اختلال دو قطبی و سلامت جنسی!


زندگی با فرد مبتلا شده به بیماری دو قطبی چگونه خواهد بود؟ آیا اگر فرد در دوره‌ افسردگی باشد و یا شیدایی تفاوتی دارد؟ در صورت ازدواج با فردی که دچار این اختلال است باید چه رفتارهایی را در خود ایجاد کنیم؟ در این مقاله، قصد داریم درباره اختلال دو قطبی و سلامت جنسی صحبت کنیم تا اطلاعات شما را در رابطه با زندگی با فرد مبتلا شده به این بیماری بالا ببریم. پس با ما همراه باشید!

تماس با زندگی شیرین

بیماری دوقطبی چیست؟

بیماری دوقطبی میتواند یک بیماری روانی باشد که با تغییرات شدید خلق و خو و حالات مختلف همراه خواهد بود. این بیماری ممکن است ریشه ژنتیکی داشته باشد ولی علت اصلی آن هنوز مشخص نشده است و به آسانی از طریق درمان کاملاً قابل کنترل می باشد.

انواع اختلال دوقطبی

 بیماری دوقطبی به دو دسته مهم طبقه بندی می گردد:

  1. دارای دوره های شیدایی و افسردگی
  2. دارای دوره نیمه‌شیدایی و افسردگی

دوره شیدایی چیست؟

دوره شیدایی با حالاتی همچون سرخوشی، حواس پرتی و انرژی بالا همراه است. در طول یک دوره شیدایی، تمام حالت های گفته شده آنقدر شدید هستند که در فعالیت های روزانه فرد مبتلا شده اختلال ایجاد می کنند. تغییر مسیر شخصی در یک دوره شیدایی به سمت حالتی آرام تر و یا معقول تر بسیار سخت است.

دوره نیمه شیدایی چیست؟

دوره ای از شیدایی می باشد که شدت خیلی کمتری نسبت به دوره شیدایی کامل دارد. درست است که این دوره شدت کمتری نسبت به دوره شیدایی کامل دارد، اما در این مرحله رفتار فرد مبتلا شده با حالت عادی کاملاً متفاوت است. گاهی اوقات تفاوت ها به قدری شدید است که اطرافیان ممکن است متوجه تمام حالات شوند.

دوقطبی نوع اول

نوع اول شکل شدیدتری دارد و دارای دوره های شیدایی است که علائم آن موارد زیر هستند:

  • پانارویا، هذیان گویی یا توهم
  • رفتارهای آنی( دارای عواقب قابل توجهی است)
  • بستری شدن در بیمارستان به علت مسائل جانی

دوقطبی نوع دوم

فرد مبتلا شده به نوع دوم دوره های شیدایی را می گذراند که در آن رفتارهایی به دور از شخصیت اصلی که دارد انجام داده اما به شدتِ رفتارهای صورت گرفته در نوع اول نیست و شامل یک دوره افسردگی است که مدت آن تقریباً دو هفته طول می کشد و اغلب دوره های شیدایی پیچیده را تجربه نمی کنند که نیازی به بستری شدن در بیمارستان باشند. دوره های شیدایی شامل موارد زیر می باشد:

  • افزایش انرژی و میل جنسی
  • کم شدن نیاز به خواب
  • تند صحبت کردن

فردی که مبتلا به دو قطبی نوع دوم است به شدت زیادی نیاز به برقراری روابط جنسی دارد و حتی ممکن است تا ساعاتی از شبانه روز بیدار بماند و درباره ایده های خود در این رابطه صحبت بکند!

تماس با زندگی شیرین

علائم افسردگی در اختلال دوقطبی چیست؟

مانند علائم افسردگی بالینی می باشد و این علائم ممکن است شامل دوره های طولانی غم ، ناامیدی و اندوه باشند. همچنین امکان دارد که فرد مبتلا شده علاقه خود را نسبت به برخی افراد که زمانی از بودن با آن ها لذت می‌برده را از دست بدهد و انجام فعالیت‌هایی را که قبلاً دوست داشته را دیگر دوست نداشته باشد. علائم دیگر افسردگی در این اختلال عبارتند از:

 

  • خستگی
  • مشکل در تمرکز
  • تحریک پذیری
  • تغییر در عادت غذایی
  • تغییر در عادت خواب
  • افکار خودکشی

 

علت ابتلا به بیماری دوقطبی چیست؟

دقیقاً هنوز مشخص نشده که چه مسائلی باعث به وجود آمدن این اختلال شده است اما شاید ویژگی های فیزیکی غیرعادی مغز و یا عدم تعادل در بعضی مواد شیمیایی مغز، از دلایل اصلی به وجود آمدن آن باشد.

مانند بعضی از بیماری های پزشکی، این اختلال نیز منشا ژنتیکی دارد. محققان بر این باور هستند که استرس شدید، تجربیات ناراحت کننده شدید و سوء مصرف مواد مخدر و یا الکل ممکن است موجب ایجاد اختلال دوقطبی گردد. این تجربیات می تواند شامل مرگ یکی از عزیزان و یا سوء استفاده در دوران کودکی باشد.

ازدواج با فرد مبتلا به بیماری دوقطبی

قطعا زندگی و ازدواج با فرد مبتلا شده به این بیماری، چالش های زیادی را به همراه دارد زیرا جنبه های مختلفی از زندگی را دچار مشکل می کند:

1.رابطه جنسی

زندگی با فرد مبتلا شده اول از همه بر رابطه جنسی تاثیر می گذارد زیرا در دوره های شیدایی خود نیاز شدیدی به رابطه جنسی دارند و ممکن است در این دوران بیش از اندازه طبیعی رابطه برقرار کرده و یا فیلم های مستهجن ببیند. حتی ممکن است به برقراری روابطی در خارج از چارچوب زناشویی خود روی بیاورد.

اما در طی دوره های افسردگی برخلاف گفته های بالا، همسرتان هیچ علاقه ای به برقراری رابطه جنسی نداشته و ممکن است در ابتدا این موضوع برایتان گیج کننده باشد و یا در این حالت احساس طردشدن به شما دست بدهد .این نکته را نیز در نظر بگیرید که اکثر داروهای بیماری دوقطبی، میل جنسی را کم می کنند.

2.کار

توانایی همسرتان در کار، تحت تاثیر این اختلال قرار میگیرد زیرا نوسانات خلقی شدید به همراه علائم شیدایی مانند قضاوت ناصحیح، انجام کارهای آنی، علائم افسردگی مانند پایین بودن انرژی و بی علاقه بودن نسبت به کار، موجب ناتوانی در حفظ شغل می گردد. وجود عوامل استرس زا در محیط کار میتواند علائم بیماری را تشدید کند و اگر نتواند شغل خود را برای تامین مخارج مالی حفظ کند، فشار وارد شده بر او بیشتر خوهد شد و شاید همین مسئله از مهم ترین معایب ازدواج با فرد مذکور باشد.

3.تربیت فرزند

تربیت و بزرگ کردن فرزند برای این گونه افراد دشوارتر است زیرا دارای رفتار بی ثباتی هستند که همین امر کودکان را ترسانده و سردرگم می کند. خیلی مهم است که در دوران شیدایی، همسر فرد متلا شده به درمان کمک کند و برای کودکان خود محیطی امن را فراهم آورد.

طرز برخورد با همسر دو قطبی

نوسانات خلقی در این اختلال موجب ایجاد تغییرات شدید در رفتار می گردد. در دوره های شیدایی، فرد مبتلا شده انرژی بسیار بالایی داشته و نمیتواند بخوابد و هنگامی که وارد دوره افسردگی می شود ناراحت و یا خسته به نظر می رسد که این نوسانات شدید برقرار رابطه با دیگران را سخت می کند.

درست است که علائم این اختلال با روان درمانی و دارو قابل مدیریت است، اما باز بر روابط عاشقانه و عاطفی تاثیر منفی دارد. رابطه داشتن با این افراد دشوار است زیرا نمیتوانید شریک خود را هنگامی که وارد دوره تغییر خلق می شود را کنترل کنید.

برای کمک به رابطه خود با او می توانید صحبت کنید، برنامه درمانی را پیگیری کرده و از خودتان مراقبت کنید .همچنین می توانید از موارد زیر پیروی کنید:

1.به خودتان آموزش بدهید:

وقتی رابطه ای را با این افراد شروع می کنید، اولین قدم آموزش دادن به خودتان می باشد. درباره این بیماری به مطالعه بپردازید تا متوجه شوید وی با چه مسائلی درگیر است و شما چه اقداماتی باید در قبال آن انجام بدهید.

2.درباره تجاربش از او سوال کنید:

از همسر خود سوال کنید که در دوران نوسانات خلقی چه رفتار هایی از خود نشان می دهد و برای مدیریت آن چه اقداماتی می کند. همچنین سوال کنید که برای کمک به وی در دوره های شیدایی و نیز افسردگی چه کارهایی را می توانید انجام دهید.

3.صبور باشید:

اگر نوسانات خلقی همسرتان با برنامه های شما دارای تداخل باشد ممکن است ناامید شوید. در هنگام شرایط سخت نفس عمیق بکشید و این را فراموش نکنید که دلیل ناراحتی شما بیماری وی است نه خود او پس اگر نیاز دارید به خودتان استراحت داده  و مدت کمی را به دور از او سپری کنید.

4.آزادانه صحبت کنید:

باید آزادانه با شریک خود صحبت کنید و از احساسات خود به او بگویید اما فراموش نکنید که وی را به علت بیماری اش سرزنش نکنید.

5.از روند درمانی او حمایت کنید:

برای درمان بیماری لازم است که داروها به موقع استفاده شود پس با کمک به وی در مصرف به موقع داروها حمایتتان را نشان دهید.

6.در صورت نیاز کمک بگیرید:

گاهی اوقات در زمان کمک به درمان بیماری، همسرتان نیاز به حمایت دارد. از نزدیکان، دوستان و مشاورانی که می توانند در هنگام نیاز به شما یاری برسانند، کمک بگیرید.

چگونه روابطتان را با همسر مبتلا شده به بیماری دوقطبی تقویت کنید؟

مستحکم نگه داشتن هر نوع رابطه ای سخت است اما زمانی که یکی از زوجین مبتلا به این نوع بیماری است، شرایط سخت تر می گردد که البته میتوان توصیه زیر را در زمینه زندگی با فرد مبتلا شده به بیماری دو قطبی انجام داد:

انجام مشاوره قبل از ازدواج

مشاوره قبل از ازدواج برای آگاهی از نحوه رفتار با این اشخاص ضروری است زیرا این افراد شریک زندگی خود را آزار داده و ناراحت می کنند. مشاوره ازدواج کمک می کند تا متوجه علت رفتار آسیب رسان وی باشید و رفتارهایی که در دوران نوسانات خلقی انجام می دهد را فراموش کنید و برای پیگیری درمان او اتمام حجت کنید.

میتوانید از پزشک سوال کنید که میتوانید در درمان همسرتان مشارکت داشته باشید و یا خیر. زمانی که در روند درمان کنارش هستید درک بهتری از بیماری پیدا کرده و نشانه های دوره شیدایی را یاد میگیرید و روان پزشک را نسبت به تمامی نوسانات خلقی همسرتان آگاه می کنید.

تماس با زندگی شیرین

علائم رابطه ناسالم هنگام ازدواج با فرد دو قطبی

با فردی که دچار این اختلال شده نیز می توان رابطه سالم و شاد داشت. اما علائمی وجود دارد که نشان دهنده رابطه ناسالم با این افراد است که در زیر به بعضی از آنها اشاره می‌کنیم:

  • احساس اینکه شما مسئول نگهداری و حفظ رابطه هستید
  • فدا کردن اهداف، نیازها و ارزشهای خود
  • احساس خستگی بیش از اندازه
  • ادامه ندادن روند درمان از سمت همسرتان

بیماری دوقطبی چگونه درمان می‌شود؟

پزشکان معمولاً درمان را با ترکیبی از داروها و همچنین روان درمانی درمان می کنند. اولین داروهایی که در طی درمان استفاده می گردد، اغلب دارو های تثبیت کننده های خلق و خو هستند که شاید بیمار مجبور باشد داروها را برای مدت زمان طولانی مصرف کند.

یکی از داروهایی که سال ها به عنوان ماده تثبیت کننده خلق و خوی استفاده می کنند و بسیار پرکاربرد است لیتیوم می باشد.  البته این ماده دارای عوارض جانبی مانند سوء هاضمه، کم کاری تیروئید و درد مفاصل می باشد.

همه داروها دارای عوارض جانبی و تداخل با سایر داروها می باشند پس اگر همسرتان باردار است و یا داروهای دیگری را مصرف می کند، قبل از هرگونه مصرف داروی جدید، حتما با پزشک مشورت کرده و دارویی را خودسرانه مصرف نکنید!

جمع‌بندی

زندگی با فرد مبتلا شده به بیماری دو قطبی و هرگونه ارتباطی با این افراد باید با آگاهی صورت پذیرد. اختلال دوقطبی شایع می باشد اما درصد و نیز نوع آن در افراد با هم فرق می‌کند پس اگر قصد رابطه داشتن و یا ازدواج را با چنین فردی دارید ابتدا از شرایط مطلع شده تا بتوانید تصمیم آگاهانه ای بگیرید.

اما اگر بعد از ازدواج متوجه شدید که همسرتان دچار این اختلال می باشد، سعی کنید با کمک به وی در دوره شیدایی و هم‌چنین صبوری در دوران افسردگی او، به حفظ آرامش خودتان و وی کمک کرده و در صورت احتیاج داشتن، برای خود و یا او از متخصص کمک بگیرید.

مقالات پیشنهادی :

کلمات و جملات تحریک کننده در رابطه جنسی

اختلالات اضطرابی و راه های درمان آن

اختلال دو قطبی،علائم و راه های درمان آن

رفتاردرمانی اختلال خوردن و علائم آن

هر آنچه باید درباره اختلال اسکیزوفرنی بدانیم

داشتن رابطه جنسی سالم[زمان مناسب+راه های بهبود+نکات]

بیش فعالی جنسی در زنان و آقایان[علائم+دلایل+درمان]

کاهش میل جنسی در مردان(علل+درمان)

فواید رابطه جنسی برای مردان و زنان!

سن اوج لذت جنسی در زنان و مردان

از کجا بفهم دوقطبی هستم؟(11 دلیل که میگوید شما دوقطبی هستید!)

با مرد کوچکتر از خود ازدواج کنیم؟

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *