کبوتر با کبوتر، باز با باز

سلام بر روی ماه تو خوبی چقدر این ضرب المثل قدیمی را به اعتقاد دارید که میگه کبوتر با کبوتر باز با باز کند همجنس با همجنس پرواز. شما به ضرب المثل رو چقدر قبول دارید یا ضرب المثل های مشابه اینکه در ادبیات کشور ما خیلی زیاد وجود دارد بسیاری از دانشجوهای پزشکی اعتقادشون اینه که چون خودم خانم یا آقای دکتر هستم حتما باید پارتنر یا کسی که برای همسر گزینی انتخاب میکنم باید پزشک باشد.

یه کسی که مدرک فوق لیسانس یا بالاتر داره میگه که من اصلا زیر این نباید کسی را انتخاب کنم. یا اینکه کسی که اعتقادش چون مدرکش فوق لیسانس یا لیسانس است طرف مقابل شریک زندگیش پارتنرش نباید مدرک تحصیلی پایین تر از آن باشد. واقعیت این است که من دانشی که دارم توی سالها مشاوره و روانشناسی کردم و ،کوچولو دانش و سواد علمی که مطالعه کردم نمیشه جواب قطعی داد واسه این مسئله چون یه عالمه کیس دیدم که بارها تو اتاق مشاوره نشستن که سطح تحصیلات شان خیلی با هم تفاوت داشته و یه بار خیلی زیاد بوده بعضی از آنها موفق بودن زوجین خوشبخت بودن. پارتنر هایی بودند که رابطه شان با کیفیت بوده یه سری از اون هم نه! همین سطح تحصیلات و توقع فاصله زیاد بین آن ها اختلاف را ایجاد کرده.

خیلی وقت ها افرادی هستند که در اطراف ما مطمئنا شما هم افرادی که سطح سواد آکادمیک و تحصیلات دانشگاهی ندارند ولی سطح تفکرشون مطالعه اشون و دانشی که دارند خیلی بالاست. و فردی هم که میاد اونا را انتخاب میکند. یه فرد پزشک یا دکتر یا سطح تحصیلات عالیه داره. خب این دوتا می توانند کنار هم باشند و همدیگر را انتخاب بکنن چون به هر حال فرد هم اگر تحصیلات آکادمیک ندارند صطح تفکر بالایی دارد و این ها در اختلاف تنش با هم قرار نمیگیرن.

دقیقا طرف حساب این بخش ویدیو من پدر مادر یا خواهر برادری بزرگتر که اصرار شدید دارند و پافشاری میکنند که انتخاب خواهر یا برادر یا فرزندشان حتما باید هم سطح تحصیلات فرزند باشد. خب میخوام بهت بگم که خیلی وقتها این آدم ها از نظر سطح تفکر و دانشی که غیر آکادمیک است هم سطح فرزند یا خواهر برادر شما هستند که تحصیلات دانشگاهی دارند. تا به حال به این فکر کردی مهم اینه که این دوتا از نظر تفکری ما هم همسو باشند.

و بتونن اون اتفاق قشنگه که یه رابطه با کیفیت است را ایجاد بکنند ولی این نکته را هم در نظر داشته باشید که سطح تفاوت و اختلاف تحصیلاتی هم می تواند یه سری مشکلات را همراه خودش بیاورد. از آنها غافل نشوید. براتون بگم موارد چیه؟ افزایش سوء تفاهم بین ۲ نفر و همسو نبودن با هم دیگه اینکه وقتی آدم ها اختلاف سطح تحصیلات شان با هم زیاده خیلی وقت ها اصلا دیکشنری روابط کلامی آنها با هم نمی خونه و متوجه نمیشوند که طرف مقابل شان چی داره میگه دچار سوءتفاهم میشوند.

متاسفانه احساسی هم که خیلی رایج است به خصوص افرادی که سطح تحصیلات پایین تری نسبت به پارتنر یا همسر خودشان دارند احساس تحقیر شدنه. این همیشه با خودشان احساس تحقیر شدن را حمل میکند چون احساس می کنند کمبود و ضعفی که دارند طرف مقابل مستقیم یا غیرمستقیم در سرشان داره میزنه.

و نگم براتون آیتم سوم که چقدر حائز اهمیت حالا این دوتا باهم ازدواج کردن زیر یه سقف هم رفتند. ۲ تا بچه یه دونه بچه ماه عسل این زندگی شده و اختلاف نظر آنها و همسو نبودن شان بخاطر سطح تحصیلات اکادمیک که افراد با هم ندارند و متفاوت هست چقدر میتواند آنها را نا همسو کند برای تربیت فرزندش. پس در نهایت توصیه من دوست عزیز به شما این است که تحصیلات و سطح تحصیلات هر آدمی توی رابطش میتونه موثر باشه و مواردی که خدمت تان گفتم حتما بررسی کنید. در مرحله ی بعدی تصمیم بگیر که آیا اون آدم مسیر زندگیش مسیر فکری اش و آیا هدف های زندگی اش با تو یکسان هست یا نه آنجاست که قشنگ تر میتونید تصمیم درستی برای زندگی بگیری. در تمامی این مراحل میتوانید از خدمات مشاوره و روانشناسی حضوری استفاده کنید .

نمایش این ویدئو از یوتوب دکتر ولی زاده

آرشیو ویدئو های آموزشی در سایت

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *