دخالت در زندگی زن و شوهر توسط دیگران(روش های جلوگیری+علت دخالت)

دخالت در زندگی خانواده

دخالت در زندگی زوجین زمانی که با کمبود آگاهی و دانش رخ می‌دهد، می‌تواند به شدت زننده باشد. راهکارهایی برای جلوگیری از این دخالت‌ها و افزایش اطلاعات مربوط به این زمینه وجود دارد که در این مقاله به آن ها خواهیم پرداخت اما اگر این دخالت ها به گونه ای بود که زندگی شما را به شدت تحت تاثیر قرار داد حتما به روانشناس مراجعه نمایید.

یکی از مسائل شایع در زندگی زناشویی، دخالت افراد خارجی و خانواده‌های زوجین است به خصوص در مواقعی که زوجین تازه‌ ازدواج کرده اند و در مرحله‌ی آغازین زندگی مشترک خود هستند. این موضوع به این دلیل بسیار مهم است که خانواده نقش اساسی و تأثیرگذاری در رشد و تربیت فرزندان دارد و برخی از والدین ممکن است حتی پس از ازدواج در زندگی فرزندانشان دخالت کنند. البته عوامل فرهنگی و اجتماعی موجود در جامعه و خانواده نیز بر این موضوع تأثیرگذار هستند.

تماس با زندگی شیرین

دخالت در زندگی زن و شوهر و روش های جلوگیری از آن

گاهی دخالت‌های نادرست و غیرضروری والدین می‌تواند به شدت مشکلات زندگی زناشویی را تشدید کرده و به سوی جدایی آن‌ها را سوق دهد. این نوع دخالت می‌تواند باعث افزایش تنش‌ها، بروز اختلافات بیشتر و تخریب روابط زوجین شود که در نتیجه به فاصله‌گذاری و جدایی منجر می‌شود.

به عنوان مثال، با واکنش‌های نامناسب و پاسخ ناشایست به این دخالت‌ها، احترام متقابل ممکن است به خطر بیفتد. اما انتخاب راه‌های مناسب می‌تواند کمک کند تا این مشکل به بهترین شکل مدیریت شود. احتمالاً یکی از راه‌های اصلی جلوگیری از دخالت والدین در زندگی زوجین، تقویت مرزهای خانوادگی آن‌ها است. در ادامه به توضیح برخی نکات برای پیشگیری از دخالت دیگران در زندگی زناشویی می‌پردازیم.

دخالت در زندگی زن و شوهر و روش های جلوگیری از آن

1.مرزهای خود را تقویت کنید.

پیش از هر چیز، ضمانت‌نامه‌های خانوادگی خود را محکم نمایید. این اقدام باید از خود شروع شود. یکی از مهمترین رفتارهایی که می‌تواند مرزهای خانواده‌تان را برای دخالت افراد دیگر باز کند افشای اطلاعات خانوادگی به دیگران است. این اطلاعات شاید شامل مسائل مالی، برنامه‌های آینده، رفتار زن یا شوهر و حتی مسائل عاطفی و یا جنسی شما باشد. گاهی اوقات فقط قصد ابراز احساسات و درد دل دارید اما این کار ممکن است فرصت را برای دخالت دیگران فراهم کند و عواقب ناخوشایندی برای شما و رابطه‌تان به همراه داشته باشد.

احتمالاً تاکنون مشاهده کرده‌اید که در صحبت‌های دوستانه و خصوصی، برخی از افراد ارتباطات خود با همسر را توصیف می‌کنند و این امر می‌تواند تدریجاً به مقایسه‌ی زندگی و روابط آن‌ها با همسرانشان منجر شود. این مسائل می‌تواند به تدریج به دخالت در زندگی زوجین منجر شده و تأثیرات منفی بسیاری را بر روابط آن‌ها داشته باشد.

مرزهای خود را تقویت کنید.

2.رفتار صمیمی و رسمی داشته باشید.

یکی از مهارت‌های بسیار حیاتی که قبل از ازدواج و یا در دوران نامزدی باید آموخته شود، رفتار مناسب با خانواده همسر است. بهترین نوع رفتار برای پسر و دختر با خانواده همسر حفظ احترام، رعایت فاصله و اجتناب از افراط در صمیمیت است. این نوع رفتار به ویژه در دو سال اول زندگی زناشویی بسیار اهمیت دارد.

 

3.از خودتان شروع کنید.

احتمالاً تجربه کرده‌اید که بدون آگاهی، خودمان در زندگی اطرافیان دخالت می کنیم. به عنوان مثال درباره ترتیب دادن خانه‌شان، برنامه‌های زندگیشان و یا سایر مسائل نظراتی ارائه می‌دهیم و حتی نمی‌فهمیم که ممکن است در زندگی آن‌ها دخالت کرده‌ باشیم!

قبل از اظهار نظر درباره زندگی دیگران، بهتر است ابتدا به این فکر کنیم که آیا می‌پسندیم دیگران نظراتشان را درباره ما اعلام کنند یا خیر؟

 

4.منصفانه قضاوت کنید.

شما باید در نظر داشته باشید که خانواده همسر شما، همانند خودتان علاوه بر ویژگی‌های مثبت نقاط ضعفی نیز دارند. به ویژگی‌های مثبت آن‌ها توجه کنید و از قضاوت نادرست درباره آن‌ها پرهیز کنید تا بتوانید با رفتار آن‌ها کنار بیایید و بهترین راه برخورد با آن‌ها را پیدا کنید.

گاهی لازم است که چشمان خود را بشویید و از دیدگاهی دیگر به مسائل نگاه کنید. به عنوان مثال، اگر مادر همسر شما اظهار نظر می‌کند که چرا پولتان را هر روز در رستوران می‌گذارید، شما به این فکر نکنید که او می‌خواهد شما و همسرتان شاد نباشید. بلکه به این فکر کنید که از روی مراقبت و مهربانی به شما این حرف را می‌زند.

 

5.حریم خصوصیتان را حفظ کنید

سعی کنید مراقب باشید که اطلاعات خصوصی خود را به دیگران فاش نکنید. در محیطی صمیمانه با همسر خود این موضوع را مطرح کنید و درباره حفظ حریم خصوصی زندگی‌تان با او توافق کنید. سپس با هم بررسی کنید که آیا ابراز اختلافات گذشته به شما کمک کرده است یا خیر؟ و یا آیا علنی کردن مسائل زندگی شما وضعیت زندگی‌تان را بهبود داده یا بدتر کرده است؟ و بر این اساس تصمیم بگیرید. باید به نتیجه برسید که اختلافات شما سرانجام حل خواهد شد، اما اگر مسائل خود را به والدین بگویید نه تنها مسئله‌ای حل نخواهد شد بلکه احتمالاً یک تصمیم نادرست را در ذهن آن‌ها جاگذاشته‌اید.

حریم خصوصیتان را حفظ کنید

6.حواستان به صحبت‌ های خودتان باشد

 

بسیاری از مردم تمایل دارند زمانی که موضوعی برای بحث ندارند به طور خودکار به موضوعات افراد دیگر بپردازند، حتی ممکن است در این فرایند برنامه‌های آینده خود را برای بحث مطرح کنند و شخص مقابل احساس کند که شما به دنبال مشورت از او هستید و به همین دلیل فرد به موضوع وارد می‌شود.

 

7.تفاوت نصیحت و دخالت را درک کنید

خیلی خوب است که تفاوت بین پند و نصیحت را با دخالت دیگران بهتر درک کنیم. زمانی که روابط احترام‌آمیز بین زوجین و خانواده‌هایشان محافظت می‌شود و مرزهای آن رعایت می‌شود، می‌توان از دخالت دیگران در رابطه جلوگیری کرد. زوجین در صورت رعایت مرزها و احترام، صحبت‌ها و تلاش‌های خانواده را به عنوان پند و نصیحت می‌بینند نه دخالت. زمانی که زوجین در سال‌های ابتدایی زندگی مشترک قصد دارند به والدین همسرشان نزدیک شوند و در هر کاری از مشورت آن ها استفاده می کنند و میزان معاشرتشان بیش از حد متعادل می شود، ممکن است به تدریج خود زوجین این امکان را فراهم کنند که رابطه از حالت احترام خارج شود زیرا صمیمیت زیاد می‌تواند منجر به درگیری و تنش در رابطه شود.

 

8.اعتماد به نفس و  خودباوری خود را بالا ببرید.

یکی از مسائلی که باعث می‌شود زوجین مسائل خصوصی خود را به والدینشان انتقال دهند، ضعف در اعتماد به نفس و وابستگی زیاد به پدر و مادرشان است. زمانی که فکر می‌کنند نمی‌توانند بدون مشورت و راهنمایی از والدین تصمیمات مفیدی بگیرند به والدینشان مراجعه می‌کنند. این موضوع می‌تواند موجب دخالت والدین در مسائل زندگی زوجین شود. بنابراین تلاش کنید همسرتان را تشویق کنید که برای حل مشکلات با مشورت شما یا مستقل تصمیم‌گیری کند. علاوه بر این سعی کنید عزت نفس همسرتان را تقویت کنید، نظرات و عقایدش را ارزشمند بشمارید و انتخاب‌های مستقل او را تشویق کنید.

 

از طرف دیگر، اگر همسر شما به والدینش وابسته است، احتمالاً آن‌ها را به عنوان یاری دهنده برای حل مشکلات و اختلافات زناشویی خود می‌شناسد. اگر همسر شما به والدینش گزارش امور زندگی، مشکلات، قهر و آشتی‌ها و … را می‌رساند بهتر است او را از عواقب این رفتار آگاه کنید و از ادامه آن جلوگیری کنید تا زمینه دخالت دیگران در زندگی خود را فراهم نکنید.

 

تماس با زندگی شیرین

دخالت در زندگی زن و شوهر

علت های فردی دخالت والدین

گاهی اوقات، افراد پیش از رسیدن به استقلال عاطفی و مالی و دیگر جوانب زندگی به ازدواج می‌پردازند و با انتقال مسائل، مشکلات و اسرار زندگی به دیگران، پیامدهایی ناخوشایند در زندگی مشترک به وجود می‌آورند. به همین دلیل مناسب است فرد تا زمانی که به استقلال عاطفی از پدر و مادر برای ازدواج نرسیده است صبر کند.

یکی دیگر از عوامل این مشکلات وابستگی متقابل بین مادر و فرزند است، به گونه‌ای که مادر به شدت به دختر خود وابسته است و قادر نیست جدایی عاطفی از او را بپذیرد و او را رها کند. بنابراین همیشه برای فرزند خود نگران است و با ارتباط و کنجکاوی بیش از حد سعی می‌کند وابستگی خود را حفظ کند.

مقالات پیشنهادی :

12 راه برای جدا کردن شوهر تنبل از رخت خواب!

با سیاست از خانواده شوهرت گله کن!

7 مورد که در رابطه نباید آن را شوخی بگیرید!

با شوهر بی مسئولیت چطوری برخورد کنم؟

کتاب‌های پرفروش در حوزه موفقیت زناشویی/معرفی بهترین کتاب ها!

بهترین ویژگی های والدین خوب / با ارائه راهکار هایی توسط روانشناس!

0 تا 100 سوالات مهم در خواستگاری[روانشناسی+مذهبی+اقتصادی و…]

با شوهر چشم چران چطور رفتار کنم؟

با مرد کوچکتر از خود ازدواج کنیم؟

تکنیک هایی هنگام عصبانیت شوهر

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *