شایع ترین اختلالات روانی + معرفی کامل

یکی از مشکلات سلامتی روان، اختلال روانی است.

اختلال روانی، مشکلی است که بر عواطف و احساسات، رفتارها و توانایی برقرار کردن تعامل و ارتباط با دیگران، تاثیر به خصوص می گذارد.

اختلالات روانی در زندگی روزمره، باعث ایجاد درگیری ها و ناراحتی های قابل توجهی میشود.

اختلال روانی، ممکن است در هر دوره سنی رخ بدهد ، اما بعضی از آن ها ،در محدوده سنی خاصی شایع تر هستند. مثلا: اختلال افسردگی، اغلب در بزرگسالان میانسال و جوان و اختلال اضطرابی، بیشتر در نوجوانان و کودکان دیده میشود.

عوامل ایجاد اختلالات روانی

• محیط: عوامل مختلف محیطی، مثل تروما یا سو استفاده از شخص و مانند آن، میتوانند احتمال مبتلا شدن به اختلالات روانی را افزایش دهند.

• ژنتیک: بعضی اختلالات روانی هم تا حدودی ارثی و خانوادگی هستند، همانند: اسکیزوفرنی.

• سبک زندگی:سبک زندگی نا سالم ،همانند مصرف الکل و یا مواد مخدر و … نیز میتواند، خطر ابتلا به این اختلالات روانی را بیشتر کند‌.

اختلال روانی قابل درمان است

درمان این اختلالات، ممکن است به صورت:

• دارو درمانی
  • روان درمانی
  • ترکیبی از دارو درمانی و روان درمانی باشد.

در اینجا به بعضی از  اختلالات روانی رایج،اشاره شده است

برخی از رایج ترین علائم ASD

مشکل در ارتباط، این مشکلات شامل موارد زیر می باشند :

• داشتن تاخیر، در رشد و پیشرفت زبانی
  • داشتن مشکلات، در درک کردن زبان دیگران
  • داشتن مشکل، در استفاده کردن از زبان برای
  • برقراری تعامل و ارتباط

مشکلات در تعاملات اجتماعی شامل این موارد هستند

• مشکل در برقرارکردن ارتباطات چشمی
  • مشکل در درک کردن احساسات و عواطف دیگران
  • مشکل داشتن در درک کردن زبان بدن

علایق و الگوهای رفتاری تکراری، شامل این موارد هستند

• تکرار کردن عبارات و کلمات
  • انجام دادن حرکات تکراری
  • داشتن علاقه شدید، نسبت به اشیا و یا موضوعات و چیزهای خاص

بعضی از مبتلایان به ASD ، ممکن است بتوانند تعامل و ارتباط اجتماعی برقرار کنند، اما در حالی که بعضی

دیگر، ممکن است به کمک های زیادی احتیاج داشته باشند و این توانایی را نداشته باشند.

اختلالات شایع روانی

اختلال یادگیری خاص[LD]:

اختلالاتی اند که بر روی توانایی های افراد، در یادگیری مهارت های خاصی مثل:مهارت های تحصیلی، خواندن ، نوشتن ، ریاضی و مهارت های چندگانه و… تاثیر می گذارند.

اختلال یادگیری LD ، اختلالی نیست که در همه افراد یکسان باشد، بلکه علائم آن از فرد به فرد دیگر متفاوت و مختلف است .

اختلال رشدی زبانی[DLD]:

این نوع از اختلال ، اختلالی است که بر روی توانایی افراد در استفاده از زبان و درک آن تاثیر میگذارد.

اختلال رشدی حرکتی[MDD]:

این نوع از اختلال، بر توانایی افراد در هماهنگی های حرکتی تاثیر میگذارد.

اختلال نقص توجه-بیش فعالی[ADHD]:

این نوع از اختلال، بر توانایی افراد در تمرکز و توجه و کنترل تاثیر می گذارد و با مشکلاتی همچون بیش فعالی، مشکلات مربوط به توجه و رفتار های تکانشی مشخص میشود.

شایع ترین اختلالات رشدیعصبی

اختلالات رشدی عصبی [ND]:این نوع از اختلالات روانی، یک طیف گسترده از مشکلات روانی را شامل می شود که میتوانند، تاثیر بسیار قابل توجهی در زندگی افراد، توانایی های فکری، یادگیری، توانایی های حرکتی و رفتاری فرد ایجاد کنند.

این اختلالات، رشد مغز و سیستم عصبی را تحت تاثیر قرار می دهند.

اختلالات رشدی عصبی، میتوانند از دوران کودکی شروع شود.

اختلال طیف اوتیسم [ASD]:

این نوع از اختلال، با علایق تکراری و محدود، مشکل در ارتباط و تعامل اجتماعی و الگوهای رفتاری محدود، مشخص می شود.

علائم ASD ممکن است، از خفیف(کم) تا شدید(زیاد) متغیر و مختلف باشند .

اختلالات تاخیر رشد روانی[MR]: این نوع از اختلال، با محدودیت های بسیار قابل توجهی در عملکرد های ذهنی مشخص می شود.

این اختلال، میتواند در طیف های مختلف رخ بدهد، مثلا: افراد مبتلا به MR در یادگیری ها ، مهارت های مختلف اجتماعی ، استقلال و ..‌. ممکن است دارای مشکل باشند

اختلال روان پریشی: این نوع از اختلال، با اختلال در تفکر و ادراک  و احساسات و عواطف و رفتارها مشخص می شود.

این اختلال، می تواند در زندگی افراد، تاثیر بسیاری

داشته باشد و در اکثر مواقع نیاز به درمان حرفه ای دارد.

اسکیزوفرنی: این نوع از اختلال، با توهم ، هذیان، اختلال در رفتار و عملکردهای اجتماعی و تفکر، معلوم و مشخص می شود.

اختلال اسکیزوفرنی فرم های خفیف تر: این اختلال، با شکل های خفیف تر اما با علائمی مشابه با اسکیزوفرنی، مشخص می شوند.

اختلالات سایکوتیک دیگر:این نوع از اختلال، با علائمی مشابه روان پریشی ولی با معیار های دقیق تری مشخص می شود.

اختلال افسردگی اساسی: MDD  اختلالات افسردگی با از دست دادن علاقه و لذت نسبت به زندگی ، تغییر در وزن و اشتها ، مشکلات مربوط به خواب ، اختلال در تمرکزکردن ، اختلال در تصمیم گیری ،احساس نا امیدی، احساس بی ارزش بودن ، افکار مربوط به خودکشی و… مشخص می شوند. افسردگی با تاثیر قابل توجه بر زندگی افراد ، نیاز به درمان حرفه ای دارد.

اختلال افسردگی فصلی : SAD این نوع اختلال با علائم افسردگی زمانی خاص از سال، معمولاً در زمستان یا پاییز بروز میکند. بروز SAD معمولاً به تغییر در نور روز مربوط است .

اختلال افسردگی پس از زایمان: PPDاین نوع از  اختلال، می تواند تاثیر جدی بر نوزاد و مادر داشته باشد. این اختلال، با علامت های افسردگی در دوره بارداری یا بعد از زایمان، مشخص می شود‌.

اختلالات افسردگی دیگر: DDNاین نوع از اختلالات با علائمی مشابه با اختلالات افسردگی ولی با ملاک ها و معیارهای دقیق تر مشخص می شوند.

اختلال دوقطبی:این نوع از اختلال، اختلالی است که با دوره های افسردگی وخلق بالا(مانیا)بروز میکند و خودش را نشان می دهد.

اختلال اضطرابی: این نوع از اختلال، اختلالی است که

با داشتن احساس ترس و استرس و اضطراب بیش از حد مشخص می شود.

برخی از علائم رایج ADHD، شامل این موارد می شوند

مشکلات توجه که خود شامل: عدم توجه به جزئیات، گم کردن جزئیات، عدم داشتن توانمندی در گوش کردن به قوانین و دستورالعمل ها، پرت شدن حواس توسط محرک های مختلف محیطی یا خارجی.

اختلال نقص توجه-بیش فعالی،یک نوع اختلال مزمن است که با درمان کردن، می شود علائم آن را کنترل کرد و بهبود بخشید .

اختلال بیش فعالی نیز، می تواند شامل این موارد باشد

• ناتوانی در آرام ماندن
  • ناتوانی در نشستن
  • داشتن حرکات بیش از حد
  • تکان دادن مکرر دست ها و پاها یا بازی با آنها

علائم اختلال اضطرابی، میتواند از خفیف تا شدید متفاوت باشند و شامل این موارد باشند

اختلال هراس:اختلالی که با حس ترس شدید و حملاتی ناگهانی بروز میکند.

اختلال اضطراب فراگیر: این نوع اختلال با ترس شدید و نگرانی شدید،مشخص می شود.

اختلال اضطراب اجتماعی:اختلالی که با داشتن ترس و وحشت شدید از موقعیت های اجتماعی، بروز میکند.

اختلال روان پریشی میتواند شامل این موارد باشد

• توهمات: توهم، باوری غلط است که بر طبق واقعیت ها نیست. توهم می تواند به شکل توهمات شنوایی ،بینایی ، لامسه ، بویایی یا حتی چشایی باشد .

• هذیان:هذیان ها باور هایی غلط و ثابت اند که علی رغم ارائه شواهد قطعی بر خلاف آن ها، حفظ می شوند و از بین نمی روند.

هذیان ها، ممکن است به شکل کنترل کردن ذهن ، حسادت، تعقیب کردن و عظمت بروز کند.

• اختلال در رفتار:

اعمال و رفتار های تکانشی: رفتار هایی که بدون فکر و برنامه انجام شوند را، رفتار تکانشی میگویند.

اعمال و حرکات تکراری:اعمال و حرکاتی اند که به صورت دائم تکرار می شوند .

• بی قراری کردن: بی قراری کردن، احساس استرس و اضطراب و نا آرام بودن است که با حرکات مکرر و مداوم همراه است.
  • اختلال فکر:

پرگویی: صحبت کردن بیش تر از حد معمولی و بدون وقفه داشتن را ، پر گویی میگویند.

افکار آشفته : این نوع از افکار، افکاری مبهم و نا معلوم و نامفهوم هستند که به سختی می توان آنها را ردیابی و دنبال کرد.

خاموشی:این نوع اختلال یعنی نداشتن توانایی صحبت کردن.

کلام آخر

اختلال روانی ، از مشکلاتی است که بر نحوه زندگی و رفتار افراد مبتلا تاثیر فراوانی میگذارد، که می تواند از خفیف تا شدید مختلف و متغیر باشد.

در صورت ابتلا به یکی از انواع اختلالات روانی، بهتر است به یک متخصص سلامت روان مراجعه کنید و برنامه درمانی خود را دریافت کنید.

درمان این اختلالات، به عوامل مختلفی مثل نوع این اختلالات، شدت، خود فرد و… بستگی دارد که در اغلب موارد، درمان شامل: ترکیبی از روان درمانی و دارو درمانی است.

اوتیسم در بزرگسالی را چگونه تشخیص دهیم؟ درمان اوتیسم در بزرگسالی

تفاوت توهم و هذیان(نشانه ها+درمان)

0 تا 100 اختلال پانیک(علائم+عوامل ایجاد+انواع+عوارض و درمان)

بررسی کامل توهم در افراد معتاد

بیش فعالی جنسی در زنان و آقایان[علائم+دلایل+درمان]

از کجا بفهم دوقطبی هستم؟(11 دلیل که میگوید شما دوقطبی هستید!)