مقابله با استرس و نگرانی را میتوان به عنوان راههای مقابله موثر در این ضمینه دانست . تأثیر روانی اخبار بد در جامعه نیازمند توجه جدی از سوی فرهنگ‌سازی، رسانه‌ها و جوامع است. با ایجاد آگاهی و ترویج روش‌های مقابله، می‌توان افراد را در برابر این تأثیرات محافظت کرد و جامعه‌ای سالم و پایدار را ارتقا داد.

برای مقابله با استرس چه کنیم ؟

از انجایی که این نوع اخبار تاثیر زیادی بر جامعه دارد و ممکن است بصورت گسترده باعت ایجاد استرس شود توجه شما را به مواردی برای مقابله با استرس جلب میکنم .

ورزش و فعالیت های بدنی :  ورزش بصورت چشم گیر میتواند در مقابله با استرس تاثیرگذار باشد ، .ورزشهایی مثل پیاده روی و یوگا پیشنهاد میشود .

تمرین ذهنی : مدیتیشن و یادگیری مهارت های تنفس عمیف میتواند به شما کمک کنید .

تغذیه سالم : تغذیه سالم از دیگر مواردی است که بر استرس تاثیر مستقیم دارد ، استفاده بیش از اندازه از مواد قندی ، فست فود ها و همچنین قهوه روند معکوس بر کاهش استرس دارند .

هنر و سرگرمی : وقتی به فعالیت های خلاقانه میپردازید تاثیر مثبتی بر کاهش استرس را شاهد خواهید بود .

خنده و شادی : نقطه مقابل استرس خنده و شادی میباشد برای مقابله با استرس از محیط های شاد قافل نشوید همچنین میتوانید از کتابهایی که حال شما رو خوب میکنه هم استفاده کنید

خدمات مشاوره و روانشناسی : میتوانید از خدمات مشاوره و روانشناسی هم استفاده کنید

نقش روانشناسی اجتماعی و تاثیرات مثبت آن

اساس روانشناسی اجتماعی بر این است که چگونه رفتار فرد در محیطی که در آن است تاثیر پذیر است . حتما به این موضوع توجه داشته اید که رفتار افرادی که با انها در ارتباط هستید چگونه بر شما تاثیر گذار خواهد بود . ممکن است افرادی که اطراف ما هستند تاثیر مستقیم بر تصمیمات بزرگ و کوچک ما داشته باشند . همچنین رفتار ما در کنار دوستان صمیمی با رفتار ما در حضوئر همکاران مسلما متفاوت خواهد بود . روانشناسی اجتماعی طیف زیادی از مسائل را در بر میگیرد .

از جمله انها میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

  • رفتار گروهی (Group Behavior)؛
  • ادراک اجتماعی (Social Perception)؛
  • رهبری (Leadership)؛
  • رفتار غیرکلامی (Nonverbal Behavior)؛
  • هم‌نوایی (Conformity)؛
  • پرخاشگری (Aggression)؛
  • پیش‌داوری (Prejudice).

تحقیقاتی که در روانشناسی اجتماعی انجام میشود تاثیر زیادی بر سلامت روان ما دارد .

تفاوت روانشناسی اجتماعی با سایر رشته‌ها

روانشناسی اجتماعی اغلب با خرد عامیانه (Folk Wisdom)، روانشناسی شخصیت (Personality Psychology) و جامعه‌شناسی (Sociology) اشتباه گرفته می‌شود. روانشناسی اجتماعی برخلاف خرد عامیانه که بر مشاهدات غیرعلمی و تفسیرهای غرض‌ورزانه استوار است، از روش‌های علمی و مطالعه‌ی تجربی استفاده می‌کند. محققان درباره‌ی نحوه‌ی رفتار افراد فرضیه‌سازی نمی‌کنند، بلکه آزمایشاتی را طراحی و اجرا می‌کنند که به نشان دادن روابط بین متغیرهای مختلف کمک می‌کنند.

روانشناسی شخصیت بر صفات، ویژگی‌ها و افکار فرد متمرکز است، اما روانشناسی اجتماعی بر موقعیت‌ها. روان‌شناسان اجتماعی به تأثیر محیط اجتماعی و تعاملات گروهی بر نگرش و رفتارها علاقه‌مندند.

درنهایت مهم است که بین روانشناسی اجتماعی و جامعه‌شناسی تفاوت قائل شویم. در کنار شباهت‌های بسیار این دو، جامعه‌شناسی به بررسی رفتار و تأثیرات اجتماعی در سطحی بسیار وسیع می‌پردازد. جامعه‌شناسان سنت‌ها و فرهنگ‌هایی را که در نحوه‌ی رفتار افراد مؤثرند، مدنظر قرار می‌دهد.

در عوض، روان‌شناسان بر متغیرهای مربوط به موقعیتی خاص که بر رفتار اجتماعی تأثیرگذارند، تمرکز می‌کنند. اگرچه هم روانشناسی و هم جامعه‌شناسی موضوعاتی مشابه را مطالعه می‌کنند، نگرش‌شان نسبت به این سؤالات متفاوت است.

سپاسس فراوان که در این مقاله از وب سایت دکتر شیرین ولی زاده همراه ما بودید .

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *