ترس از ارتفاع و راه درمان آن


ترس از ارتفاع یا آکروفوبیا (به انگلیسی: Acrophobia) یکی از انواع فوبیاهای خاص است که شامل ترس از ارتفاع نیز می شود. این ترس اگر فرد را دچار وحشت کند یا بترساند می تواند خطرناک باشد. آکروفوبیا قابل درمان است و اکثر افرادی که نیاز به درمان دارند می توانند به طور کامل بر ترس خود غلبه کنند. طبق تحقیقات، 14 درصد از مردم بریتانیا از ارتفاع ترس دارند. و در زنان بیشتر از مردان است. اگر به این دست از مطالب علاقه دارید به مقاله روانشناس خوب سر بزنید.

علائم ترس از ارتفاع

اگر از ارتفاع می ترسید، شاید هرگز علائم سرگیجه را تجربه نکنید. در عوض، وقتی در ارتفاع هستید، احساس ترس می کنید و به طور غریزی به دنبال چیزی می گردید که به آن بچسبید زیرا نمی توانید تعادل خود را حفظ کنید. واکنش‌های رایج به این نوع ترس، سریع پایین آمدن، خزیدن، زانو زدن یا خمیدن است. از نظر احساسی و جسمی، پاسخ به آکروفوبیا شبیه به ترس های دیگر است. با این نوع ترس، ممکن است شروع به لرزیدن، عرق کردن، تپش قلب، گریه کردن یا حتی جیغ زدن کنید. احساس وحشتناکی و فلج می کنید و حتی قدرت فکر کردن را از دست می دهید. اگر آکروفوبیا دارید، احتمالاً از موقعیت هایی که شامل قرار گرفتن در ارتفاع می شود نیز می ترسید. به عنوان مثال، در تعطیلات بعدی خود نگران اتاق هتل در طبقه آخر باشید یا از بازسازی خانه خودداری کنید زیرا از پله ها می ترسید یا حتی از رفتن به خانه دوست خود به دلیل داشتن بالکن یا پنجره بالای خانه خودداری کنید.

ترس از ارتفاع را با سرگیجه اشتباه نگیرید

دقیقاً در مورد چه چیزی صحبت می کنیم؟ سرگیجه یا ترس از ارتفاع؟ اصطلاح سرگیجه زمانی که یک پدیده ذهنی باشد به طور کلی استفاده می شود. افراد مبتلا به سرگیجه معمولاً بین سیگنال های ارسالی از طریق بینایی و گوش داخلی (که تعادل را کنترل می کند) اختلاف دارند. اگر سرگیجه دارید، بهتر است با پزشک مشورت کنید تا مشخص شود که آیا ممکن است آسیب گوش داخلی داشته باشید یا خیر. از سوی دیگر، ترس از ارتفاع یک فوبیا واقعی است. مانند سایر فوبیاها، فوبیا ارتفاع می تواند غیرمنطقی و دشوار باشد، اما درمان آنها غیرممکن نیست. بنابراین در اینجا نکاتی وجود دارد که به شما در غلبه بر این مشکل کمک می کند.

دلیل وجود ترس از ارتفاع

ناراحتی و دوری از ارتفاع برای انسان و حتی حیوانات امری بسیار طبیعی است. در واقع ترس از ارتفاع تا حدودی در ژنتیک افراد برای محافظت از آنها است. با این حال، بیشتر کودکان و بزرگسالان فقط محتاط هستند و وحشت نمی کنند. در بسیاری از موارد، ترس از ارتفاع ناشی از تجربه تلخ گذشته است مانند افتادن از مکانی در ارتفاع بالا یا مشاهده افتادن فردی، البته باید توجه داشت که همه فوبیاها بدون دلیل خاصی ممکن است رخ دهند. به این دلایل، ژنتیک و عوامل محیطی نیز نقش دارند. به عنوان مثال، اگر فردی در خانواده شما ترس از ارتفاع دارد، ممکن است که شما نیز ترس از ارتفاع داشته باشید، یا در طول سال ها آموخته اید که ترس از ارتفاع می تواند در بقاء زندگی شما مفید باشد.

نحوه تشخیص ترس از ارتفاع

تشخیص 100% و دقیق همه فوبیاها از جمله آکروفوبیا تنها بر عهده روانشناس است و نمی توان گفت که افراد فوبیای خاصی دارند. با مراجعه به یک روانشناس خوب و با تجربه می توانید صحت وجود فوبیا را بسنجید. با پرسیدن سوال در مورد مشکل و گوش دادن به پاسخ های شما، روانشناس شما می تواند با اطمینان وجود یا عدم وجود فوبیا را تایید کند. هنگام پاسخ دادن به سوالات، به خاطر داشته باشید که به روانشناس خود بگویید چه مدت علائم را تجربه کرده اید و چه نوع علائمی را تجربه کرده اید.

راه های درمان ترس از ارتفاع

پس از تشخیص فوبیا، اکنون زمان درمان آن فوبیا و ترس است. این ترس ها زمانی در بالاترین سطح خطر قرار دارند که بر زندگی روزمره شما غلبه می کنند و باید اقدامات لازم را برای مقابله با آن ها بدون معطلی انجام دهید.

مراجعه به روانشناس

طبق تحقیقات انجام شده مراجعه به روانشناس و جلسات روان درمانی در درمان حملات پانیک بسیار موثر است. در این جلسات سعی می کنید با صحبت با روانشناس مشکل را به آرامی حل کنید. رهایی از ترس مزمن با مشاهده تصاویر و فیلم های تایید شده توسط روانشناس در گروه های روانشناسی و مشاوره امکان پذیر است. اگر به دنبال روانشناس هستید به مقاله بهترین روانشناس سر بزنید.

دارو درمانی

به طور کلی، هیچ دارویی به طور خاص برای درمان ترس از ارتفاع وجود ندارد، اما تعدادی از داروها وجود دارند که می توانند در کنار جلسات روان درمانی به بهبود شما کمک کنند. شروع دوره های دارودرمانی تنها پس از تشخیص روانشناس شما می باشد و با تایید وی به روانپزشک معرفی شده و با توضیح شرایط خود داروهای لازم را دریافت خواهید کرد.

نفس بکشید

اضطراب در درجه اول ترس از ارتفاع است.تکنیک های تنفسی ساده اما موثر بسیاری وجود دارد که می تواند به شما کمک کند اعتماد به نفس خود را بازیابید و از این دوران سخت عبور کنید. مدیتیشن، سوفرولوژی یا یوگا می تواند به کاهش استرس روزانه و همچنین استرس خود با کوهنوردی کمک کند. مراقب باشید خیلی تند نفس نکشید باید عمیق نفس بکشید و سرعت تنفس خود را کاهش دهید.

به پایین نگاه نکنید

شاید این جمله را شنیده باشید که به پایین نگاه نکنید. نگاه کردن به بالا تنها باعث افزایش ترس شما می شود. اگر در هنگام کوهنوردی آنقدر بالا رفته اید که نمی توانید بچرخید، به جایی دور نگاه کنید. فراموش نکنید که پاهای خود را بلند کنید و ثبات زیر پای خود را بررسی کنید تا از زمین خوردن یا لیز خوردن جلوگیری کنید.

درمان عملی

یکی از روش های سنتی مبارزه با هر نوع ترس، قرار گرفتن در معرض عامل ترس است. البته در طی چندین مطالعه نشان داده شده است که علاوه بر قرار گرفتن در ارتفاع، استفاده از فناوری و تجهیزات واقعیت مجازی بسیار سودمند است. برای انجام این نوع درمان نباید به تنهایی و خودسرانه انجام شود، بلکه در تمامی مراحل درمان حضور روانشناس الزامی است تا بتوان به موقع به موقعیت های مشکل دار اقدام کرد.

قبلا ترس از ارتفاع (آکروفوبیا) وجود داشت، اما اکنون به عنوان یک مشکل بزرگ تلقی می شود. زندگی در برج ها و آپارتمان ها و حتی رفت و آمد به چنین مکان هایی برای افراد دارای ترس از ارتفاع غیرممکن است و نیاز به درمان فوری دارد. اگر این علائم را در خود یا اطرافیانتان مشاهده کردید، در جستجوی درمان تردید نکنید و بدانید که با درمان این ترس، زندگی را بسیار آسان‌تر و راحت‌تر خواهید کرد. بنابراین در اسرع وقت به یک روانشناس حرفه ای مجرب مراجعه کنید. اگر برای مشکل خود به روانشناس هستید به مقاله روانشناس خوب در تهران سر بزنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *