ارتباط بین مصرف مواد مخدر و مشکلات جنسی!


در این مقاله قصد داریم به موضوع، ارتباط بین مصرف مواد مخدر و مشکلات جنسی بپردازیم زیرا مواد مخدر می‌تواند اثرات مختلفی بر زندگی جنسی افراد بگذارد و اثرات ناشی از مصرف آن، ممکن است شامل کاهش و یا افزایش میل جنسی باشد. فردی که مواد مصرف می کند، غالباً ریسک‌پذیرتر بوده و رفتارش در طی رابطه جنسی تغییر می‌کند.

امکان دارد اثر مصرف یک ماده‌ خاص با گذر زمان تغییر کند و به طور کلی مواد مخدر بر احساسات و افکار افراد تاثیر فراوان دارد و موجب بروز تغییراتی می شود که غالباً غیر قابل پیش‌بینی می باشند. مثلا امکان دارد ماده‌ای که یک بار میل جنسی را زیاد می کند، در گذر زمان دارای اثرات منفی بر کیفیت رابطه جنسی باشد.

تماس با زندگی شیرین

انجام رابطه جنسی به انتقال‌دهنده‌های عصبی، تغییرات فیزیولوژیکی، هماهنگی هورمون‌ها و احساسات درونی فرد نیاز دارد. مواد مخدر می‌تواند بسیاری از جنبه‌های این فرآیند را تغییر دهد شاید برای شما عجیب باشد که حتی داروهای تجویز شده توسط پزشک نیز این‌گونه هستند. مثلا، داروهای ضد روان‌پریشی از جمله داروهایی هستند که می‌توانند سطح هورمون‌ها را مخصوصاً در مردان، تغییر داده و موجب ایجاد مشکلات جنسی گردند.

مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۸، بر روی ۱۸۰ فرد مبتلا به اختلال مصرف مواد صورت گرفت که در آن ها عوارض جانبی جنسی بسیار شایع بود و شرکت‌کنندگان دارای اختلال مصرف مواد هایی همچون الکل، مواد افیونی، حشیش و کوکائین بودند که در همه‌ی گروه‌ها عوارض جانبی جنسی گزارش شد!

تاثیرات مواد مخدر بر رابطه

1.میل جنسی: مواد مخدر می‌تواند میزان میل جنسی را در افراد تغییر دهد و این یعنی تمایل افراد برای برقراری رابطه، بیشتر و یا کمتر از حد معمول می گردد. همچنین امکان دارد اثرات غیر قابل پیش‌بینی از خود به جای بگذارد که همه ی این عوامل بستگی به شخص، نوع مواد و بسیاری از عوامل همچون دوز و دفعات استفاده‌ از مواد دارد.

2.برانگیختگی فیزیکی: صرف نظر از اینکه فردی از نظر روانی تمایلی به برقراری رابطه جنسی دارد و یا ندارد، مواد مخدر می‌تواند بر تحریک فیزیکی افراد تأثیر بگذارند. به عنوان نمونه، می‌تواند بر خیسی واژن اثر گذار بوده و یا منجر به اختلالاتی در عملکرد جنسی شود.  بر طبق مطالعه ای، مصرف تفریحی از نوعی داروی اختلال نعوظ وابستگی ایجاد کرده و در صورت عدم استفاده، موجب اختلال نعوظ شد.

3.ارگاسم و لذت جنسی: برخی از افراد برای زیاد شدن لذت و همچنین سهولت ارگاسم در زمان رابطه جنسی، از مواد مخدر استفاده می‌کنند اما مصرف بعضی از موادها نیز ممکن است رسیدن به ارگاسم را سخت تر کنند. به عنوان نمونه، الکل و یا مواد افیونی می‌توانند انزال را به عقب بیندازند که ممکن است افراد، بسته به اهداف جنسی شان، این ویژگی را مثبت و یا منفی بدانند.

4.ریسک‌پذیری جنسی: هنگامی که فرد، تحت تأثیر مواد مخدر و یا الکل قرار می گیرد، خطرات جنسی بیشتری او را تهدید می کند. در بعضی موارد، برخی از رفتارهای جنسی مضر نیز می‌تواند منجر به سوء استفاده جنسی ، تجاوز جنسی و اعمالی گردد که جبران‌ نا پذیر است!

پس مواد مخدر می‌تواند رابطه جنسی را کم و بیش لذت بخش کرده و اثرات خاص مصرف مواد مخدر بر رابطه جنسی، در گذر زمان تغییر می‌کند به خصوص اگر فردی وابسته به آن شود. همچنین این امکان وجود دارد که بر توانایی فرد در به خاطر سپردن رابطه جنسی و همچنین رضایت او از رابطه، تاثیر بگذارد.

علاوه بر موارد گفته شده بعضی از افراد ممکن است برای لذت بردن بیشتر از رابطه و یا حل مشکلات جنسی خود به مواد مخدر وابسته شوند.

این مورد می تواند منجر به اختلال در عملکرد جنسی شود، حتی هنگامی که فرد تصمیم می گیرد دیگر از مواد مخدر استفاده نکند!

به عنوان مثال، فردی که از محرک‌ها برای مدیریت کردن اختلال نعوظ خود استفاده می‌کند، امکان دارد بعد از قطع مصرف همچنان این مشکل را داشته باشد. به طور کل، تا وقتی که فرد علت های زمینه‌ای را در خود شناسایی و نیز درمان نکند، این مشکل هرگز برطرف نخواهد شد.

مواد افیونی معمولا دارای اثرات طولانی مدت بر سلامت جنسی هستند. در سال ۲۰۱۶، سازمان غذا و داروی آمریکا به افراد هشدار داد که بعضی از مواد افیونی امکان دارد سطح هورمون جنسی را کم کرده و باعث به وجود آمدن اختلال در نعوظ، پریود نشدن و حتی ناباروری گردد!

مواد مخدر قدرت توانایی تصمیم‌گیری در افراد را تغییر می‌دهد. بر طبق مطالعات متعدد، اثبات شد که تجاوز جنسی معمولاً در مکان‌هایی اتفاق می افتد که قربانی و یا مجرم در حال مصرف مشروبات الکلی بوده است.

تماس با زندگی شیرین

مصرف چه ماده‌ای در حین رابطه جنسی خطرناک‌تر است؟

مصرف همه نوع ماده‌‌ی مخدر در زمان برقراری رابطه جنسی، می‌تواند خطرناک باشد. به خصوص برای اشخاصی که دارای شرایط پزشکی ویژه هستند. لازم است یاد آور شویم که هیچ ماده مخدر بی‌خطر و بی ضرری وجود ندارد.

بعضی از مهم‌ترین مواد مخدرهای خطرناک عبارتند از:

پاپرها: بعضی از افراد برای تقویت کردن رابطه جنسی و نیز آسان‌تر کردن رابطه مقعدی از پاپرها استفاده می‌کنند که دارای عوارض جانبی مانند اکسیژن خون پایین و حتی مرگ است.

ماده‌ی مخدر تجاوز جنسی خرما: بعضی افراد برای افزایش لذت جنسی خود از مواد مخدری به اسم خرما استفاده می‌کنند، اما برخی دیگر از افراد برای کاهش مقاومت و تسهیل اجبار جنسی از این ماده مخدر استفاده می کنند که این مواد شامل روهیپنول و GHB می باشد. در حین مصرف مواد فرد به طور کامل متوجه نمی شود که چه اتفاقی در حال وقوع است!

محرک‌ها: داروهای محرک مثل مت آمفتامین، کوکائین و داروهای ADHD می‌توانند موجب مشکلات قلبی و حتی مرگ ناگهانی شوند. همچنین فردی که از محرک ها استفاده میکند ممکن است رفتار پرخاشگرانه را از خود نشان دهد پس خطر تجاوز جنسی را نیز زیاد می کند.

الکل: الکل بر قضاوت و نیز مقاومت افراد تأثیر می‌گذارد، اما از آنجایی که مصرف الکل در بسیاری از جوامع متداول است، غالباً به عنوان یک ماده مخدر شناخته نمی‌گردد. الکل می‌تواند بر تصمیم‌گیری جنسی نیز اثر بگذارد و ممکن است در تجاوز جنسی هم نقش داشته باشد.

مواد افیونی: اپیوئیدها عوامل اصلی اورداز هستند و شامل مواد افیونی غیرقانونی همچون هروئین و نیز مسکن‌های مخدر است. امکان اوردوز در افرادی که از مواد افیونی مصرف می‌کنند، به خصوص در آن‌هایی که دوز مصرف بالایی دارند، زیاد است. مواد افیونی می‌توانند رفتار فرد مصرف کننده را تغییر داده و رضایت جنسی را سخت کنند.

تماس با زندگی شیرین

علائم اختلال مصرف مواد

 

  • ادامه دادن مصرف مواد مخدر و یا الکل با وجود برخی از پیامدهای منفی
  • احساس وابستگی جسمی و یا عاطفی به مواد مخدر و یا الکل
  • فرد مبتلا شده با وجود تلاش‌های مکرر و زیاد، قادر به ترک نبوده و شکست می‌خورد
  • هنگامی که فردی سعی می‌کند مصرف را متوقف کرده و کنار بگذارد، علائم فیزیکی دارد
  • استفاده از مواد مخدر و یا الکل برای داشتن احساس طبیعی
  • نیاز به دوزهای تدریجی بالاتر به در مرور زمان
  • وجود مشکلات حقوقی، روابط، بهداشتی و تحصیلی

درمان مصرف مواد

اختلال مصرف مواد مربوط به مشکل پزشکی می باشد، نه یک شکست اخلاقی و یا شخصی… در واقع فرد مبتلا شده به اختلال مصرف، به ترکیبی از درمان پزشکی برای مدیریت بر علائم ترک و نیز حمایت روانشناختی برای ایجاد نوعی مهارت مقابله با هوس، احتیاج دارد.

پس درمان ممکن است شامل ترکیبی از روان‌درمانی، دارو، سم‌زدایی و مراقبت‌های پزشکی باشد.

سخن پایانی

بر طبق موارد گفته شده افرادی که از مواد مخدر جهت رابطه جنسی بهتر استفاده می‌کنند بهتر است که به متخصص سلامت باروری – جنسی مراجعه کنند تا به شناسایی علل اصلی مشکلات و نیز بهبود تجربه جنسی خود کمک کند.

تماس با زندگی شیرین

مقالات پیشنهادی :

کلمات و جملات تحریک کننده در رابطه جنسی

داشتن رابطه جنسی سالم[زمان مناسب+راه های بهبود+نکات]

کاهش میل جنسی در مردان(علل+درمان)

فواید رابطه جنسی برای مردان و زنان!

سن اوج لذت جنسی در زنان و مردان

پریود مردان[علائم+زمان+دلیل و درمان]

خودارضایی مردان متاهل چه دلیلی دارد؟

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *