کار روانشناس خانواده چیست و چگونه به ما کمک می‌کند؟


در پیچ و خم زندگی و زمانی که مشکلات بیش از پیش ما را آزرده می‌کنند، اولین جایی که به آن پناه می‌بریم، خانواده است. شاید باور نکنید اما، خانواده تنها پناه امن و حقیقی است که ما در پیچ و تاب حوادث روزگار می‌توانیم بر روی آن حساب کنیم. اما خانواده نیز ممکن است با مسائل و مشکلات متعددی دست و پنجه نرم کند. برخی از این مسائل ساده هستند و می‌توانیم با کمک سایر اعضای خانواده آن را حل کنیم. اما گاهی این مشکلات به قدری سخت و بغرنج می‌شوند که حل آن‌ها، کار روانشناس خانواده است. خوشحال می‌شویم اگر در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا به شما بگوییم روانشناس خانواده چیست و چگونه به ما کمک می‌کند؟

روانشناس خانواده چیست؟

شاید شما نیز در مواقعی که مشکلات زندگی لاینحل به نظر می‌رسند، به روانشناس خانواده فکر کرده باشید. اما به راستی کار روانشناس خانواده چیست و چگونه می‌تواند به ما کمک کند؟ به طور کلی روانشناسی خانواده، یکی از شاخه‌های اصلی علم روانشناسی است که به صورت مترکز بر روی روابط، عواطف، افکار و احساسات زوج‌ها و خانواده‌ها متمرکز است. همه ما می‌دانیم که خانواده اولین جایی است که ما در آن رشد می‌کنیم و برای نقش آفرینی در جامعه آماده می‌شویم. حال تصور کنید در خانواده با انبوهی از مشکلات و مسائل لاینحل مواجه باشیم. در چینن بستری چگونه می‌توانیم آرامش روحی و روانی داشته باشیم؟ چگونه می‌توانیم یک فرد موثر برای جامعه، کشور و دنیای خود باشیم؟

یک روانشناس خانواده به ما کمک می‌کند تا ریشه اصلی مشکلات خود را در خانواده پیدا کنیم، آن را بپذریم و برای حل آن تلاش کنیم. گمان نکنید که دوست و آشنا می‌توانند مشاوران خوبی برای مشکلات خانوادگی ما به شمار روند. بسیاری از آن‌ها، با راهنمایی‌های غلط خود، باعث بدتر شدن اوضاع می‌شوند. بهتر است اجازه ندهید مسائل و مشکلاتی که در خانواده خود دارید، از خانه شما بیرون بروند. در عوض سعی کنید بهترین روانشناس خانواده را در شهر خود پیدا کرده و به او مراجعه کنید.

آشنایی با کار روانشناس خانواده و مسئولیت‌های او

کار اصلی روانشناس خانواده این است که با اعضای خانواده ملاقات نموده و به آن‌ها کمک کند تا مسائلی که با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند را حل کنند. یک خانواده برای آن که همیشه محکم و پابرجا باقی بماند، باید بستر امنی برای اعضای خانواده باشد. باید تعامل بسیار خوبی میان زوجین و همچنین فرزندان آن‌ها وجود داشته باشد. اما زمانی که اعضای خانواده، با مشکلات متعددی مواجه می‌شوند، یک روانشناس خانواده به آن‌ها کمک می کند تا دوباره سر پا شوند و ستون‌های خانواده خود را از نو بسازند.

یک روانشناس و مشاور خانواده، فردی کاملاً آموزش دیده است و سال‌های بسیار زیادی را به کسب دانش و تجربه در زمینه مشکلات خانواده سپری گرده است. شما می‌توانید در زمینه مشکلات زیر، با او مشورت نموده و تمامی نگرانی های خود را برطرف کنید:

  • مشکلات رفتاری کودکان
  • خیانت یکی از زوجین یا هر دوی آن‌ها
  • سوء مصرف مواد مخدر
  • مسائل و مشکلات جنسی
  • اختلاف نظر‌هایی که در خانواده وجود دارند
  • فاصله‌ای که میان اعضای خانواده به وجود آمده است
  • احساساتی مانند خشم، ترس، نگرانی، استرس و اضطراب
  • مشاوره‌های قبل از ازدواج
  • مشاوره طلاق و جدایی

ویژگی‌های یک روانشناس خوب خانواده

قبل از آن که در مورد ویژگی‌های یک روانشناس خوب خانواده با شما عزیزان صحبت کنیم، باید بگوییم وجود چنین متخصصانی در زندگی ما یک نعمت و موهبت است. مبادا بار مشکلات زندگی خود را به تنهایی به دوش بکشید! بسیاری از این بارها سهم شما نیست و تنها کمر شما را خم می‌کند و توان و انرژی شما را به تحلیل می‌برد. کار اصلی روانشناس خانواده همین است که با بررسی همه جوانب زندگی ما، راه حل‌هایی منطقی برای بسیاری از مشکلات ما پیدا کند.

حال با ما همراه باشید تا شما را با ویژگی‌های یک روانشناس خوب و ماهر خانواده آشنا کنیم:

  • یک روانشناس خوب خانواده، ارتباط بسیار خوبی با مراجع خود برقرار می‌کند. بدون این که او را قضاوت کند، به تمامی صحبت‌های او گوش کرده و در صورت لزوم، سوالاتی را مطرح خواهد نمود.
  • اگر ما مشکلات خود را با دوستان و آشنایان خود در میان بگذاریم، همیشه نگران فاش شدن اسرار زندگی خود خواهیم بود. اما یک روانشناس خانواده، همیشه رازدار بیمار خویش است و شما می‌توانید تمامی مسائل ریز و درشت خود را با او در میان بگذارید.
  • بسیاری از ما زمانی که با یک روانشناس یا مشاور صحبت می‌کنیم، انتظار داریم ما را درک کرده و با ما همدلی کند. یک روانشناس خوب با تمام وجود بیمار خود را درک نموده و به او کمک می‌کند تا به زندگی عادی و معمولی خود بازگردد.
  • یک روانشناس خانواده ماهر، به زوجین و سایر اعضای خانواده کمک می‌کند تا راه حلش مشکلات خود را پیدا کنند. سپس برای حل آن‌ها به اعضای خانواده کمک می‌کند و تمامی تجربیات خود را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد.
  • بسیاری از افرادی که به روانشناس خانواده مراجعه می‌کنند، برای حل مشکلات خود دچار سردرگمی شده‌اند. یک روانشناس ماهر و با تجربه، از توانایی رهبری برخوردار است. او به خوبی می‌داند خانواده را به کدام سمت و سو حرکت دهد تا از تند باد حوادث آسیب نبینند.
  • پس از آن که مشکلات خانوادگی مراجعان تا حدودی حل شد، یک روانشناس متعهد و آگاه، پیگیر وضعیت مراجع خود خواهد بود. او تا زمانی که مطمئن نشود بیمار خود به ساحل نجات رسیده و دوباره عشق و آرامش در خانواده او حاکم شده است، بیمار خود را رها نمی‌کند.

سخن پایانی

ما امروز در این مقاله تلاش کردیم به شما بگوییم کار روانشناس خانواده چیست و چگونه به ما کمک می‌کند. در نهایت باید به این موضوع اشاره کنیم که زندگی مشترک، سرشار از پستی‌ها و بلندی‌هاست. حتی اگر زندگی خود را با عشق شروع کرده‌اید، باز هم گذرگاه‌های سخت و آسانی در مسیر شما وجود دارد. اگر مشکلی به وجود آمد و احساس کردید که نمی‌توانید از این گذرگاه‌ها عبور کنید، با ما تماس بگیرید. روانشناسان موسسه زندگی شیرین، همیشه آماده هستند تا با کمال میل مشکلات شما را بشنوند و بهترین راه حل‌ها را برای رفع آن‌ها ارائه دهند.

سایر مطالب مرتبط