ویژگی های روانشناس خوب برای درمان افسردگی


افسردگی یکی از بیماری‌های شایع و نهفته‌ای است که این روزها، بسیاری از انسان‌ها در خلوت خود با آن مواجه هستند؛ لطفاً اگر علائم افسردگی را دارید، آن را جدی بگیرید و در اولین فرصت، به یک روانشناس خوب برای درمان آن مراجعه کنید. شاید باور نکنید اما بر اساس تحقیقات سازمان بهداشت جهانی، افسردگی دومین بیماری رایج در جهان است که سلامت روان بسیاری از ما را به خطر انداخته است. با ما همراه باشید تا در مورد افسردگی و درمان آن، بیشتر برای شما بگوییم.

 

به راستی افسردگی چیست؟

افسردگی که در اصطلاح انگلیسی به نام depression نیز شناخته می‌شود، از آن دسته بیماری‌های روانی و خلقی است که برخی از افراد به آن دچار می‌شوند. این بیماری بر روی افکار و احساسات ما تاثیرات منفی بر جای گذاشته و غم و رنج فراوانی را با خود به همراه می‌آورد. افراد افسرده، همواره دچار غم و اندوه هستند و دیگر اموری که در گذشته از آن لذت می‌بردند، برای آن‌ها هیچ معنا و لذتی به همراه ندارد. علاوه بر مشکلات عاطفی و جسمی فراوانی که افسردگی با خود به همراه می‌آورد، ارتباطات اجتماعی فرد را نیز با اختلال مواجه می‌کند.

فرد به آرامی گوشه گیر شده و افکار منفی هر لحظه او را آزرده خاطر می‌کنند. ممکن است از زندگی سیر شده و حتی به خودکشی فکر کند. چرا که زندگی برای یک فرد افسرده، چیزی جز احساس پوچی و بیهودگی نیست. در این گونه مواقع، یکی از بهترین کسانی که می‌تواند به یک فرد افسرده کمک کند، یک روانشناس خوب و با تجربه است.

 

آیا افسردگی درمان دارد؟

اگر بخواهیم به این سوال یک پاسخ کوتاه بدهیم، باید بگوییم بله؛ خوشبختانه روش‌های متعددی برای درمان افسردگی وجود دارند. به شرط آن که خود فرد بخواهد که درمان شود و از یک روانشناس حاذق و با تجربه کمک بگیرد. ممکن است درمانگر شما جلسات متعددی را برای روند درمان افسردگی برای شما تعیین نماید. شما باید تمام جلسات درمانی خود را به صورت مستمر و منظم ادامه دهید. باور کنید این زندگی با وجود تمام سختی‌های خود، آن قدر زیبایی دارد که هنوز ندیده‌اید و تجربه نکرده‌اید. پس ارزشش را دارد که برای درمان افسردگی خود، هر کاری که می‌توانید انجام دهید و از متخصصان امر، کمک بگیرید.

بسیاری از کسانی که افسرده هستند، نیاز دارند با کسی صحبت کنند که بدون هیچ قضاوتی، آن‌ها را درک کند. شاید در اطراف خودمان، نتوانیم چنین کسی را پیدا کنیم. به هر حال تمامی انسان‌ها دغدغه‌های خود را دارند و ما نمی‌توانیم از آن‌ها توقع چندان زیادی داشته باشیم. اما یک روانشناس، تنها کسی است که می‌تواند بدون قضاوت و با درک کامل شرایط بیمار، به او گوش بسپارد.

خوشبختانه روش‌های درمانی بسیار خوبی برای افسردگی وجود دارند. بنابراین اگر در این وادی زندانی شده‌اید، قرار نیست برای همیشه در آن باقی بمانید. راه نجات همیشه وجود دارد و این راه را روانشناسان به خوبی می‌شناسند؛ پس هر چه زودتر با این متخصصان صحبت کرده و خود را از این وادی سرد و تاریک نجات دهید.

اطلاعاتی در مورد روان درمانی برای افسردگی

روان درمانی که این روزها به نام تراپی نیز شناخته می‌شود، یکی از بهترین متدهای درمانی در علم روانشناسی به شمار می‌رود. روان درمانی، در واقع یکی از اولین روش‌هایی است که توسط آن می‌توان به فرد افسرده کمک کرد و دوباره او را به زندگی عادی و معمولی بازگرداند. این متد درمانی، توسط دکتر روانشناس انجام می‌شود و به سبب آن که نیازی به تجویز دارو وجود ندارد، تبدیل به یکی از روش‌های محبوب برای درمان افسردگی در سراسر جهان شده است.

فردی که دچار افسردگی است، می‌تواند در جلسات روان درمانی، با تراپیست خود صحبت کرده و راهکارهای لازم را برای خروج از این بحران دریافت نماید. او در مورد افکار، احساسات، اطرافیان، گذشته، ترس‌‌ها، استرس‌ها و هر آن‌چه او را به این وضع دچار کرده است صحبت می‌کند. این بخش، اولین و مهم‌ترین مراحل روان‌درمانی است. چرا که تمامی ما انسان‌ها احتیاج داریم کسی ما را بشوند و به ما اهمیت دهد و چه کسی بهتر از روانشناس برای یک فرد افسرده؟

دکتر روانشناس پس از آن که به خوبی به صحبت‌های بیمار خود گوش داد، ریشه و علت اصلی افسردگی بیمار خود را پیدا می‌کند. پس از آن با روش‌های موثری که بر روی صدها بیمار جواب داده است، به بیمار خود کمک می‌کند تا دوباره به زندگی شاد و آرام و پر از صلح بازگردد.

مواردی که نشان می‌دهد باید به یک روانشناس مراجعه کنید

هر چند افسردگی در بسیاری از مواقع به صورت خاموش و پنهانی رخ می‌دهد، اما نشانه‌هایی وجود دارند که باید آن‌ها را جدی بگیرید. در ادامه مقاله به شما می‌گوییم که با مشاهده چه حالت‌هایی در خود، یک قرار ملاقات با روانشناس خود را ترتیب دهید:

  • اگر به تازگی نمی‌توانید احساسات و عواطف خود را مانند گذشته کنترل کنید.
  • اگر احساس می‌کنید دیگر مانند قبل عملکرد خوبی در حیطه کار، تحصیل و زندگی ندارید.
  • اگر خواب شما به هم ریخته و بسیار کمتر یا بیشتر از حد معمول می‌خوابید.
  • اگر اشتهای شما تغییر کرده و بیشتر از همیشه غذا می‌خورید و یا میلی به غذا خوردن ندارید.
  • اگر همیشه غم و اندوه شدیدی را احساس می کنید (ممکن است برای آن دلیلی داشته باشید و یا بدون دلیل به اندوه دچار شده باشید)
  • اگر دیگر از زندگی و هر کاری که پیش از این انجام می‌دادید، لذت نمی‌برید.
  • اگر در جسم خود دچار بیماری‌هایی مانند تپش قلب، مشکلات گوارشی و سردرد شده‌اید.
  • اگر برای بهبود حال خود، به مصرف مواد مخدر یا الکل روی آورده‌اید.

سخن پایانی

فراموش نکنید که افسردگی یک بیماری است که اگر فکری برای درمان آن نکنید، به مرور زمان بدتر می‌شود. اگر این بیماری در شما پیشرفت کند، ممکن است نسبت به درمان مقاوم شوید و حتی افکار خودکشی پیدا کنید. شما انسان ارزشمندی هستید و حق دارید مانند تمامی انسان‌ها، از یک زندگی شاد و آرام برخوردار باشید. شما نقش مهمی در این هستی دارید، حتی اگر خودتان آن را باور نکنید. پس برای خودتان هم که شده، برای درمان افسردگی خود با یک روانشناس صحبت کنید. ما در مجموعه زندگی شیرین، منتظر تماس شما هستیم تا با همدیگر، مسیر زیبایی برای ادامه زندگی و دوام آوردن در این مسیر پیدا کنیم.

 

مقالات پیشنهادی :

افسردگی سایکوتیک چیست؟

با افسردگی و راه های مقابله و درمان آن آشنا شوید