بیش فعالی جنسی در زنان و آقایان[علائم+دلایل+درمان]


بیش فعالیت جنسی چیست؟

بیش فعالی جنسی، یک وضعیت است که فرد در آن از حد معمول بیشتر به روابط و تخیلات جنسی مشغول می‌شود. افراد مبتلا به این وضعیت، با خطرات اجتماعی بیشتری روبه‌رو هستند و احتمال ابتلا به افسردگی در آنها نیز بیشتر است. در اینجا، ما سعی داریم تا به بررسی این وضعیت و راهکارهای درمانی آن بپردازیم.

تماس با زندگی شیرین

بیش فعالی جنسی

اختلال بیش فعالی جنسی، معمولاً به عنوان اعتیاد جنسی یا رفتار اجباری جنسی شناخته می‌شود. این وضعیت، به شدت به فانتزی‌ها یا رفتارهای جنسی بیش از حد مشغول می‌شود و کنترل آن دشوار است. این موضوع باعث آشفتگی، مشکلات سلامتی و وسواس فکری می‌شود و بر روابط عاطفی فرد تأثیر می‌گذارد.

بیش فعالی جنسی و اعتیاد جنسی معمولاً شامل اقداماتی نظیر خود ارضایی، سکس مجازی، داشتن شرکای جنسی متعدد و مشاهده محتواهای بزرگسالانه است. زمانی که این رفتارها به یک نیاز اساسی تبدیل می‌شوند، کنترل آنها دشوار می‌شود و زندگی فرد و افراد اطراف او را به خطر می‌اندازد.

درمان این وضعیت بسیار حیاتی است، زیرا بیش فعالی جنسی می‌تواند به اعتماد به نفس، شغل، سلامتی و روابط اجتماعی فرد آسیب بزند. از طریق روش‌های درمانی و پشتیبانی روانی، فرد می‌تواند به مدیریت و کنترل بهتر رفتارهای جنسی اجباری بپردازد.

بیش فعالی جنسی

بیش فعالی جنسی در زنان

در زنان، بیش فعالی جنسی معمولاً به نیاز احساسی برای رابطه جنسی اشاره می‌کند، با این تفاوت که این نیاز ممکن است حتی با روابط جنسی متعدد رفع نشود.
در برخی موارد، زنان ممکن است نیاز به برقراری رابطه جنسی را روزانه تجربه کنند، اما تعداد این روابط به سن و شرایط فیزیکی آنها بستگی دارد. در بیش فعالی جنسی، فرد به طور اجباری وارد روابط جنسی می‌شود و ممکن است حتی به روابط جنسی پرخطر روی آورده تا نیاز خود را برآورده کند.

گاهی اوقات، فرد ممکن است برای رفع احساس نیاز خود، به روابط جنسی با افراد متعددی روی آورده و این ممکن است منجر به تأثیرات منفی بر سلامت روحی و روانی او شود. علاوه بر آسیب‌های روحی و روانی، داشتن روابط جنسی متعدد می‌تواند به مشکلات جسمی نیز منجر شود و فرد ممکن است با بیماری‌های مختلف مقاربتی مواجه شود. ویژگی‌های بیش فعالی جنسی در زنان شامل موارد زیر می‌شود:

داشتن رفتارهای جنسی بدون محدودیت
احساس نیاز اجباری به رابطه جنسی
شرکت در روابط جنسی پرخطر
اتخاذ رفتارهای هنجارشکن و ضداجتماعی

بیش فعالی جنسی در آقایان

اختلال بیش فعالی جنسی در آقایان قابلیت کنترل ندارد و آنها تمایل دارند به سرعت به نیاز جنسی خود پاسخ دهند. بسیاری از آنها ممکن است به روابط جنسی پرخطر روی آورده و احساس رضایت از روابط جنسی نکنند. حتی در بیشتر موارد، لذت جنسی برای آنها به وجود نمی‌آید و فقط برای برطرف کردن این اختلال اقدام می‌کنند.

علائم و نشانه‌های بیش فعالی جنسی در آقایان عبارت است از:

نیاز مداوم به روابط جنسی و عدم کنترل آن
صحبت‌ها و رفتارهای بی‌قاعده و ناپایدار
تمایل به ارضای خود و رفتارهای نامناسب با دیگران
داشتن تمایل جنسی نسبت به افراد مختلف

تماس با زندگی شیرین


علائم بیش فعالی جنسی

 

بعضی از نشانه‌هایی که ممکن است به اختلال بیش‌فعالی جنسی در فرد اشاره کنند عبارتند از:

1. تخیلات جنسی فراوان و مداوم که از کنترل فرد خارج می‌شود و وقت زیادی از وی را می‌گیرد.
2. تحریک شدن توسط برخی رفتارهای جنسی.
3. تلاش‌های ناموفق برای کاهش و کنترل تخیلات جنسی.
4. انجام فعالیت‌های جنسی به عنوان راهی برای فرار از تنهایی، افسردگی، اضطراب و استرس.
5. داشتن روابط جنسی متعدد به حدی که ممکن است منجر به مشکلات سلامت جنسی مانند عفونت‌های مقاربتی شود و همچنین به شغل، روابط عاطفی و شرایط مالی آسیب بزند.
6. مشکلات در برقراری روابط سالم و پایدار.

چگونه بیش‌فعالی جنسی بر روابط جنسی تأثیر می‌گذارد؟

برای افرادی که با اختلال بیش‌فعالی جنسی روبرو می‌شوند، تغییرات و مشکلاتی در زندگی و روابط جنسی آن‌ها ایجاد می‌شود.
گاهی اوقات ممکن است میل به رابطه جنسی در این افراد کاهش یابد و به طور کلی از بین برود. آن‌ها ممکن است در حین رابطه، میل جنسی خود را از دست بدهند.
افراد مبتلا به بیش‌فعالی جنسی، علاوه بر کاهش میل جنسی، با مشکلات دیگری نیز روبرو می‌شوند.برخی از آنها ممکن است تمایلات جنسی‌شان تغییری نکند، اما در دستیابی به ارگاسم مشکل داشته باشند. همچنین در برخی از موارد، ناتوانی در دستیابی به ارگاسم ممکن است ناشی از مصرف داروهای دیگر باشد.

دلایل بروز اختلال بیش‌فعالی جنسی

به‌رغم عدم تعیین دقیق دلایل این اختلال، می‌توان آن را به دلیل موارد زیر نام برد:

1. عدم تعادل مواد شیمیایی در مغز
بعضی از مواد شیمیایی مغز مانند سروتونین، دوپامین و نوراپی‌نفرین در تنظیم خلق و خوی شما نقش دارند. تغییرات در سطح این هورمون‌ها می‌تواند منجر به بیش‌فعالی جنسی شود.

2. تغییر در مسیرهای مغزی
اختلالات بیش‌فعالی جنسی، اعتیادی است که با گذشت زمان تغییراتی در مدارهای عصبی مغز، به‌ویژه مراکز تقویت کننده مغز ایجاد می‌کند. این تغییرات منجر به نیاز بیشتر به تحریک جنسی می‌شود.

3. شرایطی که بر مغز تأثیر می‌گذارد
بیماری‌ها یا اختلالات روانی مانند صرع و زوال عقل می‌تواند به برخی از مناطق مغز آسیب برساند و بر رفتارهای جنسی تأثیرگذار باشد. همچنین، درمان بیماری پارکینسون با برخی از داروهای آگونیست دوپامین ممکن است باعث بیش‌فعالی جنسی شود.

چه افرادی بیشتر احتمال ابتلا به اختلال بیش فعالی را دارند؟

اختلال بیش‌فعالی جنسی ممکن است در هر دو جنس رخ دهد، اما تحقیقات نشان می‌دهد که مردان بیشتر از زنان به این اختلال مبتلا می‌شوند. این اختلال می‌تواند بر همه گرایشات جنسی تأثیر بگذارد.

عواملی که ممکن است خطر ابتلا به بیش‌فعالی جنسی را افزایش دهند شامل:

1. سهولت دسترسی به محتوای جنسی نامناسب، از جمله فیلم‌های مستهجن:
پیشرفت در فناوری و رسانه‌های اجتماعی امکان دسترسی آسان‌تر به تصاویر و اطلاعات جنسی فراهم می‌کند. این امر علاوه بر افزایش خطر ابتلا به اختلالات جنسی برای افراد، می‌تواند به کودکان نیز آسیب بزند.

2. افراد مبتلا به اختلال سوء مصرف الکل یا مواد مخدر.
3. بیماری‌های روانی مانند افسردگی یا اضطراب، یا اعتیاد به قمار.
4. دعوا و درگیری‌های خانوادگی، یا وجود اعتیاد در اعضای خانواده.
5. داشتن سابقه سوءاستفاده جنسی.

چه افرادی بیشتر احتمال ابتلا به اختلال بیش فعالی را دارند؟

عوارض و پیامدهای بیش‌فعالی جنسی

بیش‌فعالی جنسی می‌تواند به پیامدهای منفی و قابل جبرانی منجر شود که هر دو فرد را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این عوارض شامل موارد زیر هستند:

1. احساس گناه، شرم و کاهش اعتماد به نفس در فرد.
2. افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های روانی مانند افسردگی، اضطراب و پریشانی روانی شدید و حتی خودکشی.
3. آسیب به روابط عاطفی و دوری از خانواده و همسر.
4. از دست دادن شغل و کاهش تمرکز.
5. بروز رابطه‌های جنسی پرخطر و ابتلا به بیماری‌های مثل ایدز، هپاتیت و عفونت‌های جنسی.
6. سوء مصرف الکل و مواد مخدر به صورت تفریحی.

روش‌های درمان بیش‌فعالی جنسی

ترکیبات درمانی برای مقابله با اعتیاد به روابط جنسی و بیش‌فعالی جنسی معمولاً شامل مجموعه‌ای از روش‌های مختلف است که شامل خودیاری، مشاوره روانی و در برخی موارد مصرف داروها می‌شود. هدف از این درمان‌ها کمک به کنترل اعتیاد جنسی، کاهش رفتارهای بیش از حد و در عین حال حفظ فعالیت‌های جنسی سالم است.

خودیاری:
1. تحقیق کافی در مورد این اختلال داشته باشید تا بتوانید علل و راه‌های درمانی را بهتر بشناسید.
2. شناسایی موقعیت‌ها، افکار و احساساتی که ممکن است باعث اعتیاد جنسی شوند تا بتوانید برای جلوگیری و مدیریت آن‌ها گام بردارید.
3. درمان سایر مشکلات روانی مانند اعتیاد، افسردگی، اضطراب و استرس.
4. جایگزین کردن روش‌های سالم‌تر برای کنار آمدن با احساسات منفی، مانند ورزش و فعالیت‌های تفریحی به جای استفاده از رابطه جنسی.
5. تمرین آرامش و مدیریت استرس.

روش‌های درمان بیش‌فعالی جنسی
درمان روانی

مشاوره روانی می‌تواند به شما در فرایند مدیریت اعتیاد جنسی کمک کند. این نوع درمان می‌تواند به صورت فردی یا گروهی، با همسر یا خانواده شما ارائه شود. روش‌های متداول درمان روانی شامل:

۱. روان‌درمانی شناختی-رفتاری: این روش به شما کمک می‌کند الگوها و باورهای منفی را شناسایی کرده و به جای آن‌ها الگوهای سالم‌تر و مفیدتری را ایجاد کنید.

۲. درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد: این درمان بر پذیرش افکار و احساسات ناخواسته و تعهد به انتخاب رفتارهایی که با ارزش‌های شما همخوانی دارند، تأکید دارد.

۳. روان‌درمانی ژنومی: این نوع درمان به تقویت آگاهی از افکار و عواطف ناخودآگاه، ارتقاء بینش در مورد انگیزه‌ها و حل تعارض‌ها کمک می‌کند.

مصرف دارو

بعضی از داروها می‌توانند در کنترل افکار و رفتارهای وسواسی و کاهش میل جنسی کمک کنند. برخی از داروهای مورد استفاده برای درمان بیش‌فعالی جنسی، همچنین برای بیماری‌های روانی دیگر نیز تجویز می‌شوند.

نالتروکسان:
نالترکسون اصولاً برای درمان وابستگی به الکل و مواد افیونی استفاده می‌شود و با مسدود کردن بخشی از مغز که با رفتارهای اعتیادآور مرتبط است، از احساس لذت جلوگیری می‌کند. این دارو ممکن است در درمان بیش‌فعالی جنسی و اختلال در قمار و شرط‌بندی نیز مؤثر باشد.

داروهای تثبیت‌کننده خلق:
این داروها اصولاً برای درمان اختلال دوقطبی استفاده می‌شوند اما می‌توانند در کاهش میل جنسی و اعتیاد جنسی نیز موثر باشند.

قرص‌های ضدآندروژن مانند سیپروترون:
این داروها تأثیرات بیولوژیکی هورمون‌های جنسی (آندروژن‌ها) را در مردان کاهش می‌دهند. به دلیل کاهش انگیزه‌های جنسی، این قرص‌ها معمولاً برای مردانی که بیش‌فعالی جنسی‌شان برای دیگران خطرناک است تجویز می‌شوند.

تماس با زندگی شیرین

مقالات پیشنهادی :

کلمات و جملات تحریک کننده در رابطه جنسی

تاثیر وسواس(OCD) بر روابط جنسی زن و مرد!

عوارض وحشتناک و نابود کننده پورن بر مغز و روان

داشتن رابطه جنسی سالم[زمان مناسب+راه های بهبود+نکات]

0تا 100 تاثیر بارداری بر میل جنسی(موارد منع و ….)

کاهش میل جنسی در مردان(علل+درمان)

فواید رابطه جنسی برای مردان و زنان!

سن اوج لذت جنسی در زنان و مردان

خودارضایی مردان متاهل چه دلیلی دارد؟

در هفته چند بار نزدیکی کنیم؟(5 عامل تاثیر گذار)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *