بیش فعالی جنسی(اعتیاد به رابطه جنسی)_علل+علائم+درمان!


 بیش فعالی جنسی یک نوع اختلال است که در آن افراد بیشتر از حالت عادی، درگیر رابطه جنسی و یا فکر کردن در مورد تمایلات جنسی و فانتزی ها می شوند. برای آگاهی بیشتر با ما همراه باشید.

بیش فعالی جنسی چیست؟

افرادی که دارای اختلال بیش فعالی جنسی هستند ممکن است درگیر کارهایی همچون دیدن پورن، رابطه‌ی جنسی در ازای پول ،خودارضایی و نیز داشتن شرکای جنسی متعدد باشند. در نتیجه، این افراد شاید در حوزه‌هایی از زندگی مثل کار و روابط، دچار پریشانی شوند.

وجود اختلالی به اسم اعتیاد به رابطه جنسی، بسیار موضوع بحث برانگیزی است. با این حال در یک تصمیم ، اختلال رفتار جنسی به طبقه‌بندی بیماری‌های سازمان جهانی بهداشت افزوده شد!

بعضی از محققان این تمایل را به عنوان مشکلاتی در تنظیم رفتار در نظر گرفته، در حالی‌ که برخی دیگر از کارشناسان بر این عقیده اند که این رفتارها از تمایل جنسی زیاد است و یا در مشکل کنترل هوس‌ها ریشه دارد.

بعضی دیگر از کارشناسان بر این عقیده اند که علت واقعی این رفتار شامل حالات عاطفی مانند اضطراب، مشکلات روابط و یا افسردگی است. برای بعضی از افراد اصول اخلاقی و یا خجالت هم ممکن است جزوی از دلایل باشد.

تماس با زندگی شیرین

علائم بیش فعالی جنسی

اشاره به این نکته مهم است که رفتار جنسی، بخشی عادی و سالم از زندگی است و بسیاری از افراد از داشتن شرکای جنسی متعدد یا تجربیات جنسی متنوع لذت می‌برند. بیش فعالی جنسی هنگامی مشکل‌ساز می گردد که موجی پریشانی شدید در فرد شده و یا او را در خطر آسیب‌ رساندن به دیگران و یا خود قرار دهد.

تشخیص بیش فعالی جنسی

معمولا معیارهای زیر را برای تشخیص بیش فعالی جنسی به کار می برند:

 

  1. داشتن رفتارها، تمایلات و فانتزی‌های جنسی مکرر و شدید
  2. رفتارها همواره با فعالیت‌ها و تعهدات فرد تداخل می‌کنند
  3. رفتارها در پاسخ به حالات خلقی دیسفوریک (اضطراب، افسردگی، بی‌حوصلگی، تحریک‌پذیری) یا وقایع اضطراب‌زای زندگی رخ می‌دهند
  4. تلاش‌های مداوم ولی ناموفق برای کنترل یا کاهش رفتارها، تمایلات و فانتزی‌های جنسی
  5. انجام رفتارهای جنسی بدون در نظر گرفتن احتمال آسیب فیزیکی یا عاطفی به خود یا دیگران
  6. تعداد و شدت رفتارها، تمایلات و فانتزی‌ها باعث اضطراب یا اختلال قابل توجه در زندگی فرد می‌شود

 

همان‌طور که در بخش بالا اشاره شد، بیش فعالی جنسی امکان دارد که با افسردگی و یا اضطراب در ارتباط بوده و بعضی افراد ممکن است از عواطف سخت مانند ناراحتی و یا شرمندگی دوری کنند و برای تسکین موقت درد های خود به رفتارهای جنسی روی بیاورند.

تماس با زندگی شیرین

علل بیش فعالی جنسی

علت های رفتار بیش فعالی جنسی هنوز به خوبی درک نشده و بعضی از نوجوانان و یا کودکان ممکن است در نتیجه‌ تجربیات تروما، عوامل بیماری روانی و یا اضطراب زا، درگیر رفتارهای جنسی و یا نامناسب گردند. اگرچه هیچ معنای استانداردی برای اختلال بیش‌فعالی جنسی در کودکان موجود نیست و گفته می‌شود کودکانی که مورد سواستفاده‌ی جنسی قرار می گیرند در آن ها امکان دارد که رفتارهای جنسی افزایش پیدا کرده و رفتارهای پرخطر جنسی که وابسته به فاکتورهای جمعیتی و یا اجتماعی است مثل سوء عملکرد خانواده ها و فشارهای اجتماعی است افزایش یابد!

درمان بیش فعالی جنسی

اگر شخصی درگیر رفتارهایی شود که موجب ناراحتی و یا اضطراب وی گردد، مشاوره‌ تخصصی برای او امری واجب و ضروری تلقی می شود.

 

پروسه درمان ممکن است حاوی موارد زیر باشد:

 

  • بازسازی روابط
  • شناسایی شدن تمام محرک‌های افکار جنسی و یا رفتارهای جنسی جبری
  • مدیریت بر اضطراب
  • یافتن رفتارهای جایگزین که به مقدار کمتر مخرب باشند
  • کنترل و مدیریت اضطراب

 

سخن آخر

در این مقاله درباره بیش فعالی جنسی صحبت کردیم. پس متوجه شدید که از نظر عده‌ای اختلال و از نظر برخی افراد دیگر، یک رفتار تشدید یافته محسوب می شود. در همین راستا برای حل اختلال بیش فعالی جنسی و یا آگاهی یافتن بیشتر از این اختلال، می‌توانید به پزشک فوق تخصص اعصاب و روان مجرب مراجعه فرمایید.

مقالات پیشنهادی :

کلمات و جملات تحریک کننده در رابطه جنسی

7 مورد که در رابطه نباید آن را شوخی بگیرید!

بیش فعالی جنسی در زنان و آقایان[علائم+دلایل+درمان]

کاهش میل جنسی در مردان(علل+درمان)

فواید رابطه جنسی برای مردان و زنان!

سن اوج لذت جنسی در زنان و مردان

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *