علائم افسردگی و راه های درمان آن!


با سلام خدمت شما عزیزان و همراهان همیشگی سایت دکتر شیرین ولی زاده بسیار خوشحال و خرسندیم که می توانیم با یک مقاله تخصصی دیگر در خدمت شما عزیزان باشیم، امروز قصد داریم تا در مئرد مسئله مهم افسردگی با شما عزیزان گفتگو کنیم تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

 

افسردگی در واقع یک نوع اختلال و مرض شایعی است که در تمام طول تاریخ و در افراد مختلف به چشم می‌خورد و موجب اذیت و آزار افراد زیادی گشته‌است . این بیماری دارای علائم و نشانه‌هایی است که در ادامه به شما توضیح خواهیم داد . پس افسردگی یک بیماری است که در جنبه‌های پراکنده و مختلف وجود انسانی نهفته شده‌است و در روابط بسیاری از انسان‌ها باعث وجود اختلالاتی شده‌است .

افسردگی کاملاً با غم و ناراحتی متفاوت می‌باشد و هر فرد غمگین و ناراحتی افسرده نمی‌باشد .شاید شدت غم و اندوه یکی از علائم افسردگی باشد اما هر فردی که ناراحت است افسرده نیست .

طبق صحبت‌هایی که در قسمت بالا داشتیم متوجه شدید که افسردگی دارای یک سری علامت‌ ها و نشانه‌ ها است .افسردگی در زمینه‌ های متفاوت زندگی خود را در زندگی افراد نشان می‌دهد .

معمولاً افرادی که دارای افسردگی هستند دست به خودکشی می‌زنند و بیشتر این‌ گونه افراد هیچ‌ گاه به روانشناس مراجعه نمی‌کنند تا مشکلات خود را از طریق بهترین روانشناس حل کنند و افرادی که به روانشناس خوب مراجعه می‌کنند هم معمولاً تا نیمه راه کار درمان خود را نصفه کاره رها می‌کنند و به تکمیل جلسات روانشناسی خود نمی‌پردازند ، پس با بیماری خود تا سال‌های سال دست به گریبان خواهند بود .

معمولاً افسردگی در دختران و زنان دو تا سه برابر مردان می‌باشد ، اما نکته بسیار خوب در این مسئله این است که معمولاً زنان به‌زودی متوجه افسردگی خود می‌شوند و این واقعیت را پذیرفته و برای معالجه خود به روان‌شناس مراجعه می‌کنند و معمولاً خانم‌ها تا پایان معالجه خود به نزد روان‌شناس رفته و جلسات خود را تکمیل می‌کنند .

شاید برای شما کمی عجیب باشد اما علائم افسردگی در برخی از کودکان در زمان شیرخوارگی نیز مشاهده شده‌است .

برخی از افراد دارای این تصور می‌باشند که افسردگی در نوع خفیف خود کاملاً گذرا و زودگذر است و با گذشت مدت زمان کوتاهی کاملاً خود به‌ خود درمان می‌شود اما در واقع از خود آسیب‌هایی به‌جای می‌گذارد که ممکن است در زمان آینده باعث به وقوع پیوستن مشکلاتی در افراد شود . به همین جهت باید به علائم و نشانه‌های افسردگی توجه بسیار زیادی داشته باشید .

افسردگی در هر سنی خود را به نوعی نشان می‌دهد پس افسردگی که کودکان و نوجوانان دارند شاید نشانه‌های متفاوتی از افسردگی داشته باشد که ممکن است در سنین بزرگسالی و پیری افراد تجربه کنند .

علائمی که در زیر به شما خواهیم گفت در واقع علائمی است که افراد افسرده بین بیست تا شصت سال آن را دارند و باید تمامی موارد گفته‌شده به مدت دو هفته در این‌گونه افراد وجود داشته باشد تا به آن‌ها بگوییم که دارای افسردگی می‌باشند .

اولین نشانه افسردگی نداشتن توان و قدرت برای انجام دادن کار ها میباشد ، به طوری که انجام ساده ترین کارها به صورت کاری مشکل در می آید و در بر آوردن احتیاج ها و نیاز های خود ، فرد افسرده دچار مشکل میشود.

مورد دوم کاهش میزان اشتها و نداشتن هیچ گونه میلی به خوردن غذا و لذت نبردن از غذا خوردن است به گونه ای که به درد ناشی از گرسنگی خود کاملا بی اهمیت است.کاهش اشتها علاوه بر درگیری هایی در بدن افراد به وجود می آورد موجب کاهش شدید وزن و کم کردن پنج درصد از وزن خود در ماه میشود و در طی دو تا چهار ماه اینگونه افراد وزن خود را چیزی در حدود ده تا پانزده کیلو از دست میدهند.

حدود ده درصد افراد هم هستند که در این گونه مواقع به پرخوری دچار میشوند که تعداد آنها بسیار کم میباشد.

معمولا کودکانی که به افسردگی دچار میشوند به کاهش وزن دچار میشوند و دچار کاهش اشتها میشوند.

مشکلات دیگری که افراد افسرده دارند ، مشکل در خوابیدن است ، به گونه ای که ساعت ها در رخت خواب هستند و به خواب نمی‌روند و در صورت خوابیدن نیز در بین خواب بیدار میشوند و به خواب نمی‌روند.

و دچار کمبود انرژی میشوند و این افراد دارای خواب سبکی هستند و کابوس های وحشتناکی می‌بینند و از خواب می‌پرند.پریدگی دست و پا در حین خواب نیز از جمله علائم افسردگی در افراد است.

غم و اندوه بسیار سنگین و شدید ، به گونه ای که اینگونه افراد را غم سنگینی فرا می گیرد.

عدم تمایل به درگیر شدن به فعالیت های مرسوم زندگی ، مانند رفتن به مدرسه ، رفتن به خرید و حمام کردن.

احساس بیچارگی و درماندگی و تبدیل شدن فرد به فردی نادان و ناتوان به گونه ای که شخص افسرده فکر میکند که توانایی انجام دادن کاری را ندارد و کوچک ترین پاسخ نه و منفی را به عنوان پاسخی قطعی میگیرد و توانایی حل مشکلات را ندارد.

یاس و نا امیدی و به وجود آمدن افسوس در فرد به طوری که شخص افسرده فکر میکند که همه جهان او تاریک شده است.

گرفتاری در فعالیت ذهنی حتی به گونه ای که قابلیت استدلال ذهنی خود را از دست میدهد و توان استنباط و مقایسه و ارزیابی را ندارد. پس فرد به مشکل در تفکر و اندیشه میشود.

سیستم فکری و ذهنی او به صورت منفی در آمده و در هر جریانی به جنبه منفی و بد قضیه نگاه میکند و به دنبال بدی ها در جهان میگردد و با فکر منفی خود موجب احساس و هیجانات منفی در خود می شود.

از دست دادن توجه و تمرکز خود و انرژی روانی خود را صرف مسائلی میکند که کاملا بی اهمیت هستند.

مشکل در جهت یادگیری و آموزش و حفظیات او دچار اشکالاتی میشود و حافظه کوتاه مدت اینگونه افراد بهم میریزد.

تمامی مواردی که گفته شد از نشانه‌های افسردگی است و درصورتی‌که این‌گونه علائم را در خود و یا در دیگران مشاهده کردید سعی کنید به روان‌شناس مراجعه کنید .

امیدواریم که حال دلتان همیشه شاد باشد و در سلامتی و خوشی اقات خود را سپری کنید.

سپاس که تا پایان این مقاله با ما همراه بودید.

 

ارتباط با دکتر ولی زاده

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *