افسردگی پس از زایمان چیست؟

افسردگی پس از زایمان

افسردگی پس از زایمان یک واقعیت غیرقابل انکار است که برخی از خانم‌ها را مبتلا می‌کند. این بیماری، با تأثیر بر 10  تا 15 درصد از زنانی که به تازگی مادر شده‌اند، ارتباط دارد. علائم آن معمولاً شامل افزایش کم‌خلقی و سایر نشانه‌های افسردگی است که حداقل دو هفته طول می‌کشد. این وضعیت ممکن است مراقبت از خود و نوزاد را دشوار کند و فعالیت‌های روزمره را برای شما سخت کند.

گاهی اوقات، علت آشکاری برای افسردگی پس از زایمان وجود دارد، اما این مسئله همیشه اتفاق نمی‌افتد. ممکن است احساس پریشانی یا حتی گناه به دلیل عدم تجربه مورد انتظار از مادر باشد. با این حال، باید بدانید که این احساسات معمولی هستند و هر کسی ممکن است با این مشکل مواجه شود.

هرگز برای درخواست کمک دیر نیست حتی اگر افسردگی شما طولانی مدت باشد، می‌توانید بهبود پیدا کنید. نیاز به کمک بستگی به شدت این وضعیت دارد. افسردگی پس از زایمان خفیف ممکن است با حمایت خانواده و دوستان درمان شود، اما اگر احساس کردید وضعیت شما شدیدتر است، حتماً باید به پزشک مراجعه کنید. در موارد شدید، ممکن است به درمان و مراقبت‌های بهداشت روانی نیاز داشته باشید.

افسردگی پس از زایمان ممکن است در زمان‌های مختلفی اتفاق بیافتد، اغلب در یک یا دو ماه پس از زایمان شروع می‌شود، اما ممکن است چند ماه پس از تولد نوزاد هم شروع شود. حدود یک سوم زنان مبتلا به این بیماری، علائم آن را در دوران بارداری تجربه کرده و این حالت همچنان پس از زایمان باقی می‌ماند.

تماس با زندگی شیرین

افسردگی پس از زایمان: تجربه‌ای چند وجهی

افسردگی پس از زایمان: تجربه‌ای چند وجهی

 

اگر تازه مادر شده‌اید و احساسات مختلفی را دارید ممکن است تعدادی از این علائم را تجربه کنید:

 

  1. افسردگی:

در اکثر مواقع، احساس نارضایتی و بغض را تجربه می‌کنید، به ویژه در زمان‌های خاص مانند صبح یا شب.

 

  1. زود رنج:

افراد مختلف اطراف شما ممکن است شما را زود رنج یا عصبانی کنند، از همسر تا کودک یا بچه‌های دیگر!

 

  1. خستگی:

تازه مادر شدن باعث خستگی شدید می‌شود و افسردگی باعث احساس بی‌انرژی و خستگی بیشتر می‌شود.

 

  1. بی‌خوابی:

علیرغم خستگی، ممکن است بخواب نرید و نگرانی‌های مختلفی را تجربه کنید. همچنین ممکن است در شب بیدار شوید درحالی که کودک شما خواب است.

 

  1. تغییرات در اشتها:

ممکن است اشتهای خود را از دست دهید یا فراموش کنید که غذا بخورید. برخی زنان برای آرامش، بیش از حد غذا می‌خورند که ممکن است باعث افزایش وزن و احساس بدی شود.

 

  1. عدم لذت بردن از چیزها:

ممکن است از هیچ چیز لذت نبرید، حتی از زمانی که با کودک خود سپری میکنید.

 

  1. کاهش علاقه به روابط جنسی:

ممکن است به دلایل مختلفی از جمله درد یا خستگی، علاقه به روابط جنسی کاهش یابد که این موضوع می‌تواند باعث احساس مطرودی در همسر شما شود.

 

  1. افکار منفی و احساس گناه:

افسردگی باعث تغییر تفکر شما می‌شود و ممکن است به افکار منفی، احساسات گناه و افت‌ در اعتماد به نفس منجر شود.

افسردگی پس از زایمان: تجربه‌ای غیرقابل توصیف

افسردگی پس از زایمان: تجربه‌ای غیرقابل توصیف

 

  1. احساس ناتوانی:

ممکن است احساس کنید نمی‌توانید با چالش‌ها کنار بیایید.

 

  1. بیمناکی و اضطراب:

نگرانی‌ها درباره سلامت کودک خود می‌تواند شما را از پا درآورد، به خصوص اگر افسردگی پس از زایمان داشته باشید. ممکن است نگرانی ها به دلایلی مانند دلایل زیر باشد:

 

– نگرانی از بیماری جدی کودک

– نگرانی از وزن کم کودک

– ناتوانی در آرام کردن کودک

– نگرانی از سلامتی خود

 

  1. علائم اضطرابی:

ممکن است تپش قلب، تنگی نفس، تعریق و ترس از حمله قلبی یا غش داشته باشید.

 

  1. اجتناب از مواجهه:

ممکن است از دیدار دوستان و خانواده خود پرهیز کنید.

 

5.ناامیدی:

احساس کنید هیچ چیز بهبود نخواهد یافت و زندگی ارزشی ندارد، حتی فکر کنید خانواده‌تان بدون شما بهتر زندگی می‌کنند.

 

  1. افکار خودکشی:

اگر به افکار آسیب‌رساندن به خود دچارید، از پزشک خود کمک بخواهید. اگر احساس قوی برای آسیب‌رساندن به خود دارید، باید فوراً کمک بگیرید.

 

  1. علائم روان‌پریشی:

در برخی موارد، زنان مبتلا به افسردگی شدید ممکن است علائم روان‌پریشی را تجربه کنند، از جمله شنیدن صداها یا داشتن باورهای غیرمعمول. در این صورت، باید به‌سرعت کمک حرفه‌ای دریافت کنید.

تماس با زندگی شیرین

تأثیر افسردگی پس از زایمان بر احساسات نسبت به نوزاد

تأثیر افسردگی پس از زایمان بر احساسات نسبت به نوزاد

 

  1. احساس گناه:

ممکن است احساس کنید احساسات شما مطابق با انتظارات دیگران نیست و این باعث ایجاد احساس گناه شود.

 

  1. دوست‌داشتن یا نداشتن نوزاد:

احساس دوست‌داشتن یا نداشتن نوزاد خود ممکن است متغیر باشد.

 

  1. عدم احساس نزدیکی به نوزاد:

ممکن است احساس نزدیکی به نوزاد خود را نداشته باشید.

 

  1. سختی در فهم نیازهای نوزاد:

برای شما سخت است که بفهمید نوزادتان چه نیازهایی دارد و چگونه به آن‌ها پاسخ دهید.

 

  1. احساس رنجوری یا سرزنش نسبت به نوزاد:

ممکن است احساس رنجوری یا سرزنش نسبت به نوزاد خود را تجربه کنید به دلیل احساسات مختلفی که دارید.

آیا افسردگی پس از زایمان به کودک آسیب می‌رساند؟

آیا افسردگی پس از زایمان به کودک آسیب می‌رساند؟

با اینکه مادران افسرده ممکن است نگران این باشند که به کودکشان آسیب برسانند، این اتفاق بسیار نادر است. گاهی اوقات، به دلیل خستگی و ناامیدی، احساس می کنید می‌خواهید به کودک خود ضربه بزنید یا او را تکان دهید. این حس فقط مخصوص کسانی که افسردگی پس از زایمان دارند نیست و بسیاری از والدین این احساس را تجربه می‌کنند. اکثر مادران هرگز این عمل را انجام نمی‌دهند و اگر احساس مشابهی دارید، می‌توانید با کسی درمیان بگذارید.

 

بسیاری از زنان نگران هستند که اگر احساساتشان را به اشتراک بگذارند، نوزادشان از آنها گرفته می‌شود. اما واقعیت این است که پزشکان و متخصصان بهداشت مادران و نوزادان به شما کمک خواهند کرد تا از افسردگی پس از زایمان بهبود یابید. این به این معنی است که شما همچنان می‌توانید در خانه از کودک مراقبت کنید و از لحظات با او لذت ببرید.

آیا همه پس از بچه دار شدن افسرده میشوند؟

آیا همه پس از بچه دار شدن افسرده میشوند؟

بچه دار شدن، زمانی است که تغییرات بزرگی را در زندگی شما به همراه می‌آورد. داشتن عواطف مختلف در این مرحله امری معمولی است. اما افسردگی  همیشه در این دوران رخ نمی‌دهد.

 

بیش از نیمی از مادران جدید احساسات افسردگی بعد از زایمان را تجربه می‌کنند، که معمولاً در 3 تا 4 روز اول پس از تولد شروع می‌شود و به مدت تقریبی 10 روز ادامه دارد. در این زمان، ممکن است احساسات متغیری از جمله گریه‌های زیاد، خلق و خوی نامنظم، اضطراب و آشفتگی را تجربه کنید. این حالات معمولاً به تدریج بهبود می‌یابند، اما اگر به مدت بیشتر از 2 هفته ادامه داشته باشد، بهتر است با متخصصان بهداشت روانی مشورت کنید.

 

دیگر مشکلات سلامت روان در دوران زایمان

افسردگی و اضطراب دو مشکل شایع در دوران بارداری هستند که بر روی 10 تا 15 درصد از زنان تاثیر می‌گذارند. این مشکلات را می‌توان همانند افسردگی پس از زایمان مدیریت کرد و بهبود بخشید.

 

بیماری روانی پس از زایمان (پورپرال سیکوزیس)

پورپرال سیکوزیس یک بیماری روانی شدید است که پس از تولد نوزاد رخ می‌دهد. این بیماری حدود 1 در 1000 زن را تحت تأثیر قرار می‌دهد و ممکن است در عرض چند ساعت تا چند هفته پس از زایمان ظاهر شود. این بیماری تهدید‌آمیز است و نیاز به درمان فوری دارد.

 

علائم پورپرال سیکوزیس شامل نوسانات شدید در خلق و خو، هذیان و توهم‌های مختلف است. این بیماری همواره نیازمند حمایت و درمان پزشکی است.

 

با این حال، بیشتر زنان مبتلا به این بیماری پس از زایمان بهبود کامل پیدا می‌کنند، اما نیاز به مراقبت و درمان حرفه‌ای دارند. بهتر است به متخصصان بهداشت روانی مراجعه کرده و در مورد راه‌های بهبودی صحبت کنید.

 

مشکلات دیگر سلامت روانی پس از زایمان

ممکن است قبل از بارداری با مشکلات روانی مواجه بوده باشید که پس از تولد کودکتان بدتر شوند یا به سابق برگردند. مانند زمان‌های دیگر، زنان ممکن است انواع مختلفی از مشکلات سلامت روانی را تجربه کنند. اگر نگران هر گونه بیماری روانی هستید، با پزشک خود مشورت کنید. آن‌ها ممکن است به شما راهنمایی کنند و حمایت لازم را ارائه دهند.

چه چیزی باعث افسردگی پس از زایمان می‌شود؟

چه چیزی باعث افسردگی پس از زایمان می‌شود؟

علل مختلفی برای افسردگی پس از زایمان گزارش شده است. احتمالاً دلیل خاصی برای آن وجود ندارد، بلکه ترکیبی از تنش‌های مختلف ممکن است آن را ایجاد کنند.

 

امکان دارد علل جسمی برای افسردگیتان وجود داشته باشد، همانند بیماری کم‌کاری تیروئید که این مشکل به آسانی درمان می‌شود. در کل افسردگی پس از زایمان ممکن است بدون هیچ دلیل واضحی شروع شود.

آیا می‌توان از افسردگی پس از زایمان جلوگیری کرد؟

آیا می‌توان از افسردگی پس از زایمان جلوگیری کرد؟

 

پیشنهادات زیر ممکن است به سلامتی شما کمک کند:

 

– سعی نکنید که یک زن خارق‌العاده باشید. تلاش کنید کمتر کار کنید و اطمینان حاصل کنید که بیش از حد خسته نمی‌شوید.

– با زنان دیگری که حامله هستند یا به تازگی مادر شده‌اند دوست شوید. ممکن است در زمانی که افسردگی پس از زایمان دارید، پیدا کردن دوست مشکل باشد.

– کسی را پیدا کنید که با او بتوانید صحبت کنید.

– در حین دوره‌های آمادگی قبل از زایمان، بهتر است شرکت کنید. اگر همسر دارید، او را همراه خود ببرید، و اگر نه، یک دوست یا یکی از اقوام خود را همراه کنید.

– توصیه می‌شود که قبل از قطع داروهای ضد افسردگی، به مشاوره مراجعه کنید. برای بسیاری از زنانی که داروهای ضد افسردگی را در طول حاملگی قطع می‌کنند، افسردگی ممکن است دوباره ظاهر شود. در مورد مزایا و معایب ادامه مصرف دارو در دوره‌های حاملگی و شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.

– اگر قبلاً با افسردگی مواجه شده‌اید، ارتباط خود را با پزشک یا متخصص بهداشت حفظ کنید. هر نشانه‌ای از افسردگی در حاملگی یا پس از زایمان ممکن است به زودی تشخیص داده شود.

– اطمینان حاصل کنید که برای افسردگی در حاملگی درمان مناسبی را پیدا کرده اید. این درمان ممکن است شامل مشاوره و یا دارو باشد.

– درخواست کمک از دوستان و یا اقوام را قبول کنید.

تشخیص افسردگی پس از زایمان

تشخیص افسردگی پس از زایمان

اولین گام برای تشخیص افسردگی پس از زایمان این است که بفهمید که آیا شما واقعاً با این بیماری مواجه هستید یا نه!

 

زنان ممکن است از درخواست کمک خودداری کنند به دلایل مختلفی، از جمله:

 

– عدم فهمیدن وضعیت خود

– نگرانی از نظرات دیگران

– حس شرمساری از اینکه احساسات مادری را تجربه نمی‌کنند

 

بعضی از زنان ممکن است نگران شوند که کودکانشان از آنها گرفته شود. اما در واقعیت، با درخواست کمک برای افسردگی پس از زایمان، بهترین کار را برای خودشان و کودکانشان انجام می‌دهند. پزشکان و متخصصان بهداشت می‌خواهند به شما کمک کنند تا به بهترین شکل ممکن از خود و کودکتان مراقبت کنید.

 

پزشکان، ماماها و متخصصان بهداشت معمولاً از زنانی که به تازگی مادر شده‌اند درباره وضعیت روانی آنها سوال می‌پرسند. آن‌ها ممکن است از شما بخواهند یک پرسشنامه پر کنید یا سوالاتی از شما بپرسند از قبیل:

 

– آیا در طول ماه گذشته احساس کاهش خلق و خو، افسردگی یا ناامیدی داشته‌اید؟

– آیا در طول ماه گذشته از لذت و علاقه کمتری نسبت به اموری که قبلاً به آنها علاقه داشتید، رنج بردید؟

– آیا احساس می‌کنید نیاز به کمک دارید یا دنبال کمک هستید؟

 

مهم است که به این سوالات با صداقت پاسخ دهید تا کمک مناسب به شما ارائه شود. اگر پاسخ‌های شما نشان‌دهنده احتمال افسردگی پس از زایمان باشد، باید به پزشک خود مراجعه کنید. پزشک شما احتمالاً نیاز به مصاحبه و بررسی‌های بیشتری دارد تا تشخیص نهایی را تأیید کند.

در صورت افسردگی پس از زایمان از کجا می‌توانید کمک بگیرید؟

در صورت افسردگی پس از زایمان از کجا می‌توانید کمک بگیرید؟

تماس با زندگی شیرین

کمک و درمانی که شما به آن نیاز دارید، به شدت افسردگی پس از زایمان شما وابسته است. پزشک و متخصص بهداشت و یا روانشناس به شما کمک می‌کنند تا تصمیم بگیرید که کدام روش درمانی برای شما مناسب است.

 

همه می‌توانند روش‌های کمکی که در زیر آورده شده است را امتحان کنند. اگر این اقدامات کافی نباشد، ممکن است نیاز به مشاوره حرفه‌ای داشته باشید. برای افسردگی‌های شدیدتر، ممکن است نیاز به داروها، مشاوره یا هر دو باشد. پزشک شما می‌تواند شما را در مورد این گزینه‌ها راهنمایی کند.

 

گروه کمی از زنان برای درمان افسردگی پس از زایمان به خدمات بهداشت روان نیاز دارند. در برخی مناطق، خدمات بهداشت روانی در دوران پریناتال وجود دارد که برای زنان باردار یا زنانی که نوزاد زیر یک سال دارند مناسب است. پزشک شما می‌تواند شما را به این خدمات معرفی کند. این خدمات معمولاً برای زنانی که به بیماری‌های شدیدتری مبتلا هستند لازم است.

 

تعداد کمی از زنان نیاز دارند که برای درمان افسردگی پس از زایمان به بیمارستان مراجعه کنند. در این صورت، معمولاً شما و کودکتان باید در بخش مادری-کودکی بستری شوید.

 

از منابع مختلفی برای کمک به خودتان استفاده کنید، از جمله کتاب‌ها و وب‌سایت‌های مرتبط.

 

با سازمان‌هایی که به حمایت از زنان مبتلا به افسردگی پس از زایمان مشغول هستند، تماس بگیرید.

 

خودتان، شریک زندگی یا دوستان نزدیک و حتی خانواده را سرزنش نکنید. زندگی در این زمان دشوار است و می‌تواند به نزاع‌هایی منجر شود. بلکه از آنها حمایت کنید تا رابطه‌تان قوی‌تر شود.

 

از مصرف الکل یا مواد مخدر خودداری کنید. این مواد ممکن است به نظر بیاید که برای مدت کوتاهی احساس بهتری به شما بدهند، اما واقعیت این است که ممکن است افسردگی را تشدید کنند و برای سلامتی شما ضرر داشته باشند.

 

در مورد چگونگی کمک همسر، خانواده و دوستان می‌توانند به شما کمک کنند، به موارد زیر توجه کنید:

 

– خوب است که شما و دیگران از افسردگی پس از زایمان آگاه باشید و در صورت نیاز بیشتر از مددکار درمانی و یا پزشک مشورت بگیرید.

– به شخصی که افسرده است، وقت بیشتری اختصاص دهید، او را گوش کنید، حمایت کنید و او را تشویق کنید. به او اطمینان دهید که بهبود خواهد یافت.

– در صورتی که شخص مذکور احساس افسردگی شدیدی دارد و تهدید به خودکشی دارد، فوراً به کمک وی بشتابید.

– خانواده و دوستان خود را تشویق کنید که برای درمان کمک کنند و در صورت نگرانی‌هایی درباره درمان، با پزشک صحبت کنید.

– در کارهای عملی به شخص مبتلا کمک کنید، از جمله مراقبت از کودک، خرید و پخت و پز.

درمان افسردگی پس از زایمان چرا اهمیت دارد؟

درمان افسردگی پس از زایمان چرا اهمیت دارد؟

اکثر زنان در مدت ۳ تا ۶ ماه بدون هیچ درمانی بهبود می‌یابند. اما یکی از هر ۴ مادر که افسردگی پس از زایمان دارند، هنوز هم افسرده هستند تا زمانی که فرزندشان یک ساله می‌شود. این می‌تواند بسیار دردناک و مشکل‌ساز باشد. افسردگی پس از زایمان تجربه مادری را می تواند تحت تاثیر قرار داده و بر رابطه شما با کودک و یا همسرتان فشار ایجاد کند. شما نمی‌توانید از کودک خود به همان اندازه که حالتان خوب هست مراقبت کنید. افسردگی پس از زایمان می‌تواند بر روی رشد و رفتار کودک تأثیر بگذارد، حتی بعد از بهبود از این افسردگی. بنابراین، هرچه زودتر درمان شود بهتر است.

درمان افسردگی پس از زایمان چیست؟

درمان افسردگی پس از زایمان چیست؟

نوع درمان مورد نیاز شما بستگی به شدت افسردگی شما دارد. به شما باید در مورد تمام مزایا و معایب احتمالی درمان مطلع شوید تا بتوانید انتخاب بهتری داشته باشید.

 

درمان شامل موارد زیر می‌شود:

 

روان درمانی

– داروها

 

روان درمانی:

 

با کسی درباره احساساتتان صحبت کردن می‌تواند مفید باشد، مخصوصاً اگر افسرده هستید. گاهی اوقات، بیان احساساتتان به کسی که به شما نزدیک است سخت است. در این حالت، صحبت کردن با یک مشاور آموزش‌دیده و یا یک روان‌شناس ممکن است آسان‌تر باشد. بحث درباره احساساتتان می‌تواند تسکین بخش باشد و به شما کمک کند تا مشکلات خود را درک و احساس کنید.

 

همچنین، بسیاری از مطبها دارای مشاوره و روان درمانی هستند. مأمورین بهداشت می‌توانند مشاوره در منزل را در برخی مناطق ارائه دهند. علاوه بر این، روش‌های روان درمانی تخصصی دیگری نیز وجود دارند مانند روش رفتاری شناختی که به شما کمک می‌کند تا الگوهای فکری خود را تغییر دهید.

آیا روان درمانی ایمن است؟

آیا روان درمانی ایمن است؟

روان درمانی عموماً بسیار ایمن است، اما ممکن است اثرات ناخواسته‌ای داشته باشد. برای برخی افراد، صحبت کردن درباره موضوعاتی می‌تواند خاطرات ناخوشایند گذشته را به یاد آورد و این ممکن است خلق و روحیه آن‌ها را پایین بیاورد یا اضطراب آن‌ها را افزایش دهد. همچنین، روان درمانی ممکن است فشاری بر روی روابط شما با افراد نزدیکتان ایجاد کند.

 

اطمینان حاصل کنید که می‌توانید به درمانگر خود اعتماد کنید و اطمینان حاصل کنید که آنها دارای آموزش مربوطه هستند.

 

دارو:

در صورتی که افسردگی شما شدید است یا بهبودی با مشاوره یا درمان‌های گفتاری حاصل نشده است، ممکن است داروی ضد افسردگی به شما کمک کند.

 

انواع مختلفی از داروهای ضد افسردگی وجود دارند البته هر یک با عوارض جانبی متفاوتی همراه هستند. این داروها اعتیاد آور نیستند و می‌توانند در افسردگی پس از زایمان استفاده شوند. با این حال، برخی از آن‌ها از نظر ایمنی در شیردهی امن‌تر هستند.

 

توجه داشته باشید که داروهای ضد افسردگی حداقل دو هفته زمان می‌برند تا اثر کنند و باید حداقل شش ماه پس از بهبودی مصرف شوند.

آیا داروهای ضد افسردگی برای شیردهی ایمن هستند؟

آیا داروهای ضد افسردگی برای شیردهی ایمن هستند؟

اطمینان حاصل کنید که پزشک شما مطلع است که شما در حال شیردهی هستید. برای بسیاری از این داروها، مدارکی وجود ندارد که استفاده از آنها موجب مشکلاتی برای نوزادان شیرخوار شود، بنابراین تغذیه با شیر مادر معمولاً ممکن است.

 

برای تصمیم‌گیری در مورد ادامه شیردهی در حین مصرف داروی ضد افسردگی، به نکات زیر توجه کنید:

 

– شدت افسردگی شما

– درمان‌هایی که قبلاً به شما کمک کرده‌اند

– عوارض جانبی

– اطلاعات به‌روز در مورد ایمنی داروها در شیردهی

– مزایای تغذیه با شیر مادر

– وضعیت سلامتی کودک شما

– اثرات بیماری درمان نشده بر کودک شما

 

هورمون درمانی چگونه است؟

استفاده از هورمون درمانی برای درمان افسردگی پس از زایمان توصیه شده است، اما شواهد محدودی برای موثر بودن آن وجود دارد و همچنین خطراتی همراه دارد، به‌خصوص اگر شما تاکنون ترومبوز (لخته شدن خون در رگها) داشته‌اید.

مقالات پیشنهادی :

۲۰ ویژگی یک روانشناس خوب که باید بدانید

افسردگی سایکوتیک چیست؟

با افسردگی و راه های مقابله و درمان آن آشنا شوید

0تا 100 تاثیر بارداری بر میل جنسی(موارد منع و ….)

نیازهای عاطفی زن باردار چیست؟

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *