تفاوت استرس و اضطراب


تفاوت استرس و اظطراب

استرس و اضطراب دو احساسیند که انسان ها ممکن است به طور همزمان انها را تجربه کنند، اما این دو حس از یکدیگر جدا و متمایز هستند. حس استرس از دلهره و نگرانی درباره ی اتفاق های زندگی فرد ناشی می شود و اکثرا منتهی به احساس سردرد یا تنش می شود. از طرفی دیگر، حس اضطراب، احساسی ناراحت کننده از ناراحتی یا ترس است که بدون هیچ دلیل خاصی ممکن است که ایجاد شود. همینطور می تواند به صورت مشکل در خواب فرد یا افزایش ضربان قلب پدیدار شود. بنابراین، حس استرس در حول موضوعی خاص میباشد که شخص را آزار میدهد، اما اضطراب در حول و محوریت احساس نگرانی یا ترس بدون درکی روشن از دلیل آن میباشد.

حس استرس وقتی اتفاق می افتد که شخص به علت اتفاقات و شرایط زندگی خود احساس نگرانی، ناراحتی، و یا غرق شدن را تجربه کند. این احساسات ممکن است که باعث ناراحتی، خستگی، و یا مشکلات برای خواب فرد شود. مثالی که برای این وضع میتوان اورد، این است که میتوان این وضعیت را به حمل کتاب‌هایی سنگین و متعددی در پشت فرد تشبیه کرد که مانع از راه رفتن آسان فرد می‌شود.

تاثیرات منفی استرس و اظطراب

احساس استرس وقتی در بدن و مغز انسان رخ می دهد که در مدت زمانی کوتاه، یک تغییری سریع رخ دهد. استرس این توانایی را که رفتارها و احساسات درونی انسان را تغییر دهد را دارد. گاهی وقت ها استرس حتی می تواند عملکرد و بهره وری انسان را افزایش دهد.

بعضی اوقات موقعیت‌ هایی بوجود می‌آیند که استرس را در انسان بوجود میارند. این موقعیت ها برای هر فردی به شکل متفاوتی است و می تواند از حجم کاری بیش از حد یا محدودیت مالی و یا درگیری با افراد باشد. وقتی ما حس استرس را در خود تجربه می کنیم، احساسات فیزیکیمان نیز ممکن است که تغییر کند. مثلا ضربان قلبمان ممکن است افزایش پیدا کند، تنفسمان نیز ممکنه تندتر شده و ممکنه بطور شدیدتر عرق کنیم. همینطور ممکنه که احساس کنیم داریم کنترل اعمال خودمان را از دست میدهیم، مثل عصبانی شدن و یا لرزیدن. گاهی اوقات حتی ممکنه دچار اختلالات خواب شویم. با این وجود، بطور معمول وقتی که روش هایی را برای حل کردن و یا مدیریت مشکل های اصلی که باعث استرس در ما می‌شوند را شناسایی میکنیم، استرس هم از بین می‌رود.

حس اضطراب وقتی ایجاد میشود که شخص نگرانی یا ترسی شدید را درباره ی چیزی تجربه میکند، حتی در نبودن هرجور تهدیدی واقعی. در مثال میتوانیم این را به موجود ترسناکی تشبیه کنیم که در ذهن شخص ساکن بوده و باعث بوجود امدن احساس ناراحتی در فرد می شود. بعضی اوقات، اضطراب ممکنه به شکل افزایش ضربان قلب، مشکل در خواب فرد، و یا احساساتی عجیب در معده ی شخص پدیدار شود. با این حال، بسیار مهمه این نکته که از یک شخص مورد اعتماد مثل معلم یا والدین یا مشاور که می توانند در مدیریت و کنترل اضطرابتان و افزایش حس خوب به شما کمکی کنند، کمک بگیرید.

حس اضطراب احساسیست که انسان ها در شرایط و یا در وضعیت های خاص تجربه می کنند. این احساس به استرس شبیه است، اما می تواند مدت بیشتری باقی بماند و شدیدتر شود. بعضی اوقات،حس اضطراب می تواند برای مدت زمان طولانی ادامه بیابد و بر سلامتی روانی و سلامتی جسمی فرد تأثیری منفی بگذارد. زمانی که حس اضطراب به اندازه ای شدید می شود که انسان را از فعالیت منظم و از معاشرت کردن با دیگران باز میدارد، به آن اختلال اضطرابی میگویند.

حس اضطراب با ترس و نگرانی مداوم توسط شخص مشخص میشود. این وضعیت می‌تواند به دلایلی مانند موقعیت‌هایی خاص که ترس را به شخص القا می‌کنند ایجاد شود، و یا از یک احساس عمومی اضطراب بوجود اید. زمانی که شخص دچار احساس اضطراب میشود، ممکن است در تمرکز، در خواب، و یا حفظ اطلاعات هم با مشکلات و چالشهایی برخورد کند. اضافه بر اینها عصبانیت و بیقراری را هم ممکن است که تجربه کنند. اختلال اضطراب همچنین میتواند به طوری قابل توجه مانع لذت بردن از زندگی و مانع توانایی اشخاص در انجام دادن کارهای روزانشان بشود.

اضطراب و استرس احساساتیند که وفتی ایجاد می شوند، که شرایط و موقعیت هایی در زندگیمان باعث ترس یا نگرانیمان بشود. این دو می توانند در لحظات و موقعیت های مختلفی در فرد پدیدار شوند، مثلا وقتی که ما در خانه، در مدرسه، یا حتی وقتی که با دوستانمان در محیطی باز در حال بازی هستیم.

دلایل ایجاد استرس و اظطراب

اضطراب و استرس دو احساس جدا و متفاوت هستند، که زمانی که انسانها با شرایط و موقعیت ها و یا با چیزهایی مواجه می شوند که مثلا فشار روانی را تجربه می کنند، این دو احساس ممکن است در فرد با توجه به نوع فشار بوجود بیاید. اما بر خلاف شباهت ظاهری این دو احساس، در درازمدت تأثیرات منفی متفاوتی بر سلامت جسمی و ذهنیمان را دارند.

استرس نیز وقتی ایجاد میشود که یک اتفاق و وضعیتی استرس زا بوجود میاید و باعث بوجود امدن احساس نگرانی و یا اشفتگی و پریشانی در فرد میشود. ایجاد استرس در فرد دارای دلایل مختلفی است، میتواند مثلا توسط عواملی مختلف مثل مشکل در محل کار، مدرسه، و یا درگیری های بین افراد و یا با خانواده، دوستان و موارد استرس زای دیگر ایجاد شود. مثلا، شرایط ناگوار تصادف، از دست دادن عزیز، یا تغییراتی سریع و بزرگ و قابل توجه در زندگی. همچنین، معمولاً گاهی وقتی که مشکل حل میشود یا شرایط و وضعیت بهبود پیدا میکند، استرس هم از بین می رود.

ولی احساس اضطراب هم وقتی شکل میگیرد که فرد مکررا احساس ترس یا نگرانی را تجربه کند، حتی در نبودن هیچ گونه تهدیدی خاص، و حتی می تواند شدت بگیرد و مدیریت آن برای فرد سخت و دشوار شود. اختلال اضطراب می تواند به علت ترس ها، نگرانی ها، و یا سایر مسائل روانی در فرد ایجاد شود.

احساس استرس معمولاً از تجربه کردن چالش‌ها و تحت فشارها و مشکلات روزانه بودن در افراد ایجاد می‌شود. عوامل استرس زا مانند فشار کاری، فشار مالی، تحصیلی، ارتباطات اجتماعی و خانواده است. برای مثال، ضرب‌الاجل‌های فوری و سخت در شغل و کار، در بحران های مالی، مشکلات در روابط خانوادگی یا توقعات اجتماعی، همگی این موارد می‌توانند در استرس در فرد اثر بگذارند. اضافه بر اینها، تغییرات بزرگ در زندگی مثل ازدواج کردن، یا نقل مکان و یا تغییر کار و غیره که می تواند باعث استرس شود.

مقالات پیشنهادی :

تاثیر استرس بر بدن[ علائم+عوارض+راهکارها]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *