بهترین روانشناس نوجوان در تهران


همه نوجوانان در این سن با مشکلاتی همانند مسائل مربوط به مدرسه و نوسانات خلقی روبه رو میشوند و بعضی وقت‌ها آشفتگی و یا ناراحتی به گونه‌ای است که مراجعه به بهترین روانشناس نوجوان در تهران و درخواست کمک از آن الزامی می‌باشد .

اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که حس میکنید صحبت کردن با دکتر روانشناس خوب می‌تواند در سلامت روان شما تاثیر بسزایی داشته باشد پس برای این کار تردید نکنید .نوجوانان می‌توانند در تمامی جلسات درمانی درباره موضوعات متفاوتی مثل سوالات مربوط به اختلالات جنسی و مسائل مربوط به رابطه و … صحبت کنند و از نظر روانشناس برای کمک کردن در مسائل خود بهره ببرند .

در این مقاله قصد داریم تا به تمام سوالاتی که در رابطه با بهترین روانشناس نوجوان در تهران در ذهن شما نقش بسته است صحبت کنیم .

تماس با زندگی شیرین

دلایل مراجعه کردن به دکتر روانشناس در نوجوانی

نوجوانی سن بسیار حساس و پر از چالش برای نوجوان و والدین می‌باشد.بعضی از نوجوانان با مشکلاتی روبرو می‌شوند و برخی دیگر در آنها علائمی مانند آشفتگی شدید و در سلامت روان دیده می‌شود .

اگر نوجوان شما هر یک از شرایط گفته شده زیر را تجربه می‌کند برای خدمات روانشناس به زودی اقدام کنید.

افسردگی:اگر نوجوانتان ناراحت، عصبی و یا گوشه‌گیر است دچار اختلالات خلقی و یا افسردگی شده است که اگر ادامه پیدا کند ممکن است تا بزرگسالی ادامه پیدا کند اما می‌توانیم با تشخیص دقیق و دخالت زود هنگام از بروز چنین مسئله ای جلوگیری کنید.

اختلالات اضطرابی: اختلالات اضطرابی به گونه‌ای است که بر روی جوانب مختلف از جمله ارتباط با والدین یا سایر دوستان می‌تواند تاثیر بسیار منفی بگذارد.

مشکلات رفتاری: عدم رعایت مقررات، رفتار پرخاشگرانه و تعلیق از مدرسه از جمله مشکلات رفتاری می‌باشد که درمانگر می‌تواند به شما در جهت رفع این مشکل کمک کند. افرادی که دچار مشکلات رفتاری می‌شوند معمولا در مدرسه و روابط اجتماعی خود دچار نقض قوانین شده و یا دیده شده است که در برخی از موارد به سمت مواد روی آورده و یا استرس شدید را تجربه می‌کنند.

مشکلات قانونی: دزدی کردن، دعوا و … از جمله رفتارهای شایع در بین نوجوانان است که اگر ادامه پیدا کند به اعتماد به نفس آنها ضربه شدیدی وارد می کند و در آینده ممکن است مشکلاتی از قبیل ضربه روحی روانی بسیار شدید ببینند و یا دچار سوگ و یا ماتم شوند.

دکتر روانشناس نوجوان چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد ؟

به طور کلی روانشناس باید به گونه‌ای باشد که تمامی مراجعان را ترغیب به ادامه دادن روند درمانی کند و به طور کلی باید دارای ویژگی‌های زیر باشد:

شنونده فعال بودن

شنونده فعال بودن یعنی اینکه تمامی صحبت‌های مراجعه کننده را به خوبی دنبال کند و بر طبق گفته‌های فرد مراجعه کننده، روند درمان خود را تشخیص دهد. علاوه بر موارد گفته شده نشانه‌های کلامی دیگر مانند زبان بدن در مهارت شنوندگی روانشناس بسیار تاثیر دارد و روانشناسی خوب است که بتواند از مهارت غیر کلامی و یا کلامی برای ارتباط حرفه‌ای بین خود و نوجوانان استفاده کند .

مهارت همدلی

یک روانشناس باید در اولین فرصت، رابطه امن و قوی با فرد ایجاد کند تا علاوه بر جلب اعتماد، افراد را برای بیان کردن تمام احساساتشان ترغیب کند. پس مهارت همدلی و ایجاد کردن ارتباط خوب ضروری و لازم است .

اخلاق حرفه‌ای

تمام روانشناسان باید از یک سری استانداردها و اصول اخلاقی پیروی کنند.روانشناسی اخلاق مدار است که دارای خصوصیات احترام به فرهنگ‌های مختلف، منصف بودن، رازداری، قضاوت نکردن، مدیریت جلسات، دارای تخصص و … باشد.

صبور بودن

برخی از درمان‌ها ممکن است روند سریعی نداشته باشند و صحبت کردن با نوجوانان زمانبر باشد و در برخی از مواقع ممکن است که درمان تا سال‌ها به طول بیانجامد. پس خصیصه صبور بودن در این امر بسیار مهم است .

تماس با زندگی شیرین

نکات کلیدی در هنگام انتخاب روانشناس برای نوجوان

هنگام انتخاب کردن روانشناس برای نوجوان باید به این فاکتورها دقت کنید:

  • از روانشناسی استفاده کنید که در حوزه نوجوان تخصص داشته باشد زیرا رفتارهای نوجوانان با بزرگسالان تفاوت زیادی با یکدیگر دارند و نحوه درمان و مشکلات آنها نیز مربوط به سن نوجوان است .
  • می‌توانید از تجربه اطرافیان برای مراجعه کردن به روانشناس استفاده کرده و روانشناسی را انتخاب بکنید که توسط آشنایان و یا دوستانتان توصیه می‌شوند و از مهارت و تخصص او مطلع هستند .
  • تحصیلات درمانگر و رویکرد درمان را در نظر بگیرید زیرا روش‌های متفاوتی برای درمان کردن نوجوان وجود دارد و هنگامی که شما با تمام رویکردهای روانشناس آشنا باشید می‌توانید بر اساس مشکلی که نوجوان با آن دست و پنجه نرم می‌کند بهترین رویکرد درست و منطقی را انتخاب کنید.
  • در هنگام انتخاب کردن روانشناس برای نوجوان باید به نظر خود نوجوان نیز اهمیت دهید و ببینید که آیا با روانشناس مرد راحت‌تر است یا زن! و یا اینکه سن درمانگر برای نوجوانتان مهم است یا خیر؟ تمام این نکات از ویژگی‌هایی است که باعث می‌شود تا نوجوان بتواند ارتباط بهتری با درمانگر خود بگیرد .

جلسات درمانی برای مشاوره نوجوانان

بهترین روانشناس نوجوان در تهران با توجه به مشکلات نوجوان و اختلالی که نوجوانتان با آن دست و پنجه نرم می‌کند، روش درمان خود را به کار میگیرد که ممکن است درمان آن به صورت فردی با خود نوجوان صورت بگیرد و یا گروهی باشد و یا اینکه در روش درمان، خانواده نیز دخیل باشند.

شاید مسئله شما به گونه‌ای باشد که روانشناس بخواهد مسئله شما را به متخصص دیگری ارجاع دهد که این نشان از اخلاق حرفه‌ای و مسئولیت پذیری دکتر روانشناس است.

درمان انفرادی نوجوان: درمان انفرادی به گونه‌ای است که نوجوان به تنهایی با دکتر روانشناس دیدار می‌کند تا تمام مسائل خود را بازگو کند. معمولا حدود ۴۵ دقیقه طول می‌کشد و در این مدت تمام احساسات خود را در مورد چالشی که با آن روبرو شده است شرح می‌دهد و روان درمانگر نیز شیوه درمان مناسب را به کار میگیرد.

گروه درمانی نوجوان: گروه درمانی به گونه‌ای است که در محیط هم سن و سالان نوجوان ایجاد می‌شود در این نوع درمان احساس می‌کند که تمامی هم سن و سالان خود نیز با مسائلی که او با آنها روبرو شده نیز روبرو شده‌اند و از تمام تجربیات آنها برای برخورد کردن با مسائل بهره می‌برد .شاید در طی جلسات اول صحبت کردن با روان درمانگر کمی سخت به نظر برسد اما در جلسات بعدی فضا راحت‌تر میشود و می‌توان به راحتی با روانشناس صحبت کرد.جلسات گروه درمانی ممکن است تا ۹۰ دقیقه طول بکشد و در طی این جلسات دکتر روانشناس نوجوان را تشویق می‌کند که تمام مسائل خود را در مورد نگرانی‌هایی که دارد بپرسد .

خانواده درمانی برای نوجوان: در بعضی از موارد بر اساس صلاح درمانگر از اعضای خانواده برای روند درمان استفاده می‌شود. این نوع شیوه درمان به این گونه است که ممکن است پدر، مادر و یا سایر افراد خانواده  در جلسات شرکت کنند تا درمانگر تمام هیجانات خانواده و رفتار آنها را مشاهده کند و تمریناتی برای مدیریت کردن رفتار در خانواده ارائه دهد.

تماس با زندگی شیرین

سخن پایانی

به طور کلی می‌توانید با مراجعه به بهترین روانشناس نوجوان در تهران از خدمات مربوط به مسائل نوجوانتان استفاده کنید و با توجه به مشکلی که نوجوان با آن دست و پنجه نرم می‌کند روند درمان را سریعتر آغاز کنید.

مقالات پیشنهادی :

بلوغ زودرس [راه های تشخیص+علائم+انواع و …]

24 نکته برای بالا بردن اعتماد به‌ نفس

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *