خیانت و انواع آن+دلایل خیانت!

خیانت و انواع آن

بعضی از موارد آشکار وجود دارند که ممکن است باعث پایان رابطه شوند مثل خیانت به همسر در امور جنسی! خیانت جنسی یکی از متداول‌ترین و شناخته‌شده‌ترین انواع خیانت است که معمولاً به پایان رابطه منجر می‌شود زیرا اعتمادی که شکسته می‌شود، احتمالاً افراد ناتوان در بازسازی این اعتماد از دست رفته هستند. اما خیانت جنسی تنها یکی از انواع متعدد رفتارهایی است که به رابطه و تعهد شما نسبت به شریک زندگیتان آسیب می‌رساند.این رفتارها ممکن است پایه‌های زندگی مشترک شما را تضعیف کنند.

تعریف انواع خیانت از نظر روانشناسی

در اینجا به جنبه‌های دیگری از خیانت در روابط زناشویی پرداخته می‌شود. آسیب‌های ناشی از این نوع خیانت ممکن است حتی بیشتر از خیانت جنسی باشد.

1.اهمیت دادن به خواسته‌ها و نیازهای همسر

خیانت و انواع آن
یکی از اصول اساسی در زندگی مشترک، احترام به هم و برابری است. عشق به معنای اولویت دادن به شخص مقابل است. شناخت نیازها و نگرانی‌های همسر و قرار دادن آنها در اولویت، نشانه‌ای از عشق و تعهد است. این رویکرد موثری برای ارتقای ارتباط با همسر است.

اما وقتی که نیازهای همسرتان را فراموش یا نادیده می‌گیرید و نیازهای خود را بالاتر از نیازهای او می‌دانید، رابطه‌تان به سمت افول می‌رود. در واقع شما به طور مستقیم یا غیرمستقیم وارد دامنه‌ی یک نوع خیانت می‌شوید. بدون شک نیازهای شما هم اهمیت دارند اما باید به نیازهای همسرتان نیز توجه کنید و تلاش کنید تا هر دو طرف نیازها و خواسته‌هایشان را برآورده کنند. گذشت زمان و از دست دادن تمرکز بر نیازهای همسرتان و تمرکز بر روی خودتان، می‌تواند برای رابطه‌تان فاجعه‌بار باشد. پس به خاطر داشته باشید که عشق فقط گفتن یک سری کلمات نیست، بلکه نشان دادن آن از طریق اعمال است.

2.عدم قدردانی و اهمیت‌دهی

تعریف انواع خیانت از نظر روانشناسی
وقتی مدتی با یک فرد زندگی می‌کنید احتمال اینکه به راحتی زحمات و تلاش‌های او را نادیده بگیرید وجود دارد. این از جمله خیانت‌هایی است که در روابط زناشویی بسیار شایع است. اگر همسر شما حس کند که تلاش‌ها و زحماتش فراموش شده‌اند ممکن است با گذر زمان احساس تنهایی و تحقیر کند.

واقعیت این است که اگر مشارکت‌های همسرتان را شناخته و ارزشیابی نکنید، پایان رابطه ممکن است به سرعت نزدیک شود. در واقع این عدم ارزشیابی و قدردانی می‌تواند باعث تبدیل شدن همسر شما به یک هم‌اتاقی بی‌اهمیت شود تا آنکه یک همسر محبوب و دوست‌داشتنی باقی بماند!

 

3.خیانت عاطفی

خیانت
یکی از انواع دیگر خیانت، خیانت عاطفی است که معمولاً آسیب‌های جدی به همراه دارد. زمانی که یکی از شریک‌ها در رابطه به نیازهای عاطفی همسرش بی‌توجه باشد این موقعیت اتفاق می افتد. این مسئله ممکن است به دلایل مختلفی اتفاق بیافتد که برای حل مشکل، نیاز به شناخت دلایل این نوع خیانت دارید.

4.عدم حمایت از همسر

خیانت
خیانت در روابط زناشویی به مسائل عاطفی محدود نمی‌شود بلکه عدم حمایت از همسر نیز یک نوع خیانت است که ممکن است رخ دهد. به یاد داشته باشید که شما و همسرتان باید یک تیم باشید.

وقتی که همسرتان مورد تمسخر و تحقیر قرار می‌گیرد باید پشتوانه‌اش باشید. این مهم نیست که فرد مورد نظر دوست شما، همکار یا حتی مادر شما باشد. از زمانی که با همسرتان ازدواج کرده‌اید او به نزدیک‌ترین فرد در کنار شما تبدیل شده است.

5.صادقانه نبودن

یکی از انواع خیانت که ممکن است بیشتر از هر چیز دیگر به اعتماد آسیب بزند، دروغ‌گویی به اوست. وقوع این نوع خیانت معمولاً نشانه‌ای از کمبود صداقت و احترام در رابطه است. رابطه‌ای سالم و مستحکم بر پایه‌ی اعتماد، صداقت و احترام متقابل بنا شده است. بنابراین صادق بودن با همسر، بسیار حیاتی است و می‌تواند به حفظ عشق کمک کند.

6.سواستفاده از ضعف‌های همسر

خیانت کلامی یکی از شکل‌های دیگر خیانت است که می‌تواند زندگی زناشویی را تحت تأثیر قرار دهد. این نوع از خیانت معمولاً با استفاده از نقاط ضعف همسر همراه است. به عبارت دیگر، فرد ممکن است همیشه به کارهای اشتباه شما اشاره کند یا در مورد مسائلی که می‌داند شما حساس هستید صحبت کند و نشانه‌هایی از افتخار خود را نشان دهد. این نوع رفتارها به احساس اعتماد به نفس شما ضربه می‌زنند و آسیب‌های غیرقابل جبرانی ایجاد می‌کنند.

7.اجبار به تغییرات

در پاسخ به پرسشی که چه رفتارهایی خیانت محسوب می‌شوند، می‌توان به اجبار همسر برای تغییرات گسترده اشاره کرد. به یاد داشته باشید که شما باید همسرتان را به دلیل همان چیزی که هست دوست داشته باشید.

پس شما نمی‌توانید فردی را تغییر دهید و این یک واقعیت ساده از زندگی است که تنها می‌توانید خودتان را تغییر دهید. تلاش برای مجبور کردن شخصی برای تغییرات علیه میلش حتی در موارد جزئی، می‌تواند منجر به پایان رابطه شود. یک رابطه‌ی سالم به افراد اجازه می‌دهد تا در صورت تمایل تغییرات را به تدریج انجام دهند.

8.افشای اطلاعات خصوصی بدون اجازه

هنگامی که همسرتان به شما اعتماد کرده و اطلاعاتی را که نمی‌خواهد دیگران بدانند به اشتراک گذاشته، وظیفه شما احترام به این اعتماد است. این می‌تواند در زمینه‌های مختلفی از زندگی او مانند سلامتی یا مسائل شغلی باشد.

به عنوان مثال، اگر همسرتان اخیراً اخراج شده و نمی‌خواهد این موضوع را با دیگران به اشتراک بگذارد، شما نیز باید همین کار را انجام دهید. زیرا او نمی‌خواهد کسی از این موضوع باخبر شود و احساس خجالت می‌کند. اگر خلاف این عمل کنید، این خیانت می‌تواند به رابطه آسیب بزند و تأثیر منفی بر اعتماد همسر داشته باشد.

9.بی‌احترامی در حضور دیگران

مسخره کردن، انتقاد یا بی‌احترامی به همسرتان همواره ضررآور است، اما زمانی که این امور در مقابل دیگران اتفاق می‌افتد بسیار بی‌رحمانه است. این رفتارها می‌توانند احساس ناامنی را به وجود آورده و اعتماد به رابطه را تضعیف کنند.
احساس ناامنی و ترس از اینکه همسرتان ممکن است در مقابل دیگران سخنان ناپسندی بگوید، به روابط آسیب می‌زند. این موضوع می‌تواند یکی از نشانه‌های خیانت یا بی‌اعتمادی از سوی همسر باشد. این احساس ممکن است شما را به این باور برساند که همسرتان به اندازه کافی به شما احترام نمی‌گذارد.

10.بی‌عدالتی

زندگی ممکن است ناعادلانه باشد اما روابط پایدار و عمیق همیشه باید یک آسایشگاه امن فراهم کنند. اما تنها زمانی می‌توان از رضایت متقابل در یک رابطه صحبت کرد که هیچ یک از طرفین احساس نکنند که از آنها سو استفاده شده است.

به عنوان مثال، تقسیم هزینه‌ها و وظایف باید بر اساس رویه‌های عادلانه و رضایت بخش باشد. خیانت زمانی رخ می‌دهد که یک طرف اراده خود را به دیگری تحمیل کند.

11.خودخواهی

زوج‌های خوشبخت می‌فهمند که گاهی اوقات باید خواسته‌های خود را برای منافع زندگی مشترک رها کنند. اما در کینه‌توزی و خیانت، دوستی متقابل وجود ندارد. وقتی شریک زندگی از فداکاری‌های لازم برای منافع رابطه یا خانواده امتناع می‌ورزد، این رفتار خودمحور می‌تواند بر رابطه تأثیر منفی بگذارد.

خیانت در فضای مجازی

12.خیانت در فضای مجازی

خیانت در فضای مجازی یکی از مسائلی است که اخیراً بسیاری از زوجین را درگیر کرده است. این نوع خیانت شامل روابط صمیمی و جنسی از طریق چت، ایمیل یا رسانه‌های اجتماعی آنلاین است.

مانند هر نوع خیانت دیگر، خیانت در فضای مجازی نیز به یک رابطه آسیب می‌زند و می‌تواند احساس عدم امنیت، عصبانیت یا حسادت را در شریک زندگی تحریک کند. در نهایت گاهی اوقات یک رابطه مجازی می‌تواند منجر به جدایی یا طلاق شود. با این حال، همیشه راه‌هایی برای درمان و یا بخشش خیانت وجود دارد و موثرترین راه از طریق مشاوره و درمان خیانت با فرد متخصص و با تبهر است.

سوالات متداول

انواع خیانت چیستند؟

خیانت احساسی، خیانت کلامی، خیانت جنسی، خیانت در فضای مجازی و… از انواع خیانت هستند.

چگونه می‌توان خیانت را درمان کرد؟

اولین قدم برای درمان خیانت، شناخت دلایل آن است. پس از آن، مراجعه به مشاور مناسب و طی کردن مراحل درمان و رفع مشکلات می‌تواند کمک کننده باشد.

نشانه‌های خیانت شوهر چه هستند؟

بی‌توجهی به همسر، دروغ‌گویی، بی‌احترامی به همسر، عدم حمایت از همسر و… از جمله نشانه‌های خیانت هستند. اما برای قضاوت صحیح بهتر است ابتدا با یک مشاور خانواده مشورت کنید.

مقالات پیشنهادی :

12 راه برای جدا کردن شوهر تنبل از رخت خواب!

کتاب‌های پرفروش در حوزه موفقیت زناشویی/معرفی بهترین کتاب ها!

چرا زنان بیشتر درخواست طلاق می دهند؟

با شوهر چشم چران چطور رفتار کنم؟

تکنیک هایی هنگام عصبانیت شوهر

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *