چگونه یک روانشناس در تصمیم گیری های مهم به ما کمک می کند؟


انسان‌ها موهبت بسیار گرانبهایی دارند زیرا ما می توانیم بر اساس ظرفیت تخیلی خود پیش بینی هایی انجام دهیم که در آن اطلاعات مربوط به گذشته و حال را با هم ترکیب می کنیم تا آینده را پیش بینی کنیم. و این، البته، بخش خوبی از چیزی است که به ما این امکان را می‌دهد که گونه‌ای باشیم با چنین توانایی برای سازگاری با محیط‌های مختلف در سراسر سیاره، و همچنین ایجاد جوامع بسیار پیچیده بر اساس اعتماد و اجماع!

حالا با این توانایی، یک سری مسئولیت ها به وجود می آید که اغلب ما را تحت فشار زیادی قرار می دهد. ما با نیاز به تصمیم گیری های مهمی روبرو هستیم که تعیین می کند زندگی ما در ماه ها یا حتی سال ها چگونه خواهد بود.

از آنجایی که ذهن ما به آینده امتداد می یابد، حتی اگر عمداً این کار را انجام ندهیم، باید با پیامدهای عاطفی تصمیم گیری در هر یک از معضلات مهم روبرو شویم. و گاهی اوقات، این تصمیمات آنقدر مهم هستند که احساس می کنیم از نظر عاطفی تحت فشار هستیم. خوشبختانه، روانشناسی استراتژی هایی را برای مقابله مناسب با این نوع تجربیات پیچیده ایجاد کرده است.

تماس با زندگی شیرین

روانشناسان در تصمیم گیری های مهم ما را حمایت می کنند

تصمیم نگرفتن به جای بیمار در جلسات روانشناسی بسیار مهم است و افراد زیادی هستند که به روان‌شناس خوب مراجعه می‌کنند، صرفاً برای اینکه وقتی با یک معضل مهم یا چندین مورد از آنها مواجه می‌شوند «ذهن خود را پاک کنند». نمونه های نسبتاً رایج عبارتند از: شک در ترک کار یا عدم تصمیم گیری در مورد پایان دادن به رابطه یا ادامه دادن فرصت به آن، دستیابی به تبانی در مورد اینکه آیا بهتر است در خانواده بمانید یا به کشور دیگری یا شهر دیگری بروید و ….

 

در مواجهه با این نوع معضل، اگرچه روانشناسان در مورد اینکه کدام گزینه را انتخاب کنیم توصیه نمی کنند (این کار ما نیست و تصمیم گیری باید کاملاً توسط خود فرد گرفته شود)، ما منابعی را برای رویارویی با تصمیم در سازنده ترین شکل ارائه می دهیم ،بدون اینکه منجر به ترس‌های بی‌اساس شود.

 

بنابراین روانشناس از طریق چه فرآیندهایی به کسانی که باید تصمیم مهمی بگیرند کمک می کند؟ با ما همراه باشید!

 

  1. در فرآیند خودشناسی شما را پشتیبانی می کند

در مرحله اول فرآیند، لازم است که فرد از ارزش‌ها، ایده‌ها و مبانی اخلاقی که روش نگرش به زندگی بر آن استوار است، آگاهی کامل داشته باشد. به این ترتیب، تصمیم شما با آنچه که شخص درست می‌داند، رفتار خوب را تعریف می‌کند، با آنچه که او احساس راحتی می‌کند، مطابقت دارد.

 

برای انجام این کار، فرد در تکنیک های درون نگری خاصی آموزش می بیند که به تجزیه و تحلیل و سازماندهی ایده های او و باورهایی که واقعیت را از آنها تفسیر می کند، کمک می کند.

 

  1. به شناسایی نقاط قوت و ضعف کمک می کند

خودشناسی، آگاهی از نقاط قوت و ضعف خود است. این به شما امکان می دهد خطرات و فرصت های موجود در گزینه های مختلفی را که فرد باید از بین آنها انتخاب کند، کشف کنید.

 

  1. آموزش تکنیک های مدیریت اضطراب

دانستن چگونگی تصمیم گیری های مهم به معنای جلوگیری کامل از ناراحتی ناشی از اضطراب و استرس نیست. ما باید فرض کنیم که فقط به این دلیل که با درجه بالایی از عدم اطمینان مواجه هستیم، کمی ناراحتی را تجربه خواهیم کرد. به همین دلیل در روان درمانی استفاده از تکنیک های مدیریت اضطراب را آموزش می دهیم تا از آن در فرد جلوگیری کنیم.

 

  1. 4. آموزش تکنیک های مدیریت زمان برای حرکت رو به جلو

تعیین اهداف مشخص در فرآیند تصمیم گیری نهایی مهم است. اطلاعات جمع آوری کنید، وضعیت مهارت های خود را بررسی کنید که در صورت انتخاب یکی از گزینه ها باید از آنها استفاده کنیم . برای انجام این کار، روانشناسان راه هایی را آموزش می دهند تا الگوهای رفتاری را با ارجاعات زمانی مشخص شروع و پایان تقسیم بندی کنند.

 

  1. به تشخیص افکار کمک می کند

در نهایت، این نوع حمایت روان درمانی به افراد کمک می‌کند تا افکار تله‌ای خود مخرب را شناسایی و پیش‌بینی کنند، افکاری که به‌طور غیرمنتظره‌ای در آگاهی ما ظاهر می‌شوند و بهانه‌ای برای افتادن به آنچه در کوتاه‌مدت آسان است می‌شوند. مدت (که معمولا در میان مدت و بلند مدت مضر است). به طور معمول، این افکار ما را به منطقه راحتی خود می کشانند و عزت نفس ما را از بین می برند تا جرات نکنیم ریسک کنیم .

و در آخر

روانشناسان میتوانند با بهره گیری از هر یک از روش های فوق بدون هیچ گونه

دخالتی و تصمیم نگرفتن به جای بیمار به شناسایی نقاط ضعف و قوت بپردازند و در تصمیم گیری های مهم زندگی به تمام مراجعین کمک کنند.

مقالات پیشنهادی :

24 نکته برای بالا بردن اعتماد به‌ نفس

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *