اهمیت قضاوت نکردن روانشناس در جلسات مشاوره!


قضاوت نکردن روانشناس در طی جلسات مشاوره بسیار حائز اهمیت است زیرا طبیعت انسان باعث می شود ما تعصب داشته باشیم. در واقع، ما تقریباً همیشه در مورد افرادی که به خوبی نمی شناسیم و خیلی کم با آنها تعامل داشته ایم پیش داوری می کنیم. با این حال، یک قضاوت ارزشی لزوما چیز بدی نیست، زیرا این عمل به ما کمک می‌کند تا آنچه را که ما را احاطه کرده است بهتر درک کنیم. جزئیات این است که ایده های از پیش ساخته، قضاوت های سریع و سندرم کمال مانع قضاوت متعادل و خنثی ما می شوند.

 

علاوه بر این، ما حتی برای محافظت از خود در برابر خطرات یا به دلیل ترس از دیگران قضاوت می کنیم. بنابراین، در این مقاله به شما خواهیم گفت که چگونه دیگران را قضاوت نکنید. به این ترتیب علل قضاوت را تجزیه و تحلیل خواهید کرد و خواهید دید که چگونه می توانید این عادت بد را تغییر دهید تا از آسیب رساندن افکار یا کلمات انتقادی به دیگران جلوگیری کنید.

تماس با زندگی شیرین

آگاه بودن

اولین قدم برای قضاوت نکردن دیگران این است که از اعمال، عقاید و احساسات خود آگاه باشید. فقط این نیست که همیشه هوشیار باشید. بهتر است یاد بگیریم دنیای اطرافمان را تفسیر کنیم تا بر اساس انگیزه ها عمل نکنیم و سپس پشیمان نشویم.

 

آگاهی کامل نیازمند نظم و استقامت برای پرورش عادتی است که در طرحواره‌های ذهنی ما جا افتاده است. از این نظر می توانید با گام های کوچک شروع کنید. به عنوان مثال، سعی کنید قبل از صحبت کردن یا گفتن چیزی متوقف شوید تا بتوانید با جزئیات تجزیه و تحلیل کنید که آیا آنچه می گویید مثبت است یا به نفع کسی است.

 

همچنین به اعمال روزانه خود فکر کنید تا یاد بگیرید نگرش ها و ایده های مضر نسبت به دیگران را کنار بگذارید. به یاد داشته باشید که آنچه را که می گویید دیگر نمی توانید حذف کنید. به عبارت دیگر، افکار خود را دوباره فرموله کنید تا افکار قدرتمند را جایگزین افکار منفی کنید یا در هر صورت از انتظارات دوری کنید و فقط در لحظه زندگی کنید.

 

چگونه دیگران را قضاوت نکنیم ؟

 

1.قبل از دیگران به خودت نگاه کن

“ابتدا در آینه نگاه کنید، قبل از قضاوت دیگران.” این عبارت صدها بار تکرار شده است، اما تعداد کمی از مردم واقعا آن را اجرا می کنند. در واقع، معمول است که ما تقریباً هرگز،  برای ارزیابی عیوب خود و تلاش برای بهبود نگرش‌های خاص متوقف نمی‌شویم.

 

در عوض انرژی زیادی برای انتقاد و دیدن عیوب اطرافیانمان مصرف می کنیم. بنابراین، خوب است که یک تمرین ذهنی بسیار ساده را شروع کنید، که در آن روی چیزهای مثبت افراد تمرکز کنید، نه روی چیزهایی که پیش داوری ها یا انتظارات نادرست شما فقط به شما اجازه می دهد ببینید.

 

2.مسخ شخصیت کردن را بیاموزید

چیزی که برای قضاوت نکردن یا دست کشیدن از انجام آن بسیار مفید است، باور کنید یا نه، این است که وقتی کسی با ما بد رفتار می کند یا با ایده های ما موافق نیست، آن را شخصی نمی گیریم. در واقع، ممکن است آن شخص دوران بدی را سپری کند و شما حتی متوجه نشده باشید.

 

بنابراین، شما باید درک کنید که هر کس مبارزات درونی خود را دارد و این بدان معنا نیست که مردم علیه شما هستند. یاد بگیرید که واکنش های دیگران را از هم جدا کنید. بنابراین کم کم از قضاوت درباره رفتارهای اطرافیان خود دست می کشید.

 

3.ذهن آگاهی را انجام دهید

یکی از بهترین تکنیک ها برای یادگیری قضاوت نکردن دیگران، تمرین ذهن آگاهی است. این فلسفه مبتنی بر بودیسم، و به عنوان ذهن آگاهی ترجمه می شود، دارای چندین اصل اساسی است که به پرورش آرامش و اجتناب از تعصب کمک زیادی می کند. این اصول به شرح زیر است:

 

  • روی زمان حال تمرکز کنید.
  • یاد بگیرید که قضاوت نکنید.
  • شکیبایی را تشویق کنید.
  • مشاهده و آزمایش کنید.
  • رها کن و اعتماد کن!

 

تمرینات و تکنیک های تمدد اعصاب زیادی بر اساس ذهن آگاهی وجود دارد که می تواند به شما کمک کند دیگران را قضاوت نکنید. شما همچنین می توانید به مطالب سمعی و بصری یا یک متخصص برای راهنمایی شما در این تمرین باشکوه اعتماد کنید.

 

چگونه دیگران را قضاوت نکنیم؟

 

1.خودتان را همانگونه که هستید بپذیرید

راهبرد دیگر برای قضاوت نکردن دیگران این است که خودمان را همانطور که هستیم بپذیریم و درک کنیم. وقتی بتوانیم ویژگی ها و توانایی های واقعی خود را قدر بدانیم، شروع به آگاهی از فضایل خود خواهیم کرد. به این ترتیب عزت نفس و قدردانی تشویق می شود.

 

علاوه بر این، زمانی که ما با خودمان درک بیشتری داشته باشیم، یک رابطه متقابل ایجاد می شود که به ما کمک می کند با دیگران همدلی بیشتری داشته باشیم. به عبارت دیگر، تا زمانی که خوشحال هستید، نیازی به آسیب رساندن به کسی ندارید.

 

2.همه چیز آنطور که به نظر می رسد نیست

یکی از معروف ترین و قدیمی ترین گفته ها این است که “ظاهر می تواند فریبنده باشد”. در واقع، این یک حقیقت بزرگ است، زیرا وقتی ما فقط از روی ظاهر، اعم از خوب و بد قضاوت می‌کنیم، دچار اشتباه بزرگی می‌شویم .

 

قضاوت نکردن دیگران به چه معناست؟ این به معنای صرف زمان برای ارزیابی کل زمینه، بدون پیش داوری یا مواضع پیشرفته در مورد وضعیت است. بگذارید همه چیز جریان داشته باشد تا واقعاً واقعیت چیزها را ببینید.

 

3.همه مردم متفاوت هستند

چگونه مردم را قضاوت نکنیم؟ اگر چیزی برای فهمیدن وجود داشته باشد، این است که اگر چیزی برای افراد مشخص می شود، این است که هر فردی ایده ها، باورها و افکار خود را دارد که از طرح ارزش هایی که در طول زندگی خود به دست آورده اند بیرون می آیند. باید به آن احترام گذاشت!

 

مهم این است که دنیا را تنها از یک منظر نبینیم. به یاد داشته باشید که آنچه دیگران انجام می دهند یا می گویند به شما ربطی ندارد، بلکه به نحوه زندگی آنها مربوط می شود.

 همه مردم متفاوت هستند

 

1.همه ما یک ویژگی خوب داریم

یکی از بهترین راه‌ها برای پرورش توانایی قضاوت نکردن دیگران، تمرکز بر ویژگی‌های مثبت افراد است. یعنی سعی کنید خصوصیات خوب دیگران را پیدا کنید، می بینید که هرکسی چیزی ارزشمند دارد. همچنین، همه همیشه برای صدمه زدن به شما نیستند. بنابراین، به جای اینکه مدام از خود دفاع کنید، ارزش گذاری را شروع کنید.

 

2.گوش دادن فعال را اعمال کنید

وقتی افراد بسیار انتقاد پذیر هستند، معمولاً به نقطه نظرات دیگران توجه نمی کنند. این یک ویژگی بسیار رایج در کسانی است که عاشق قضاوت کردن یا نتیجه گیری عجولانه هستند، بدون اینکه با دقت به صحبت های طرف مقابل گوش کنند.

 

برای جلوگیری از این امر، باید گوش دادن فعال را تمرین کنید. یعنی نه تنها سخنان آنها را می شنوید، بلکه سعی می کنید بدون قضاوت عجولانه “خود را جای آنها بگذارید”. برای آن، می توانید این توصیه های ساده را اعمال کنید:

 

  • صحبت شخصی را که با شما صحبت می کند قطع نکنید و کاملاً به پیام او گوش دهید.
  • اگر سؤالی دارید، آنها را برای پایان صحبت های او بگذارید.
  • به زبان بدن او دقت کنید تا ببینید آیا او غمگین است یا احساس دیگری را ابراز می کند.
  • همچنین، مهم است که خود را با آن شخص مقایسه نکنید، زیرا شاید او در حال گذراندن دوران بدی است و فقط به کسی نیاز دارد که به او گوش دهد، این ارزش واقعی قضاوت نکردن و داشتن درک است.

 

3.روی نکات مثبت تمرکز کنید نه روی تفاوت ها

یکی از راه‌های اصلی برای قضاوت نکردن دیگران این است که بدانیم علیرغم متفاوت بودن، همه افراد دارای ویژگی‌های مشترک هستند. همه ما در مقطعی نقاط ضعف، ترس یا حتی احساس شکست داشته ایم و این بدان معنا نیست که ما به عنوان یک انسان ارزش کمتری داریم.

 

بنابراین، سعی کنید نگرش هایی را که باعث ناراحتی شما می شود قضاوت نکنید. در عوض، در موقعیت هایی که در موقعیت های مشابه گذرانده اید فکر کنید و به احساسی که در شما ایجاد کرده اند فکر کنید.

 روی چیزهای مثبت تمرکز کنید نه روی تفاوت ها

 

1.واقعیت را بپذیرید

اگر می خواهید یاد بگیرید که دیگران را قضاوت نکنید، پذیرش یکی از گام های اساسی برای غلبه بر نگرش های انتقادی و پیش داوری است. به عبارت دیگر، باید به هر فردی اجازه دهید همانگونه باشد که واقعاً هست تا او را با عیب ها و موفقیت هایش بپذیرید.

 

همچنین، تشخیص دهید که نمی توانید همیشه کنترل داشته باشید. همچنین حق ندارید دیگران را تغییر دهید، فقط به این دلیل که آنها با شیوه زندگی شما سازگار شوند. البته اگر در دستان زندگی شما باشد، می توانید آن شخص را راهنمایی کنید که بردبارتر و فهمیده تر نیز باشد. به این ترتیب یک همزیستی سالم و یک رابطه متقابل قوی تشویق می شود.

 

2.ذهنت را باز کن

افرادی که پذیرای تجربیات زندگی هستند، آهنربایی برای جذب افراد جالب اطراف خود هستند. بنابراین، بیاموزید که ذهن خود را به روی ایده ها و دیدگاه های جدید باز کنید، همیشه سعی کنید موقعیت دیگران را بپذیرید و مهمتر از همه، به شیوه زندگی آنها احترام بگذارید.

 

در پایان

توجه داشته باشید که هیچ کس کامل نیست و هر فرد منبعی برای یادگیری چیزهای جدید است. از فرصت استفاده کنید. در نهایت، به یاد داشته باشید که با قضاوت دیگران، آنها را تعریف نمی کنید، بلکه فقط خودتان را تعریف می کنید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *