استرس ناشی از کنکور


با سلام خدمت شما عزیزان و همراهان همیشگی سایت دکتر شیرین ولی زاده بسیار خوشحال و خرسندیم که می تواینم بایک مقاله تخصصی دیگر در خدمت شما عزیزان باشیم، امروز قصد داریم تا درمورد مسئله مهم استرس ناشی از کنکور با شما عزیزان گفتگو کنیم تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

برخی از داوطلبان کنکور با نزدیک شدن به زمان کنکور خود دچار استرس می‌شوند و این احساس به آن‌ها دست می‌دهد که ممکن است استرس در سر جلسه کنکور هم به آن‌ها وارد شود . برای اینکه استرس به سراغ این افراد نیاید ، باید برخی از عوامل شناسایی شود و ریشه و منشأ استرس هر فرد کشف شود ، زیرا هر فردی در هر شرایطی از خود واکنش‌های متفاوتی را نشان می‌دهد . مثلاً ممکن است شخصی در هنگام مواجه شدن با یک حیوان از خود واکنشی را نشان دهد که فرد دیگر از خود اصلا نشان نمی‌دهد . پس هر فردی بر طبق باور ، تفکرات و اعتقادی که دارد در هر مسئله عکس‌ العمل گوناگونی را از خود نشان می‌دهد .

بر طبق مطالبی که در متون بالا به آن اشاره کردیم ، احتمالاً متوجه شدید که میزان استرس هر فردی در واقع به باورهای ذهنی او برمی‌گردد و در واقع باید دید که در ذهن خود از هر مسأله ای چه غولی را می‌سازد و علت استرس او در واقع چیست و به چه علت در ذهن خود از کنکور یک فاجعه ساخته‌ است که شما می‌توانید به راحتی با مروری بر زندگی خود و افکار خود دلیل تمام این استرس‌ها را پیدا کنید .

روش مطالعه ناکارا یکی دیگر از علت‌های استرس داوطلبان کنکور است که برای هر فردی ممکن است اتفاق بیفتد .

برخی از والدین نیز هستند که به علت توقعات بی‌ جا و بسیاری که از فرزندان خود دارند و با فشاری که در هنگام نزدیک شدن به کنکور فرزندان به آن‌ها وارد می‌کنند ، موجب استرس فرزندان خود می‌شوند . پس پدر ها و مادرها باید سعی کنند که در زمان کنکور به فرزندان خود فشار روانی وارد نکنند.

هر فردی برای این که دچار ذهن آشفته‌ای نشود بهتر است که برای زمان خود مدیریت داشته باشد و در روز برای خود هدف‌گذاری ها و اولویت‌ بندی هایی را انجام دهد تا در طول روز ، ماه و هفته به راحتی بتواند فعالیت‌هایی که برای کنکور نیاز است را انجام بدهد و در یک محدوده زمانی بتواند تمامی کارهای خود را به انجام برساند .فردی که کنکور دارد باید برخی از روزهای هفته خود را برای جبران عقب‌ ماندگی های خود خالی بگذارد تا اگر به برخی از اتفاقات غیر منتظره همچون بیماری و پیش آمدن کاری به‌طور ناگهانی مواجه شد از برنامه خود عقب نیفتد .

هر فردی برای آرامش ذهن خود و کم کردن استرس می‌تواند برخی از راهکارها را انجام دهد تا از استرس خود کم کند .

تنفس شکمی یکی از این راهکار هست که شما می‌توانید عمل دم را انجام دهید ، چند ثانیه نفس خود را حبس کرده و سپس عمل بازدم را انجام دهید و حجم هوایی که داخل شکم خود شده‌ است را تخلیه کنید .

ریلکسیشن یکی دیگر از کارهایی است که شما می‌توانید در هنگامی‌که به استرس دچار شدید با این عمل خود را آرام کنید .عمل ریلکسیشن به این صورت انجام می‌شود که می‌توانید کمر ، ران ، انگشتان پا ، گردن ، شکم و صورت خود را منقبض کرده و پس از ده ثانیه عضلات خود را رها کنید . شما می‌توانید در طی این مدت به‌آرامی نفس بکشید ‌. سعی کنید عمل تنفس را از داخل بینی انجام داده و نفس خود را در سینه حبس کرده و در هنگام خارج کردن نفس سعی کنید آن را از لب‌ هایتان خارج کنید .

ورزش کردن یکدیگر از اعمالی است که شما می‌توانید در هنگام مواجهه با استرس انجام می‌دهید . در واقع ورزش موجب افزایش جریان خون و همچنین افزایش روحیه در افراد می‌شود . ورزش‌هایی همچون دوچرخه‌سواری ، شنا و پیاده‌ روی می‌تواند جزو بهترین ورزش‌ها برای کاهش استرس به شمار برود .

شما می‌توانید با مصرف برخی از خوراکی‌ها همانند گوشت قرمز ، موز ، حبوبات ، ماهی ، آجیل ، محصولات لبنی و سبزیجاتی که دارای برگ سبز می‌باشند احساس نشاط و انرژی را در درون خود زنده کنید و با مصرف برخی از مواد غذایی که حاوی ویتامین سی می‌باشند استرس خود را بکاهید .مواد غذایی همچون گوجه‌فرنگی ، مرکبات و کلم بروکلی حاوی ویتامین سی هستند و برای جذب منیزیم شما می‌توانید از برخی از آجیل‌ها ، مغزها ‌و غلات سبوس‌دار استفاده کنید .

بهترین راهکار این است که قبل از کنکور هدف خودتان را تعیین کرده و با توجه به زمانی که دارید و رشته‌ای که در آن قصد ادامه تحصیل را دارید به مطالعه و زمان‌بندی بپردازید تا بتوانید تمامی کارهای خود را سروقت انجام دهید .

تا هنگامی‌که خواب کافی و باکیفیتی نداشته باشید هیچ‌گاه نمی‌توانید بر استرس خود غلبه کنید و حافظه و یادگیری خودتان را بهبود ببخشید . پس سعی کنید با داشتن خوابی کافی و داشتن تغذیه‌ای مناسب و شام سبک به بهترین نتیجه برسید . در تلاش باشید که در طی این مدت از فیلم‌های کمدی غافل نشوید و اگر استرس شما بیش‌ از اندازه است ، با مراجعه به دکتر گیاهی از دمنوش های آرامش بخش استفاده کنید .

علاوه‌بر راهکارهای گفته‌شده سعی کنید نگرش خود را مثبت تر کنید و همچنین می‌توانید به کلاس ورزشی همچون یوگا رفته و ذهن خود را آرام کنید و با ورزش کردن به کنترل استرس خود بپردازید .

پس سعی کنید در طی این مدت به‌اندازه کافی تفریح ، سرگرمی و شادی داشته باشید و به‌ اندازه کافی در طول این مدت استراحت کنید تا در زمان کنکور بازدهی بهتری داشته باشید. به این نکته توجه فرمایید که روحیه شما می‌تواند تاثیر بسیار زیادی در نتایج کنکور شما داشته باشد .

طبق تحقیقات ما در پانسیون گیشا بسیار ی از داوطلبین کنکور که در طول سال مقدار قابل تووجهی درس خوانده و تست های آزمایشی موفقی را هم زده بودند به علت بالا بودن سطح استرسشان نتوانستند به مقصود خود دست یابند.

امیدواریم شما عزیزان با کنترل استرس خود بهترین عملکرد را در این آزمون مهم داشته باشید و به نتیجه ی دلخواه خود برسید اما اگر این اتفاق هم نیفتاد مشکلی نسیت و دنیا به آخر نرسیده !!! شما می توانید سال بعد با تلاش بیشتر به هدف خود برسید.

سپاس که تا پایان این مقاله با همراه بودید.

ارتباط با دکتر ولی زاده

مقالات پیشنهادی :

تاثیر استرس بر بدن[ علائم+عوارض+راهکارها]

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *