نیازهای عاطفی زن باردار چیست؟

نیازهای عاطفی زن باردار

به دلیل تغییرات هورمونی در دوران بارداری این امر کاملا طبیعی است که زنان تحت تأثیرات روحی و احساسی قرار بگیرند و می‌توان گفت که هورمون‌ها نقش اساسی در تنظیم خلق و روحیه آنها دارند. با این حال، لازم به ذکر است که نیازهای عاطفی زنان باردار متفاوت بوده و هر فردی ممکن است نیازهای مختلفی داشته باشد. اما برخی نکات کلی وجود دارند که آگاهی از آنها برای اطرافیان زن باردار توصیه می‌شود.

استرس و اضطراب در دوران بارداری مسئله‌ای است که بسیاری از زنان در سه ماهه اول تجربه می‌کنند که بخشی از آن به تغییرات هورمونی برمی‌گردد، اما عوامل دیگری مانند ترس از احتمال از دست دادن نوزاد، نگرانی‌های مالی و ترس از زایمان سخت می‌تواند به افزایش استرس و اضطراب زن باردار کمک کند. از آنجا که استرس و اضطراب ممکن است به خطراتی مانند سقط جنین یا زایمان زودرس منجر شود، بهتر است که زنان باردار بیشتر به این موضوع توجه کنند و سعی کنند عوامل محرک استرس را کنترل کنند.

تماس با زندگی شیرین

احساس پشیمانی از بارداری

احساس پشیمانی از بارداری

احساس پشیمانی درباره بارداری یک امر طبیعی است. همانطور که در آغاز مقاله توضیح داده شد، احساسات زنان در طول دوره بارداری متغیر و متفاوت است. بسیاری از زنان نه تنها از تغییرات در ظاهر خود نگران نیستند، بلکه از مسئولیت‌هایی که بعد از بارداری بر عهده خواهند گرفت نیز نگرانی دارند.

گرچه خبر بارداری یکی از شادترین اخبار زندگی یک زن است، اما بعضی اوقات زوجین پس از شنیدن این خبر احساسات مختلفی تجربه می‌کنند، از جمله حس پشیمانی!

افراد به دلایل مختلف ممکن است دچار استرس و تنش شوند. ترس از عدم توانایی مالی برای تربیت کودک، ترس از زایمان و یا از دست دادن شغل، احساسات پشیمانی را در زن و یا هر دوی آنها ایجاد می‌کند.

آگاهی از این احساسات باعث می‌شود که شما فکر نکنید تنها هستید و بدانید که این احساسات کاملاً طبیعی است. بهترین راهکار صحبت کردن و همفکری با زوجینی است که از پشت سر گذاشتن این تجربه‌ها می‌گویند. مطمئن باشید که آنها هم مانند شما این تجربیات را داشته‌اند. صحبت کردن با زوجینی که فرزند دارند و شنیدن تجربیات آنها می‌تواند به شما کمک کند تا احساسات منفی خود را کاهش دهید.

به زن باردار بیشتر توجه کنید

به زن باردار بیشتر توجه کنید

یکی از نشانه‌های تغییرات هورمونی در زنان، خستگی و عصبانیت است که افراد اطراف باید به آن توجه کنند. در این دوره، زن ممکن است به سرعت عصبانی شده و حساسیت زیادی به کوچکترین بی‌توجهی‌ها و ناملایمات نشان دهد. آگاهی از این تغییرات، همسران و اطرافیان را قادر می‌سازد تا با صبر و تحمل بیشتری نسبت به زن باردار رفتار کنند و حساسیت بیشتری نسبت به وضعیت او داشته باشند. به عنوان مثال، بسیاری از زنان دوست دارند در مورد حرکت‌های جنین در بدنشان با همسرشان صحبت کنند. با ابراز شوق و اشتیاق به این احساسات، می‌توانید زن باردار را پشتیبانی کنید و ارتباط نزدیکی با او داشته باشید.

تماس با زندگی شیرین

راهکارهای طلایی برای حفظ آرامش زنان باردار از منظر روانشناسان

راهکارهای طلایی برای حفظ آرامش زنان باردار از منظر روانشناسان

 

  1. اهمیت استراحت و خواب کافی: اطمینان حاصل کنید که به استراحت و خواب کافی توجه دارید و در صورت امکان، ورزش‌های سبک مانند یوگا را زیر نظر پزشک خود انجام دهید.

 

  1. اجتناب از بحث و جدال: اطرافیان باید از بحث و جدال با زنان باردار خودداری کنند و در صورت داشتن فرزند دیگر، به او در امور مربوط به فرزند و منزل کمک کنند.

 

  1. اهمیت سلامتی زنان باردار: به همسرتان نشان دهید که سلامتی او نیز برای شما مهم و حیاتی است، نه فقط سلامتی جنین و با رفتارتان مورد گفته شده را به خوبی بروز دهید.

 

  1. ارتباط با افراد مثبت: برقراری ارتباط با افراد خوش‌بین و مثبت، به ویژه زنانی که تجربه زایمان داشته‌اند، می‌تواند به شما کمک کند تا از بروز و شدت اختلالات روانی در دوران بارداری کاسته شود.

 

  1. گوش دادن به موسیقی آرام‌بخش: گوش دادن به موسیقی آرام‌بخش می‌تواند به شما کمک کند استرس و نگرانی را کاهش دهید و آرامش بیشتری را تجربه کنید. می‌توانید با روشن کردن عود، این تجربه آرامش را ارتقا دهید.

 

  1. حفظ محیط تمیز: حتماً محیط کار و منزل خود را تمیز و مرتب نگه دارید، زیرا این کار باعث آرامش بیشتر شما خواهد شد.

 

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم تا تمامی نیاز های عاطفی زنان باردار را از منظر روانشناسان بررسی نماییم تا اطرافیان متوجه تمامی حالاتشان شده و به بهترین شکل ممکن بتوانند در این دوران نیاز ها را با آگاهی تمام تشخیص دهند.

مقالات پیشنهادی :

۲۰ ویژگی یک روانشناس خوب که باید بدانید

با افسردگی و راه های مقابله و درمان آن آشنا شوید

0تا 100 تاثیر بارداری بر میل جنسی(موارد منع و ….)

افسردگی پس از زایمان چیست؟

تاثیر استرس بر بدن[ علائم+عوارض+راهکارها]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *