اختلال اسکیزوفرنی، یک نوع اختلال روانی پیچیده و جدی است.

این اختلال، احساسات و رفتارها و چگونگی تفکر فرد را، تحت تاثیر قرار می دهد.

هیچ نوع آزمایشی، برای تشخیص دادن اختلال اسکیزوفرنی وجود ندارد و تشخیص آن، فقط به وسیله علائم و نشانه های آن در فرد، امکان پذیر است.

علائم اسکیزوفرنی، ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد، مثلا ممکن است شامل: هذیان و باورهای غیرمنطقی و اشتباه، توهمات و به چشم آمدن ها و شنیده شدن های چیزهایی که وجودندارند،

اختلالات فکری، مشکل در تفکرواضح و تمرکز و افکار اختلالات حرکتی، مشکلات عاطفی ومشکلات اجتماعی، مشکل در درک احساسات دیگران و خود و ارتباط برقرار کردن  باشد.

علائم اختلال اسکیزوفرنی، اغلب در اواخر دوره نوجوانی یا ابتدای دوره بزرگسالی، آغاز می شود، یا گاهی ممکن است علائم آن، تا ابتدای دوره میانسالی هم ظاهر نشود.

اختلال اسکیزوفرنی، یک نوع بیماری جدی و مزمن است که برای بهبود و کنترل علائم آن، به درمان طولانی مدت، نیاز است.

علت های اختلال اسکیزوفرنی، به طور دقیق و کامل، مشخص نیست اما بعضی معتقدند که عواملی مثل:عوامل محیطی، بیولوژیکی و ژنتیکی، نقش موثری در ایجاد این اختلال، دارند.

در ادامه به علائم و نشانه های اختلال اسکیزوفرنی،  نحوه درمان و بهبود و کنترل این اختلال و توضیحات بیشتر درباره اختلال اسکیزوفرنی، می پردازیم.

علت ها و عوامل ایجاد اختلال اسکیزوفرنی

عوامل محیطی: عواملی مثل مواد خاص شیمیایی

سوءاستفاده جنسی یا جسمی، عفونت ها و ویروس ها،احتمال ابتلا به اسکیزوفرنی را، افزایش می دهند‌.

عوامل بیولوژیکی:تغییراتی که در ساختار مغز رخ می دهند، ممکن است بر نحوه تفسیر واقعیت ها و اطلاعات به وسیله مغز، اثر بگذارند.

عامل ژنتیک: اختلال اسکیزوفرنی، یک نوع اختلال روانی ارثی است که گاهی از والدین به فرزندان می رسد.

مثال هایی درباره علائم اسکیزوفرنی

هذیان بزرگی: فردی که به این نشانه مبتلا است، ممکن است تصور کند که یک رهبر یا شخص معروف و بزرگ است.

هذیان تعقیب:فردی که به این نشانه مبتلا است، ممکن است تصور کند که توسط دیگران آسیب میبیند یا تعقیب می شود.

هذیان کنترل:فردی که به این نشانه مبتلا است، ممکن است تصور کند که احساسات و عواطف و افکار،  باورها و اعمال او، توسط فرد دیگری کنترل می شوند.

اختلال در تفکر:فردی که به این نشانه مبتلا است، ممکن است دربیان کردن افکار خود، دچار مشکل باشد و در بیان این افکار، از اصطلاحات غیرعادی و غیرمعمول، استفاده کند.

کاهش توانایی ابراز عواطف:فردی که به این نشانه مبتلا است، ممکن است در ابزار کردن احساست خود، دچار مشکل باشد.

کناره گیری های اجتماعی:فردی که به این نشانه مبتلا است، ممکن است در فعالیت های اجتماعی مشکل داشته باشد و از برقراری روابطش با دیگران، اجتناب کند.

درمان اختلال اسکیزوفرنی

درمان این اختلال طبق تشخیص پزشک، می تواند هم

به صورت روان درمانی و هم به صورت دارو درمانی، باشد. مثل:

درمان های رفتاری-شناختیCBTو مشاوره ها و دارو درمانی.

انواع روش های درمانی اختلال اسکیزوفرنی

دارو درمانی:

داروهای ضد روانپریشی، برای کاهش دادن علائم و نشانه های حاد اسکیزوفرنی، مورد استفاده واقع می

شوند.

درمان به روش روان درمانی:

درمان رفتاری-شناختی، به افراد مبتلا کمک می کند که علائم خود را بپذیرند و راه های مقابله با این اختلال را، یادبگیرند.

درمان به روش خانواده درمانی:

این روش از درمان، برروی بهبود دادن روابط بین فرد مبتلا به اسکیزوفرنی و اعضای خانواده او، تمرکز و توجه دارد.

درمان به روش پذیرش و تعهد:این روش درمانی، به بیمار کمک می کند که علائم و اختلال خود را بشناسد و زندگی کردن با آن ها را بپذیرد.

درمان شناختی-روانی CBT به افراد مبتلا به اسکیزوفرنی، کمک می کند تا:

• مهارت های حل مسئله و تصمیم گیری خود را بهبود ببخشند.
  • استرس و اضطراب خود را، مدیریت کنند.
  • روابط خود را بهبود ببخشند.
  • استقلال خود را افزایش دهند.

پیشگیری کردن از عود اختلال اسکیزوفرنی

افرادی که به اختلال اسکیزوفرنی مبتلا هستند و تحت درمان قرار میگیرند، باید به صورت منظم، داروهای خود را تحت نظر پزشک، مصرف کنند و از مصرف

عواملی که باعث عود بیماری می شود، مثل:

مواد مخدر و الکل و استرس و اضطراب، خودداری کنند.

اختلال دوقطبی اسکیزوفرنی

یک نوع اختلال روانی است که همه ویژگی های اختلال دو قطبی و اسکیزوفرنی را، باهم دارد.

این نوع از اختلال، با دوره های هم زمان افسردگی و شیدایی، نمایان می شود و همچنین ممکن است شامل هذیان، توهم، اختلالات رفتاری و فکری، باشد.

اختلال شخصیت اسکیزوفرنی

افرادی که به این نوع از اختلال شخصیتی دچار هستند، در درک احساسات دیگران و ارتباط با آن ها، دچار مشکل هستند

این اختلال شخصیتی، با رفتارهای منزوی و عجیب و غریب، تشخیص داده می شود.

علامت ها و نشانه های اختلال شخصیت اسکیزوفرنی

• رفتار های غیرمعمول در جمع
  • رفتارهای عجیب و غیرعادی و انحرافی
  • باورهاو فکر های عجیب
  • احساس جدایی کردن از دیگران
  • منزوی بودن و مشکل در درک عواطف دیگران

تست اختلال اسکیزوفرنی

این نوع تست ها، معمولاً ابزارهایی هستند که برای تشخیص علائم و نشانه های اختلال اسکیزوفرنی، مورد استفاده واقع می شوند.

تست اختلال اسکیزوفرنی، به پزشکان کمک می کند که علائم و نشانه های این نوع از اختلال روانی را، تایید یا رد کنند.

این نوع از تست ها، اغلب شامل سوالاتی، درباره موارد زیر هستند:

• توهم ها
  • هذیان ها
  • کناره گیری های اجتماعی و عاطفی
  • اختلالات تفکر
  • بی تفاوت بودن

تست های اختلال اسکیزوفرنی، هم می توانند به صورت مصاحبه و هم به صورت خودارزیابی، باشند.

تست های خودارزیابی اغلب، تست هایی هستند که می توانید به تنهایی آن را انجام دهید.

این نوع تست ها، شامل سوالاتی درباره علائم و نشانه های اسکیزوفرنی در افراد است که باید آن ها را، پاسخ دهند.

بعضی از تست های خودارزیابی اختلال اسکیزوفرنی، عبارت اند از

• پرسشنامه بک
  • پرسشنامه گلدشتاین
  • پرسشنامه شیفر

تست های مصاحبه ای اختلال اسکیزوفرنی، توسط یک متخصص سلامت روان، انجام می شوند.

این نوع از تست ها، اغلب مربوط به سوالاتی درباره علائم اسکیزوفرنی است که متخصص، از افراد می پرسد.

بعضی از تست های مصاحبه ای اختلال اسکیزوفرنی، شامل این موارد می باشد

• مصاحبه روانپزشکی باساختار، برای اسکیزوفرنی و اختلالات مرتبط با آن ( SANS)
  • مصاحبه تشخیصی باساختار، برای اختلالات و مشکلات روانی( DSN5)
  • مصاحبه روانپزشکی باساختار، برای اختلالات
  • اسکیزوفرنی و اختلالات مربوطه( SCID-5-SR)

اختلال اسکیزوفرنی، یک نوع بیماری ارثی است که اگر یکی از والدین فرد، به این اختلال مبتلا بوده باشد  احتمال ابتلای آن فرد به این اختلال، بین 10 تا15 درصد است و اگر هر دوی والدین آن فرد، به این بیماری مبتلا باشند،احتمال ابتلای آن فرد به 40 تا 60 درصد می رسد.

کلام آخر

شما می توانید با انجام این چند نکته، به افرادی که مبتلا به اختلال اسکیزوفرنی هستند،کمک کنید: از آن ها انتظار نداشته باشید که نحوه رفتار هایشان، مثل دیگران باشد.

به آن ها، در بهبود بخشیدن به مهارت های اجتماعیشان، کمک کنید و از آن ها حمایت کنید.

به آن ها بفهمانید که برای شما، ارزشمند هستند.

به آن ها زمان دهید و صبور باشید.

اختلال اسکیزوفرنی، برای درمان به یک زمان طولانی

احتیاج دارد.

افرادی که به اختلال اسکیزوفرنی مبتلا هستند، با درمان کردن مناسب، می توانند زندگی خود را بهبود دهند و کیفیت زندگی خود را، بالا ببرند و به زندگی موفق و سالمی، دست یابند.

تشخیص اسکیزوفرنی، طبق ارزیابی های بالینی به وسیله یک متخصص سلامتی روان، انجام می پذیرد.

اگر فکر میکنید که شما یا هر یک از عزیزانتان، به اختلال اسکیزوفرنی مبتلا هستید، مهم است که به یک متخصص سلامتی روان، مراجعه کنید.

0 تا 100 اختلال پانیک(علائم+عوامل ایجاد+انواع+عوارض و درمان)

از کجا بفهم دوقطبی هستم؟(11 دلیل که میگوید شما دوقطبی هستید!)