ویژگی های داشتن یک شخصیت سالم چیست؟


با سلام خدمت شما همراهان همیشگی سایت دکتر شیرین ولی زاده بسیار خوشحال و خرسندیم که می توانیم با یک مقاله تخصصی دیگر در خدمت شما عزیزان باشیم، امروز قصد داریم تا در مورد صفات شخصیتی افراد مختللف با شما عزیزان گفتگو کنیم ، تا پایان با ما همراه باشید.

شخصیت و صفات رفتاری بسته به المان های متفاوتی می باشد و برای هر فرد کاملا فرق دارد اما یکسری تشابهات و یا به اصطلاح الزامتی میان این تفاوت ها وجود دارد که در ادامه به آن ها می پردازیم.

رفتار افراد در صورتی ، عادی بشمار می‌آید که مرحله رشد و همچنین روان جنسی انسان ها با موفقیت سپری شده باشد .

شخصیت هر فردی با دیگری کاملا متفاوت است ، زیرا شخصیت هر فرد یعنی بینش آن فرد ، نظام باور ها و اعتقادات فرد ، ویژگی ها ،صفات و رفتاری که در هر شخصی پایدار بوده و به او آموخته شده است.علت این که به شما می‌گوییم برخی از رفتار ها آموخته شده‌ است ، در واقع این است که هر فردی در طول زندگی خود برخی از مسائل را یاد گرفته و می‌آموزد ، بنابر این برخی از مسائل کاملاً  ارثی می‌باشد و برخی آموختنی. ویژگی روانی هر فردی در حقیقت شادی آن فرد است و موضوع غمگین بودن ، موقتی است و اگر شما فردی بسیار آرامی هستید و از امنیت و ثبات برخوردارید ولی اگر در شرایط ویژه ، خشمگین و عصبانی می‌شوید کاملا طبیعی است.

شخصیت مجموعه صفات و ویژگی‌های نسبتاً پایداری است که به افراد آموخته شده و رفتاری که برمبنای صفات و ویژگی‌ها از افراد سر می‌زند.

باور ها ، اعتقادات و رفتار های هر فردی شخصیت وی را می‌سازد و خلق‌ و خو با شخصیت فرد کاملاً در تضاد است زیرا معمولاً خلق و خو کاملاً ارثی میباشد.و همان‌ طور که می‌دانید شخصیت هر انسانی از بدو تولد شکل می‌گیرد و اگر انسان در تعاملات خود بتواند به تکامل و تعادل برسد ، در این‌ گونه مواقع می‌توانیم بگوییم که فرد دارای شخصیت سالمی می‌باشد ، اما اگر فردی نتواند با تعارضات بیرونی و درونی خود روبرو شود و دچار چالش‌های بسیار زیادی شود در واقع دارای شخصیت ناسالمی خواهد بود و علاوه‌ بر خود برای دیگران نیز موجب به وجود آمدن احساس ناراحتی و رنجش خواهد شد .

افرادی دارای شخصیت سالم خواهند بود که برای کشف کردن حقیقت ، تلاش بسیار زیادی را از خود نشان می‌دهند و همچنین برای کسب علم اهمیت بسیار زیادی قائل بوده و فلسفه و آگاهی بسیار زیادی دارند و برای هنر ارزش بسیار زیادی قائل بوده و به مسائل زیبایی‌شناسی علاقه بسیار زیادی دارند و از خود توجه نشان می‌دهند .در واقع افرادی دارای شخصیت سالم هستند که از عقل خود در تمامی زمینه‌های زندگی استفاده می‌کنند.

معمولاً این‌گونه انسان‌ها برای تمامی افراد ارزش قائل می‌باشند و به برابری حقوق بین انسان‌ها اهمیت می‌دهند و برای حال خوب دیگر انسان‌ها تلاش می‌کنند.

معمولاً آدم‌های خوش‌مشرب دارای شخصیتی سالم هستند زیرا دارای بیان حالات و احساساتی کاملاً متعارف می‌باشند . بر خلاف این‌گونه افراد برخی از انسان‌ها وجود دارند که دارای شخصیتی بسیار خشک می‌باشند .پس داشتن حالت شوخ‌طبعی می‌تواند از نشانه‌های افرادی با شخصیت سالم باشد .

این‌ که فردی به این درجه از رشد برسد که احساس و اندیشه او از احساس و اندیشه پدر و مادر خود کاملاً جدا است مسئله بسیار مهمی است .

انسانی با شخصیت سالم سعی می‌کند که انسان‌های اطراف خود را با تمام خصوصیت‌ها و ویژگی‌های که دارند بپذیرد و سعی نداشته باشد تا اطرافیان خود را تغییر دهد ، متاسفانه خیلی وقت ها پیش میاید که افراد فکر میکنند تمامی اطرافیان باید شبیه او بیندیشند و یا رفتاری مشابه او داشته باشند که مستاق بارز شروع یک خودشیفتگی است که می تواند باعث به وجود آمدن اتفاقات تلخ و نا امید کننده باشد.

انسان با شخصیت سالم هدف‌های بسیار زیادی در آینده خود داره و از گذشته‌ ی زندگی خود تجربه گرفته و تمامی این تجارب را در زمان حال خود استفاده می‌کند ، در واقع آن ها در گذشته زندگی نمی کنند و یا تلخی های آن را با خود حمل نمی کنند اما از تمام آن اتفاقات  برای داشتن یک آینده ی زیبا استفاده ی درست می کنند.

معمولاً این‌گونه انسان‌ها وابستگی به عوامل بیرونی ندارند و به یک خود انگیختگی رسیده‌اند ، یعنی به این باور رسیده اند که برای موفقیت باید به خود اکتفا کنند و هر اتفاقی که باید بیفتد ابتدا از درون خود آن ها باید شروع شود.

این افراد سعی می‌کنند خود را با قوانین جامعه وفق بدهند و برای بهبود اوضاع زندگی خود بسیار تلاش می‌کنند ، آن ها می دانند که با تلاش و پیگیری می توانند به هدف خود برسند و از شکست خوردن در مسیر پیش رو هرگز هراسی ندارند.

بیاد داشته باشید که خانواده در شکل گیری شخصیت و صفات رفتاری بسیار نقش مهم و پر رنگی را ایفا می کنند.

مثلاً فرض کنید کودکی در یک خانواده رشد می کند که مدام والدین با یکدیگر جر و بحث می کنند و یا الفااظ رکیک بهم میزنند و به عبارت ساده تر آن خانه فاقد آرامش و محبت است، نتیجه چه خواهد شد؟

قطعاً کودک نیز بسیار عصبی و پرخاشگر می شود و شاید با کوچک ترین اتفاقی به دوستانش در مهد کودک و یا مدرسه ناسزا بگوید و با آن ها درگیر شود.

پس احتمال نا هنجاری های بزرگی نیز در آینده برای وی وجود دارد، می تواند حتی در زندگی زناشویی آن کودک در آینده تاثیر مستقیم بگذارد.

و حالا خانواده ای را تصور کنید که جو سالمی در آن حکم فرما می باشد، مسلماً آن کودک با آرامشی که از طریق خانواده در یافت می کند درارای صفات مهربان تر و آؤامش درونی بیشتری خواهد بود که او را از بسیاری از اتفاقات دور خواهد کرد.

شما می‌توانید برای شناخت بیشتر شخصیت خود به پانسیون مطالعاتی گیشا مراجعه کنید و در صورت لزوم می‌توانید از اطلاعاتی که در آن‌ جا گردآوری کرده‌ایم بهره‌مند شوید ‌.

امیدواریم توانسته باشیم مطالب مفیدی را در اختیارتان قرار بدهیم و امیدواریم شما در آرامش و سلامتی و شادی باشید و به دور از هر گونه ناراحتی و یا غمی در حال سپری کردن لحظات خود باشید.

سپاس که تا پایان با این مقاله همراه بوید.

مقالات پیشنهادی :

برنامه روزانه یک زن موفق از دید روانشناسان!

ارتباط با دکتر ولی زاده

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *