درمان فوبیا – آیا فوبیا قابل درمان است؟


فوبیا که نام دیگر آن هراس است نوعی واکنش ترس شدید غیرمنطقی و بیمارگونه می‌باشد. فردی که دچار فوبیا است در هنگام روبرو شدن با منبع ترس خود، احساس ترس بیش از حدی را دارد. تمام این احساس ممکن است در هنگام رویارویی با برخی جانوران، مکان‌ها، اشیا و یا موقعیت‌ها باشد. بسیاری از افراد از این اختلال در زندگی خود رنج می‌برند و دچار مشکلات زیادی شده اند.پس خوب است بدانید که شما تنها فردی نیستید که از این اختلال رنج می‌برید .

بهتر است در هنگام پی بردن به هر یک از فوبیا های گفته شده در متن زیر به روانشناس خوب برای درمان فوبیا مراجعه کنید.

تماس با زندگی شیرین

علت فوبیا

علت به وجود آمدن فوبیا می‌تواند محیطی و یا ژنتیکی باشد. معمولاً کودکانی که یکی از افراد نزدیک به آن ها دچار اختلال اضطراب فراگیر  هستند، به فوبیا دچار میشوند. برخی دیگر از عوامل مانند قرار گرفتن در ارتفاع زیاد، غرق شدگی ،گزش توسط حشرات و یا برخی از حیوانات نیز همگی می‌توانند از عوامل بروز فوبیا باشند.

علاوه بر موارد گفته شده، برخی از افراد ضربه مغزی شدید را تجربه کرده اند و یا به مصرف مشروبات الکلی و مواد مخدر روی آوردند که در آنها فوبیا و یا هراس دیده می‌شود .

فوبیاهایی که در بین عموم بسیار رایج هستند عبارتند از:

 هراس از مکان‌های باز (آگورافوبیا)

در این نوع فوبیا ترس از مکان‌ها و موقعیت‌ها است. افرادی که به این نوع فوبیا دچار هستند از رفتن به مکان‌های عمومی و شلوغ فرار می‌کنند و ترجیح می‌دهند که در خانه بمانند. اشخاصی که دچار این اختلال شده‌اند اگر در مکان شلوغ و یا عمومی قرار بگیرند دچار حمله هراس(پانیک اتک) میشوند. این حمله علائمی مانند سکته قلبی دارد که در آن فرد دچار تنگی نفس، تپش قلب شدید، لرزش بدن، سیاهی رفتن چشم و یا از دست دادن هوشیاری می‌شود. افرادی که با چنین فوبیایی روبرو می‌شوند گمان می‌کنند که دچار ایست قلبی و یا سکته شده اند و نیازمند خدمات اورژانسی هستند.

فوبیای اجتماعی و یا اختلال اضطراب اجتماعی 

این نوع اختلال نوعی نگرانی وترس در رابطه با موقعیت‌های اجتماعی می‌باشد و در این گونه موارد ممکن است فرد با انزوای شدید روبرو شود. در مواردی دیده شده است که این اختلال آنقدر شدید است که فرد حتی برای انجام کارهای ساده مانند تماس‌های تلفنی و یا خرید کردن دچار وحشت شدید می‌شود. معمولاً افرادی که دچار این نوع فوبیا می‌شوند در مکان‌های عمومی رفت و آمد نمی‌کنند .

ترس از سخنرانی عمومی

این نوع فوبیا از رایج‌ترین فوبیاهای ویژه است که در آن فرد احساس وحشت بسیار شدیدی  در هنگام رویارویی با افراد مختلف و صحبت کردن با آنها دارد. افرادی که مبتلا هستند از تصور اینکه در مقابل افراد مختلفی برای صحبت کردن قرار بگیرند دچار وحشت می‌شوند و در آنها علائمی مانند لرزش بدن و دست بروز پیدا می‌کند.

ترس از ارتفاع(آکروفوبیا)

افرادی که به ترس از ارتفا مبتلا هستند از رفتن به پلهای بلند، کوه‌ها و حتی ساختمان‌های بلند اجتناب می‌کنند و اگر در هر یک از مکان‌های فوق بروند به آنها احساس سرگیجه، از دست رفتن هوشیاری و تعرق دست می‌دهد .

ترس از محیط بسته(کلاستروفوبیا)

ترسیدن از مکان‌های بسته و تنگ یکی دیگر از انواع فوبیا است که می‌تواند زندگی برخی از افراد را دچار مشکلات زیادی کند زیرا افرادی که مبتلا به این فوبیا هستند از رفتن به آسانسور و سوار شدن در ماشین اجتناب میکنند.

هراس از دندانپزشکی(دنتوفوبیا)

معمولاً این فوبیا هنگامی به وجود می‌آید که فرد تجربه ناخوشایند از رفتن به دندانپزشکی در گذشته داشته است  .

هراس از عنکبوت(آراکنوفوبیا)

همانطور که از نام این نوع فوبیا مشخص است افرادی که مبتلا هستند به شدت از موجوداتی که شبیه به عنکبوت هستند و یا از عنکبوت‌ها وحشت بسیار زیادی دارند .

خون هراسی(هموفوبیا )

این نوع فوبیا نوعی ترس از خون، آسیب دیدگی و یا زخم است و افرادی که به این نوع فوبیا مبتلا هستند در مواجهه با جراحت و یا خون، چه برای خودشان و چه برای دیگران هوشیاری خود را کاملا از دست داده و غش می‌کنند .

سگ هراسی(سینوفوبیا)  

افرادی که این نوع فوبیا را دارند از نزدیک شدن به کلیه سگسانان و سگ‌ها وحشت بسیار دارند.

مار هراسی(اوفیدیوفوبیا)

افراد مبتلا به این فوبیا به شدت از مارها هراس دارند و جالب است بدانید که بیش از یک سوم مردم جهان دچار این نوع فوبیا می‌باشند .

 

هراس از تاریکی(نیکتوفوبیا) 

معمولاً ترس از تاریکی و یا شب، در بین خردسالان بسیار رایج است اما هنگامی که این ترس در سنین بالاتر و از نوجوانی به بعد ادامه پیدا کند، به آن فوبیا تاریکی می‌گویند .

 

چه افرادی بیشتر دچار فوبیا می‌شوند ؟ 

معمولا افرادی که سابقه اضطراب خانوادگی دارند بیشتر در معرض فوبیا قرار می‌گیرند و به عنوان مثال زن‌ها بیشتر از مردها دچار فوبیا می‌شوند و همچنین در بین افرادی که وضعیت مالی خوبی ندارند احتمال ابتلا به فوبیاهای اجتماعی رایج‌تر است. معمولا مردها بیشتر به فوبیای دندانپزشکی مبتلا می‌شوند.

 

علائم جسمانی فوبیا چیست ؟

  • تپش قلب و افزایش ضربان قلب
  • ناتوانی در صحبت کردن و یا بریده بریده صحبت کردن
  • تنگی نفس
  • ناراحتی‌های گوارش و یا حالت تهوع
  • خشکی دهان
  • بالا رفتن فشار خون
  • درد در قفسه سینه
  • لرزش بدن
  • سرگیجه و سیاهی رفتن چشم
  • احساس خفگی
  • احساس مرگ غریب الوقوع
  • تعرق شدید

 

درمان فوبیا و یا هراس 

افرادی که دچار هر یک از علائم فوبیا هستند می‌توانند با استفاده از روان درمانی و یا دارودرمانی و یا ترکیبی از هر دو روش درمان خود را شروع کند .

روان درمانی برای درمان فوبیا

یکی از موثرترین و تثبیت شده‌ترین درمان ها برای درمان فوبیا، این نوع درمان است که در آن افراد در محیطی کنترل شده در معرض منبع ترسشان قرار میگیرند. در این روش فرد بر تمامی حساسیت‌های خود غلبه پیدا میکند و تمام اضطراب فرد مبتلا به فوبیا به طور کل کاهش چشمگیری پیدا میکند.

رفتار درمانی بر تغییر افکار غیر واقعی و همچنین به چالش کشیدن باورهایی که کاملاً ناکارآمد هستند تمرکز دارد و در این روش با استفاده از تکنیک‌های جدید و تکنولوژی‌های مختلف افراد را در معرض ترس‌هایشان قرار می‌دهند .

درمان دارویی فوبیا

معمولاً به افرادی که دارای فوبیای بسیار شدید هستند داروهای ضد اضطراب و ضد افسردگی تجویز می‌کنند تا تمامی علائم هراس آنها کاهش پیدا کند. به طور رایج، ترکیب کردن دارو درمانی و روان درمانی بیشترین میزان اثرگذاری در درمان فوبیا را دارد .

 

سخن پایانی

به طور کلی اگر شما دچار هر یک از انواع فوبیا می‌باشید باید حتماً به دنبال روانشناس خوب برای درمان فوبیا باشید در واقع شما با درمان مناسب می‌آموزید که تمامی هراس های خود را کنترل کرده و تمام انرژی تان را صرف انجام پیشرفت در طی زندگی کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *